De Empire Earth-serie stond altijd bekend om zijn diepe, complexe gameplay, wat vooral te danken was aan de ongelooflijke hoeveelheden civilisaties en manschappen die in de spellen verwerkt waren. Empire Earth werd gemaakt voor de hardcore gamer die niet bang is om verslaafd te raken en over tonnen geduld/tijd beschikt.

Maar we zeggen niets voor niets 'stond' en 'was', want met het derde deel is het roer omgegooid...

Meer Casual

Het is duidelijk dat ontwikkelaar Mad Doc met EEIII van plan was om de spellenreeks aantrekkelijker te maken voor een groter publiek. Dat is natuurlijk een nobel streven en het had heel goed kunnen uitpakken voor wie de vorige delen te complex vindt. Helaas zijn er veel verkeerde keuzes gemaakt bij deze versimpeling, zoals het aantal volkeren waarmee je aan de slag kunt. Was dit in het vorige deel ruim een dozijn, nu moet je het doen met een mager drietal, te weten Western, Middle Eastern en Far Eastern. De verschillen tussen deze gestereotypeerde Grote Drie liggen vooral in de manschappen en het likje verf, maar verwacht geen totaal verschillende speelervaringen.

Globe-ellende

Als je je beschaving gekozen hebt, word je verwezen naar een wereldbol die verdeeld is in verschillende gebieden. Van hieruit worden de belangrijke beslissingen gemaakt en begin je turn-based de wereld te veroveren. Dat betekent simpel gezegd dat je gebieden moet veroveren door je legers te verplaatsen, terwijl je ondertussen geld en andere inkomsten verzamelt. Hiermee kun je onderzoek doen naar bepaalde ontwikkelingen, zoals troepenversterkingen en betere infrastructuur, om zo je volk door verschillende tijdperken te loodsen. Echter, je hebt op de globe al snel het gevoel dat je een veel te eenvoudig bordspel aan het spelen bent. De beperkte keuzes en opties zorgen al snel voor een bijna claustrofobisch gevoel en van spanning is al helemaal geen sprake.

Skirmish leed

De conflicten met andere wereldveroveraars die je op de globe leidt of waar je in verzeild raakt, kun je automatisch laten oplossen. Je kunt er echter ook voor kiezen om ze persoonlijk uit te vechten. Behalve met de andere wereldveroveraars heb je te maken met de zogenaamde 'tribes'. Dat zijn neutrale facties die vijandelijk naar iedereen zijn. Battles met deze (oneindig voorradige) stammen moet je uitspelen. Dan kom je, vaker dan je lief is, in de Skirmish Mode terecht, vrij vertaald een eenvoudige rts. Hier is het een kwestie van inkomsten verzamelen, manschappen maken en ze blindelings richting vijand sturen. Het duurt niet lang of de irritaties steken ook in dit gedeelte van het spel de kop op. Zo hebben je overdreven cartoonachtige troepen tergend veel moeite hun weg te vinden over de maps die dankzij vele bergen en dalen veel weg hebben van doolhoven. Daarbij vechten ze ook nog eens als vogelverschrikkers zo houterig en de grappig bedoelde teksten die ze uitbraken zijn echt niet leuk. En na ze 120 keer gehoord te hebben, zijn ze dat al helemaal niet.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • toegankelijker dan vorige delen

  • zich herhalende gameplay

  • te simplistisch

  • slechte ai

De prima Empire Earth-serie gaat helaas met het derde deel roemloos ten onder, omdat het bestaande concept zo versimpeld is dat er akelig weinig overblijft van wat de vorige delen zo goed maakte.UitgeverSierraOntwikkelaarMad Doc SoftwareDemo downloadjaBesturingssysteem (min. benodigd)Windows XPProcessor snelheid (min. benodigd)1.7 GHzHoeveelheid RAM (min. benodigd)512Grafische kaart (minimaal benodigd)vanaf Nvidia Geforce 6200 en Ati Radeon 9600Benodigde hardeschijfruimte (GB)6.5Online gamingjaGamepad ondersteuningneeOns TestsysteemWindows Vista Ultimate; AMD 64X2 4600+; 2048 MB ram; 2x300 GB sata disks in Raid 0; Point of View Nvidia Geforce 8800GTS (320 MB); Creative Soundblaster X-Fi Platinum

4,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten