In Empire Earth I werd het turnbased 'oorlog door de eeuwen heen'-principe (Civilization) voor het eerst succesvol in een rts-jasje gestoken.

In dit spel, waarin je moet proberen de wereldheerschappij in handen te krijgen, komt echt álles aan bod,­ van meppen in de oertijd tot futuristisch laseren. Dit principe slaat aan en deel 2 kon dan ook niet uitblijven.

Terug in de tijd

Omdat deel I al bijna de complete tijdlijn inclusief toekomst beslaat, rest er voor deel 2 niets anders dan dit nog eens dunnetjes over te doen. Ook hier komen de verschillende tijdperken aan bod, zodat een rijke variatie aan gameplay ontstaat. Deel 2 is door een andere ontwikkelaar gemaakt, namelijk Mad Doc Software. Zij hebben het spel opnieuw opgebouwd: de game moest overzichtelijker worden en toegankelijker voor beginnende gamers.

Vernieuwingen en verbeteringen

Overzichtelijker is de game in ieder geval. Zo is er een picture-in-picture-scherm waarin je­ net als in het hoofdscherm zaken kunt beïnvloeden. Dit scherm werkt met bladwijzers, zodat je kunt schakelen naar diverse hotspots. Zo ben je letterlijk op twee plaatsen tegelijk. Met het 'citizen manager'-systeem zet je je burgers aan het werk.
Je krijgt een landkaart te zien waarop alle ontdekte grondstoffen zijn te vinden, én je ziet in een oogopslag hoeveel burgers zitten te niksen. Met een muisklik wijs je burgers toe aan de verschillende grondstoffen.
Ook innovatief is de gecoördineerde aanval. Hiermee wachten je manschappen met het uitvoeren van hun bevelen tot jij deze modus uitschakelt. Zo positioneer je legers en omsingel je een stad om deze vervolgens van meerdere kanten tegelijk binnen te vallen.
Nieuw is ook het kronensysteem. Om de zoveel tijd checkt de computer welke speler het meest bereikt heeft op militair, economisch en keizerlijk niveau. Aan de hand daarvan krijgt deze speler een tijdelijke bonus. Verder is de diplomatie uitgebreid waarmee je allianties kunt voorstellen aan medespelers;­ handig voor multiplay, maar in singleplay kan het ook. De computer is alleen erg eenkennig wat eisen betreft, dus echt onderhandelen is er niet bij.
De laatste toevoeging is de battlemap. Hier kun je een compleet strijdplan uitwerken dat je vervolgens naar bondgenoten stuurt. Zo krijgt het strategiegenre online een geheel nieuwe dimensie.
Empire Earth 2 speelt eerlijk. Geen spontane legers, merkwaardige bonussen of onlogische hoge resources voor de computer. De moeilijkheid zit hem in de hoge a.i. van de tegenstander. Op de normale moeilijkheidsgraad veegt de computer een beginnende speler van de kaart.

Een maar...

Hoewel EE2 zeker verbeterd is en het rts-genre zelfs naar een hoger niveau tilt, komt het ons allemaal wel erg bekend voor. De gemiddelde gamer zal deze game ervaren als de zoveelste rts. Ook zijn de ontwikkelaars er niet in geslaagd de game toegankelijker te maken voor beginners. De moeilijkheidsgraad is te hoog en de mogelijkheden zijn overweldigend. Er zit zelfs een encyclopedie in het spel die alle mogelijkheden en toetscombinaties op een rijtje zet. EE bevat tevens alle jaargetijden en deze beïnvloeden de gameplay aanzienlijk. Zo belemmert de winter je legers in hun bewegingen en zicht;­ vervelend dat je als speler zelf ook niets meer ziet als er een sneeuwstorm woedt. Grafisch vinden we het spel geen hoogvlieger, maar de geluidseffecten en soundtrack zijn wonderschoon.ConclusieEmpire Earth 2 is een mooi spel en voor de hardcore strateeg is het smullen geblazen. Ook rts'ers die veel online spelen zullen blij worden van de mogelijkheden. Voor andere gamers ligt de drempel hoog en lijkt het (onterecht) op de zoveelste rts-game. Je moet je echt vastbijten in dit spel, wil je ervan genieten.

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten