Pretpark-tycoons zijn er al in vele soorten en maten. Volgens Atari is er echter op de Nederlandse markt best nog wel ruimte voor eentje meer - en dus ligt sinds een paar weken Efteling Tycoon in de schappen. Aangezien heel Nederland weleens in Kaatsheuvel geweest is, is dat uit marketing-technisch oogpunt een slim idee. Grote vraag is natuurlijk: hoe pakt het uit?

Doe gewoon, hou het schoon!

Op het eerste gezicht goed. Want wie bij aanvang kiest voor de modus 'Beginners' komt terecht in een Efteling die al grotendeels opgebouwd. Het is een feest der herkenning (al raden wij je aan om de muziek zo snel mogelijk uit te schakelen; de geluidseffecten zijn nog wel te verteren, maar de monotone achtergrondtrack gaat heel snel vervelen!). Aan de hand van kleine opdrachtjes leer je snel het spel kennen. In een sneltreinvaart komen gebouwen neerzetten, gedachtes lezen van bezoekers en eigen menu's voor in de restaurants maken voorbij. Ook wordt uitgelegd hoe je het park schoonhoudt (heel belangrijk – huur van je eerste geld meteen een aantal schoonmakers in!) en hoe je bepaalde gebeurtenissen kunt oplossen.

Pardoes kattekwaad door dwergen

Gebeurtenissen zijn extra obstakels die het geld verdienen met je Efteling - wat uiteraard, zoals bij alle tycoons, het doel is - hinderen. Denk daarbij aan de Zeven Dwergen die de attractie Monsieur Le Cannibale bezet houden, of Holle Bolle Gijs die honger heeft en alle voorraad in het restaurant opeet. Pardoes en Pardijn, de twee mascottes van de Efteling, kunnen ingezet worden om deze problemen op te lossen. Daarvoor heb je wel Twinkels nodig die onder meer door Assepoester verstrekt worden wanneer zij het park schoon genoeg vindt. Lastig is wel dat je, bij zo'n Gebeurtenis, eerst het hele park moet afspeuren naar Pardoes of Pardijn: ze moeten namelijk aangeklikt worden voordat ze aan de slag gaan. Meerdere malen hebben we vruchteloos minutenlang door de Efteling gescrollt om deze personages te vinden.

Twinkelstress

Ook op andere punten werd ons geduld op de proef gesteld. In Efteling Tycoon speelt, naast het neerzetten van attracties, ook het zorgen voor voldoende groen een grote rol. Sterker nog: pas als een bepaald percentage groen geplant is, kun je bepaalde attracties gaan bouwen. Maar elke boom, elke struik en elk bloembed moet afzonderlijk worden geplant. Het is niet mogelijk (wij hebben het tenminste niet kunnen vinden) om bijvoorbeeld een bloedperk te selecteren, iets ingedrukt te houden en dan meteen een x-aantal perkjes achter elkaar aan te leggen. Elke keer weer moet je het bouwboek openen, je perkje selecteren en planten. Komt er tijdens die handeling een bericht voorbij - bijvoorbeeld van Assepoester die je Twinkels toebedeelt - dan moet je weer opnieuw beginnen.
Er zijn, naast Beginners, nog twee andere modi: Gevorderden (waarbij je met 30.000 Dukaten los mag gaan) en Scenario. Het aantal scenario's is beperkt: wij telden er vier, waaronder de Sandbox. Het scenario waarin je moet proberen de stemming van de bezoekers op minimaal 60% te houden vonden we daarbij het leukst. Ook probeerden we binnen twee maanden de Pagode te bouwen, maar dat beviel minder. De eerste keer dat we dat probeerden kregen we op de eerste dag zeker vier keer de gebeurtenis met de Zeven Dwergen te verwerken. Om te zorgen dat we genoeg Twinkels hadden, bleven we uiteindelijk bezig met het plaatsen van prullenbakken. Daarnaast gebeurde het ook dat ons park op een dag nul bezoekers trok! We konden er niets aan doen, hadden erg het gevoel dat we voor Jan met de korte achternaam aan het spelen waren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de onverklaarbare vastlopers die we af en toe hadden.

Sprookjesachtig?

Is er dan niks leuks aan dit spel? Jawel: het blijft een game met een hoog herkenningsgehalte. Juist omdat iedereen weleens in de Efteling geweest is, krijgt het zelf er de baas kunnen zijn bijna iets magisch. Jammer alleen dat de gameplay zelf een stuk minder sprookjesachtig verloopt!PluspuntenMinpuntenConclusie

  • origineel idee

  • hoog herkenbaarheids-gehalte

  • beperkt aantal scenario's

  • moeilijk te besturen camera

  • weinig innovatieve gameplay

Het idee is leuk, de graphics zijn redelijk en de geluidseffecten zijn goed. De gameplay zelf is op punten helaas niet intuïtief en de besturing laat te wensen over. Het oplossen van de Gebeurtenissen is bij vlagen frustrerend en van spontane vastlopers houden we al helemaal niet. Was dit een game geweest die voor een tientje in de budgetbakken had gelegen, dan was het nog wel verteerbaar geweest, maar bijna 25 euro is voor deze game echt te veel!UitgeverAtariOntwikkelaarDartmoor Softworks, HexArts EntertainmentDemo downloadneeBesturingssysteem (min. benodigd)Windows XPProcessor snelheid (min. benodigd)1.5 GHzHoeveelheid RAM (min. benodigd)512Grafische kaart (minimaal benodigd)Vanaf GeForce 6Benodigde hardeschijfruimte (GB)800Online gamingneeGamepad ondersteuningneeOns TestsysteemWindows XP; AMD Athlon 64 X2 Dual; Core Processor 3800+, Kloksnelheid 1,99 GHz; 1 GB; nVidia GeForce 6600

3,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten