Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Dungeon Siege 2

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Steeds zeldzamer wordt de rpg, oftewel: gewoon offline helden besturen die de wereld van een zekere ondergang redden. Dungeon Siege II is zo'n rpg.

Sinds World of Warcraft is de mmorpg mateloos populair. Elke game-ontwikkelaar probeert hiervan een graantje mee te pikken en brengt een mmorpg op de markt. Daardoor verliest het genre waarmee het allemaal begonnen is (de rpg) helaas steeds meer terrein.

Old School

Dungeon Siege II is een single player rpg die je ook online met meerdere mensen kunt spelen. De single player variant heeft een lineaire verhaallijn. Het verhaal is behoorlijk standaard: een standaard fantasywereld, een legendarisch zwaard dat alles kan vernietigen, een schild dat dat kan tegenhouden en een superschurk die het zwaard gevonden heeft en de wereld wil veroveren. Een soort Sauron, maar dan mét ring.
Je begint het spel met het creëren van een heel eenvoudig karakter. Je hebt namelijk niet zo veel keuze; veel verder dan ras en geslacht gaat het niet. Welke klasse je precies speelt (bijvoorbeeld strijder of magiër) wordt voornamelijk tijdens het spel bepaald, maar daarover later meer.
Je begint als huurling in het leger van de superschurk, samen met je enige vriend, een vage elf met een blauw medaillon om zijn nek. Samen helpen jullie de superschurk aan een machtig relikwie, wat ten koste gaat van vele Dryads, een bosvolk dat zich staande probeert te houden tegen de invasiemacht. Zodra de schurk zijn relikwie heeft, maakt hij korte metten met alles en iedereen, waaronder je vriend. Je overleeft de furie van Valdis (de schurk) en wordt gevangen genomen door de Dryads. Vanaf dat moment ben je nobel en bind je de strijd aan met je voormalige werkgever en zijn duistere kornuiten.

Dungeon Siege II is een 'ouderwetse' actie-rpg, ook wel hack-and-slash rpg genoemd, die nog het beste te vergelijken is met de Diablo-reeks. Dit houdt in dat je met hordes monsters moet vechten en dat je al vechtend ervaring opdoet en beter wordt. Het grote verschil is wel dat je een groep bestuurt en niet één figuurtje zoals dat bij Diablo het geval is. Voor de kenners van deel één: de kern van Dungeon Siege II is hetzelfde gebleven, maar hinderlijke elementen zijn volgens de makers aangepast en verbeterd.

Acties maken de man

Je beslist niet direct welke klasse je speelt. Alle vaardigheden van alle klassen staan altijd tot je beschikking en je kunt dus zelf beslissen hoe je je vijanden wilt bestrijden. Dit heeft echter wel invloed op de ontwikkeling van je karakter. Je doet namelijk verschillende soorten ervaringen op, afhankelijk van de middelen je gebruikt om je vijanden te verslaan.
Ervaring (XP) wordt overigens alleen opgedaan door te vechten. Sla je alles en iedereen met je zwaard kapot, dan zul je je ontwikkelen als een strijder. Gebruik je liever afstandswapens, dan zal de woudloper (ranger) meer je klasse worden. Doe je alles met magie, dan word je dus… juist, een magiër. Je kunt er ook voor kiezen een Jack of all Trades te worden, maar dat is niet aan te raden. Het is verstandiger je te specialiseren in één klasse, omdat je dan veel sterker wordt. Om de zoveel tijd loopt je XP-balkje vol, waardoor je punten krijgt. Met behulp van deze punten kun je speciale vaardigheden/eigenschappen kopen en opwaarderen die tot je beschikking staan in een Special Move Tree.

Hoe het oogt en klinkt

Grafisch is het een mooie game. Je kunt ver inzoomen en de camera met behulp van de muis ronddraaien. Elk figuurtje is gedetailleerd en de omgevingen zijn rijk gevuld, levendig maar tegelijkertijd wat grauw. Schrik niet van het opstartscherm, want deze staat op een standaardinstelling die niet aan te passen is. Hierdoor ziet het er niet mooi uit. Gelukkig is het spel zelf wel prachtig. De geluiden en de muziek zijn ook dik in orde. Echter, de voice-overs van de gesprekken die in het spel voorkomen (en dat zijn er nogal wat) zijn matig. Nu is dat niet zozeer de schuld van de mensen die het ingesproken hebben; de dialogen zijn gewoon slecht waardoor het moeilijk is ze overtuigend in te spreken.

Zeer speelbaar, maar wel makkelijk

De makers wilden de game toegankelijk maken voor iedereen. Dat is ze aardig gelukt. Misschien zelfs te goed, want echt moeilijk wordt het spel niet. De speelbaarheid is echter wel heerlijk. Alles is gemakkelijk te vinden, van inventaris tot spreuken tot speciale vaardigheden. Alles wordt duidelijk uitgelegd en bij sommige missies wordt zelfs bijna stap voor stap uitgelegd wat je moet doen. Aanvallen is eveneens gemakkelijk. Je hoeft niet eindeloos te klikken zoals bij Diablo. Je wijst de vijand aan en houdt de rechtermuisknop ingedrukt, en je figuurtje doet de rest. In het begin kun je een groep aansturen van maximaal twee man, maar later in het spel kan dat met behulp van herbergiers worden uitgebreid. In plaats van andere figuren kun je ook dieren in de groep opnemen die elk hun eigen nut hebben. Zo kan de pakezel een hoop bij zich dragen.
Uiteindelijk kun je zes man in je groep hebben, maar voor je zover bent heb je het spel al meerdere keren uitgespeeld. Het besturen van een groep in een real time actie rpg lijkt lastig, maar is in Dungeon Siege II goed uitgewerkt. Met een druk op de knop bepaal je of iedereen moet verzamelen, allemaal dezelfde vijand moet aanvallen (handig voor eindbazen) of dat iedereen automatisch zijn vijand uitkiest en aanvalt. De a.i. is goed: de figuurtjes lopen niet als een kip zonder kop rond. Ook worden redelijk simpele commando's goed opgevolgd. Je kunt gemakkelijk switchen tussen de karakters in je groep met behulp van een druk op de knop. De hele groep is dus goed te managen. Ook is het mogelijk bepaalde spreuken op automatisch te zetten. Zo kan een magiër automatisch zijn genezingsspreuken op je loslaten zonder dat je daar specifiek opdracht voor hoeft te geven.

Conclusie
Dungeon Siege II is een goed uitgewerkte back to basic actie rpg. Liefhebbers van dit genre zullen dan ook vele avonden plezier beleven aan deze titel. Het is wel jammer dat het verhaal erg ondiep en onorigineel is, en de dialogen hadden ook sterker gemogen. Maar gezien het aanbod van dit soort spellen op de markt, waarin de fps en de mmorpg voor de pc overheersen, mogen we niet klagen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie