abonneren

Driver: San Francisco

Het is tegenwoordig moeilijk om originele games te maken, zeker als je een race-game of een open wereld game maakt. Toch is het Ubisoft gelukt iets nieuws te doen met een combinatie van deze uitgekauwde genres.

In Driver: San Francisco speel je weer John Tanner, die in het begin van het spel toekijkt hoe aartsvijand Jericho vervoerd wordt naar een zwaarbewaakte gevangenis. Uiteraard weet Jericho te ontsnappen en Tanner zet de achtervolging in. Dat loopt niet goed af voor Tanner wanneer hij door Jericho geramd wordt en in coma raakt. Vanaf dat moment zit Tanner in een droom en hierin speelt de game zich af.

Schitterende filmpjes
Het eerste wat opvalt aan de tussenfilmpjes van Driver: San Francisco is de uiterst hoge kwaliteit. De filmpjes zijn erg gedetailleerd. Daarnaast zijn de in-game graphics ook zeker niet verkeerd, zeker voor een open wereld game als Driver. Jammer genoeg ondersteunt de game geen surround sound.

In coma gaat Tanner op zoek naar Jericho. Aangezien Driver: San Francisco een open wereld game is, kun je rondjes rijden in verschillende auto's, maar natuurlijk zijn er ook vele missies over de stad verspreid die je moet uitvoeren om verder te komen. Er zijn verhaalmissies en zogenaamde city missions. Om verder te kunnen met een verhaalmissie, moet je meestal eerst enkele city missions uitvoeren. Daar zitten grappige missies tussen met uiteenlopende doelen. Zo kun je een rij-instructeur de stuipen op het lijf jagen of moet je snelheidsduivels filmen voor een Blik op de weg-achtig televisieprogramma. Als je alleen bezig gaat met de verhaalmissies, dan kun je de game na zo'n zes uur uitgespeeld hebben, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen alle city missions uit te spelen en auto's (van echte merken zoals Ford en Renault) te verzamelen en te upgraden.

Shiften
Wat Driver: San Francisco echt onderscheidt van al die andere games is het shiften. In zijn comadroom kan Tanner het lichaam van iedere willekeurige bestuurder overnemen en op die manier kan je dus elke auto in de game besturen. Met een druk op de knop vlieg je uit je auto – de AI neemt de besturing van jouw auto over – en vervolgens kun je door de stad vliegen en een nieuw gewillig slachtoffer uitzoeken. Op deze manier kun je auto's van tegenstanders blokkeren of rammen met bijvoorbeeld een vrachtauto, om vervolgens weer terug te schakelen naar je eigen auto. Ook in de multiplayer games biedt het shiften een extra dimensie waarbij het vooral de kunst is tactisch gebruik te maken van deze optie en je ogen open te houden voor de beste auto's.

Gladde wielen
Een minpunt vinden we de besturing van de auto's, want hoewel Driver meer een arcadegame is dan een simulatie, kun je niet schaamteloos door de stad scheuren. De nadruk ligt teveel op driften waardoor iets te hard remmen of sturen al resulteert in een ronddraaiende auto. Alsof we zeep onder de wielen hebben zitten! Dit is bij de ene auto erger dan bij de andere. Er is aan te wennen en de game wordt er niet onspeelbaar door, maar irritant is het wel.

 

Pluspunten Minpunten Conclusie
  • shiften
  • graphics
  • gevarieerde missies
  • glijdende auto's
  • geen surround sound
Driver: San Francisco is een verfrissende avonturen-racegame die voor arcade racefans zeker een aanrader is. Wel zul je moeten wennen aan de besturing en zul je het shiften onder de knie moeten krijgen, wil je het maximale uit deze game halen.

 

Geschreven door: Gerard Sombroek op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 25 januari

dinsdag 16 januari

Laatste reactie

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord