Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Drakensang - The River of Time

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Das Schwarze Auge - in Nederland bekend als het Oog des Meesters - is het Duitse equivalent van Dungeons & Dragons en geniet in Duitsland minstens zoveel bekendheid. Het is dan ook niet zo raar dat er ook games gebaseerd worden op deze regelmechaniek. Drakensang – The River of Time is zo'n game en is een prequel in de Drakensang saga.

Digitale Tabletop game

Drakensang – The River of Time is één op één overgezet van tabletop spel naar computer-game. De mogelijkheden die je hebt bij het creëren van een karakter zijn gigantisch met veel keuzes uit skills, rassen en klassen. Het is dan ook handig als je bekend bent met het regelsysteem zelf, of op zijn minst met tabletop rollenspellen zoals Dungeons and Dragons. Anders zeggen termen zoals 'Damage: 1d4+2' je helemaal niks (dit betekent overigens een vierzijdige dobbelsteen waarbij twee bij de rol wordt opgeteld). Er zijn wel flink wat hulpteksten aanwezig die grotendeels de mechaniek van het spel uitleggen, compleet met uitgeleg hoe formules in elkaar steken die het succes van je aanvallen of vaardigheden bepalen.

Voor de liefhebber

Drakensang is echt een rpg voor de liefhebber die niet terugschrikt van ladingen statistieken en droge kost. Wel doet Drakensang – The River of Time alles strikt volgens de regels. Dit betekent dus dat quests vertraging kunnen oplopen of zelfs mislukken als een zogenaamde 'skill-check' niet gehaald wordt. Dit kan het tempo aardig uit het spel halen, maar Drakensang is eigenlijk sowieso een game waar weinig tot geen tempo in zit.

Groot en levendig

Je begint de game met een kleine introductie waarin je snel de basisprincipes en vechten leert. Na deze introductie beland je in een gigantische stad die indrukwekkend oogt en die echt lijkt te leven. De keuze om zo goed als in een stad te beginnen vinden wij niet handig. Je moet namelijk flinke stukken lopen terwijl er relatief weinig gebeurt. Steden zijn vaak rustpunten in rpg's en zijn doorgaans vooral welkom wanneer je al een tijdje op avontuur bent geweest. Een uitgebreide stad gaan verkennen, terwijl je nog aan je avontuur moet beginnen, voelt meer als een noodzakelijke klus.

Knokken met stroop

De gevechten in Drakensang worden op ongeveer dezelfde manier uitgespeeld als bij Dragon Age en Knights of the Old Republic. Dit betekent dus 'real-time' vechten waarbij wel iedereen volgens een beurtensysteem werkt. Er wordt alleen niet gewacht toch iemands beurt voorbij is. Door de game te pauzeren kun je instructies geven aan je helden. De gevecht zijn echter traag en je ziet duidelijk het beurtensysteem naar boven komen. Dit maakt de gevechten een beetje saai om naar te kijken. Ook is de pathfinding van de diverse figuurtjes niet goed geïmplementeerd wat vaak voor vreemde situaties zorgt. Overigens wordt dit systeem ook gebruikt als je niet in een gevecht verwikkeld zit, maar gewoon een ton of kist kapot wilt slaan. Dit ziet er vreemd uit en was wat ons betreft niet nodig.

Reizen voor de Fast Travel

De game-wereld is groot en het is dan ook goed dat de game een Fast Travel functie bevat. Echter kun je deze functie alleen gebruiken als je zelf op een Fast Travel punt op de kaart aanwezig bent. Ben je dat niet, dan moet je daar toch eerst zelf naartoe lopen. Je kan dus alleen van het ene Fast Travel punt naar het andere reizen. Beter was geweest wanneer je gewoon altijd Fast Travel kan initiëren en waar de Fast Travel locaties beschikbare bestemmingen zijn.

Scherven en snippers

De game is erg uitgebreid en gedetailleerd. Je karakter heeft vele 'skills' en 'talents' die ontwikkeld kunnen worden en daarnaast zijn er ook nog spullen die je kan maken. Hiervoor heb je recepten nodig die zijn onderverdeeld in drie segmenten Alchemie, wapens/pantser en bogen. Met allerlei materialen kun je vervolgens nieuwe items maken. Hoewel dit interessant klinkt, is de keerzijde hiervan dat je binnen no-time volgeladen bent met roestige spijkers, zaadjes, scherven en lapjes leer. Op zo'n manier begint je held eerder op een zwerver te lijken, dan op een avonturier.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • grote levendige wereld
  • heel erg uitgebreid
  • heel traag
  • onhandig Fast Travel systeem
  • misschien wel te uitgebreid
Drakensang – The River of Time is alleen bedoeld voor hardcore rpg liefhebbers. Vind je het leuk om met cijfers en formules te rommelen in een rpg zodat je net wat betere items of statistieken krijgt, dan zou je Drakensang ook nog kunnen proberen. Maar voor de meeste gamers zal Drakensang - The River of Time te uitgebreid en te traag zijn.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie