Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Dragon Age: Origins

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
De rpg's van ontwikkelaar BioWare worden doorgaans goed ontvangen. BioWare brengt consequent titels van hoge kwaliteit uit (van Baldur's Gate tot het recente Mass Effect) en kan altijd rekenen op goede kritieken van pers en spelers. De verwachtingen rond Dragon Age: Origins zijn dan ook hooggespannen.

Het verhaal van Dragon Age kan op verschillende manieren beginnen, afhankelijk van ras en klasse van je speelkarakter. Door onze keuze voor een Human Warrior kunnen we het verhaal alleen als nobele beginnen. Dit brengt ons direct midden in de actie. Door verraad wordt je ouderlijk kasteel aangevallen en je ouders gedood. Na enige omzwervingen beland je bij de Grey Wardens, die het opnemen tegen darkspawn, demonische monsters die in opdracht van de Archdemon het land willen veroveren.

Dit verhaal is weinig origineel, maar zeer goed uitgevoerd. Vanaf de eerste minuut word je in het spel betrokken. En niet alleen in thema doet Dragon Age denken aan een fantasy-epos zoals Lord of the Rings, maar ook grafisch ziet het er uit zoals je gewend bent van fantasyfilms. Grootse actie in cutscenes wordt afgewisseld met mooie afgewerkte vechtscènes en uitgebreide gesprekken met npc's. De systeemeisen van Dragon Age zijn niet heel hoog, maar met alle grafische opties op maximaal vraagt het toch aardig wat van ons testsysteem. Het spel loopt goed maar af en toe is in de armor van npc's wel wat clipping te zien, met name tijdens dialogen.
 

Extra quests

Over het aanbieden van extra inhoud tegen betaling (dlc) is al heel wat te doen geweest. Veel recente spellen bieden extra quests, wapens of armor aan tegen betaling. Ook in Dragon Age heeft EA ervoor gekozen om dit te doen. Of het concept van dlc deugt is een andere discussie, maar de manier waarop EA het in Dragon Age heeft aangepakt is in ieder geval niet goed. Een npc spreekt je binnen het spel aan over een quest, die je echter niet kan accepteren tenzij je direct de dlc aanschaft à € 6,50. Dit komt de spelervaring echt niet ten goede en kost EA een halve ster.



Lineair

Naast het indrukwekkende verhaal buigen we ons ook over de gameplay. Zoals verwacht van BioWare zit die goed in elkaar. Je bestuurt een party van vier spelers, waarvan drie npc's. Tijdens gevechten kun je door uit te zoomen eenvoudig het overzicht behouden. De npc's zijn aan te sturen door vooringestelde tactieken of door tijdens het gevecht te pauzeren en individuele opdrachten te geven. Het systeem van alignment zoals we dat kennen van andere rpg's (de beoordeling van je daden op niveaus als chaotic good, neutral, chaotic evil) zit niet in Dragon Age. Wel hebben je daden invloed op wat je partyleden van je vinden. Als je genoeg bij hen in aanzien staat kan je ook relaties met ze aangaan.

De quests in Dragon Age moeten het vooral van het verhaal hebben. Als je dat weglaat, blijft namelijk een spel over dat bij vlagen wel erg lineair is. Hoewel de vrije keuze in beginverhaal en dialogen goed is uitgewerkt, komen de quests af en toe over als simpele herhalingsoefeningen. Herhaling met sfeer, dat wel.

 

Pluspunten Minpunten Conclusie
  • Goed verhaal
  • Mooie graphics
  • Soms lineair
  • Opdringerige dlc
Het goede verhaal van Dragon Age en de goede graphics doen de soms lineaire quests vergeten. De opdringerige dlc verpest het speelplezier enigszins. Spel van het jaar? Misschien. Goed werk van BioWare? Zeker!

Geschreven door: Abram Wagenaar op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie