In een tijd dat uitgevers veilig kiezen voor sequels van grote franchises zijn geheel nieuwe titels een hele verademing. Zeker als de titel zo goed aanvoelt en is uitgewerkt als Dishonored.

Het verhaal van Dishonored speelt zich af in Dunwall, een fictief Engels stadje, aan het einde van de negentiende eeuw. Je speelt als Corvo, beschermheer van de koningin van het Engelse rijk. Helaas wordt de koningin omgebracht en krijg jij de schuld in de schoenen geschoven. De nieuwe heerser, Lord Regent, probeert van je af te komen. Gelukkig word je omarmd door de tegenstanders van Lord Regent. Door missies uit te voeren, kun je jouw onschuld bewijzen. Je wordt daarbij geholpen door The Outsider, die je van bovennatuurlijke krachten voorziet.
Je krijgt niet alle krachten bij het begin van het spel; je zult ze moeten unlocken en kunt ze vervolgens één keer upgraden. Een van de krachten is Blink, waarmee je razendsnel behoorlijke afstanden overbrugt. Handig wanneer je snel weg wilt komen na een stille moord of wanneer je een tegenstander wilt besluipen. Ook is er Possession, waarmee je in de huid van dieren en later ook mensen kruipt. Daarnaast zijn er krachten om vijanden door muren te zien, de tijd te vertragen, een windvlaag op te wekken of een groep ratten naar de vijand te sturen.
Missies
Dishonored is een first person stealthgame, waarbij je dus vooral zult sluipen en je speciale krachten inzetten. Vijanden ombrengen doe je met je mes, kruisboog en pistolen, al heb je de meeste wapens niet nodig om de game door te spelen. Het is vooral belangrijk dat je runes, bone charms en geld oppikt tijdens je missies. Met runes kun je nieuwe krachten unlocken en versterken, de bone charms dienen als de perks in de game en met het geld koop je nieuwe voorwerpen. Al deze verstopte items stimuleren je een missie rustig en grondig door te spelen. Wel kun je gebruikmaken van je hart, dat sneller gaat kloppen wanneer er runes en bone charms in je buurt zijn, maar je daardoor tevens afleidt van mogelijke vijanden.
Je tegenstanders maken gebruik van een prettig AI-systeem. Wanneer ze een beweging opmerken die ze niet direct kunnen plaatsen, zullen ze witte bliksemsymbooltjes boven hun hoofd krijgen en gaan ze op onderzoek uit. Je hebt dan de tijd om je te verstoppen tot de nieuwsgierigheid van je tegenstander weer is afgenomen. Kom je oog in oog te staan met een vijand, dan zullen de symbooltjes rood worden en zal er versterking worden ingeroepen. Je kunt dan het hazenpad kiezen of de confrontatie aangaan. Hoewel Dishonored een stealthgame is, werkt het vechtsysteem prima. In je rechterhand heb je altijd je mes, waarmee je kunt steken en blokken. In je linkerhand heb je desgewenst je alternatieve wapen, zodat je combinaties tussen beide kunt maken. Het combineren van je speciale krachten en “normale” wapens werkt ook heerlijk soepel.
Actie en gevolg
Waar Dishonored in uitblinkt, is dat je de verschillende missies op geheel eigen wijze kunt afronden. Je zult elke keer per bootje naar het volgende gebied worden gebracht, waar het volgende slachtoffer te vinden is. Daar aangekomen, kun je allerlei zijmissies aangaan die de hoofdmissie anders laten verlopen. Ook bepaal je zelf hoe je jouw doelwit uitschakelt. Zet je jouw mes in de nek van je tegenstander of houd je hem in leven om hem verdere informatie te ontfutselen? Ook hebben al je acties logische gevolgen. Vergiftig je jouw doelwit met een dodelijk glas wijn, dan heb je veel meer tijd om hem uit te horen en het pand te verlaten dan wanneer je hem met je mes ombrengt en zo de wachters alarmeert. Na elke missie krijg je een beoordeling van je handelingen in de vorm van een hoge of een lage chaosscore. Ga je weloverwogen te werk en ruim je vijanden netjes op, dan blijft je chaosscore laag. Ga je als een maniak tekeer, dan zal de score al snel op high neerkomen. Deze score heeft invloed op de gameplay en op het einde van de game.
Dishonored is een titel die zich netjes aanpast aan jouw speelstijl. Je kunt elke missie in rap tempo afronden, maar dan mis je alle details, een groot deel van het verhaal en de genoemde extraatjes. Het is op die manier mogelijk de eindcredits voorbij te zien rollen in minder dan tien uur. Gelukkig daagt de game genoeg uit voor een tweede speelronde, waarin je meer tijd neemt voor al je missies, al is het maar omdat je de game op verschillende manieren kunt eindigen. Wil je de game niet helemaal opnieuw doorspelen, dan kun je er zelfs voor kiezen bepaalde missies opnieuw aan te gaan. Zo zie je wat er gebeurt als je net even andere beslissingen maakt dan de vorige keer of juist voor een compleet andere aanpak kiest. Het knappe is dat zelfs subtiele verschillen al voor een geheel ander verloop van de missie kunnen zorgen. Hiermee wordt de spelduur gigantisch opgerekt.
Grafische tegenvaller
Op grafisch gebied maakt Dishonored minder indruk. De setting is absoluut sfeervol en het steampunkstijltje doet Dunwall recht als troosteloze omgeving, maar qua detail schiet de game toch een beetje tekort. We hebben mooiere games gezien met de Unreal Engine. Arkane Studios lijkt bewust gekozen te hebben voor het uitdiepen van het verhaal en de personages, wat wellicht ten koste is gegaan van grafische krachtpatserij.

9,0

Ons oordeel

Pluspunten

mooie art direction

enorme vrijheid bij het spelen

interessante krachten

Minpunten

grafisch niet indrukwekkend

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten