Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

DiRT 3

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Rally draait om racen van A naar B. Door het bos, de sneeuw, over gravel en de haarspeldbochten om met de handrem om vervolgens plankgas over rechte stukken te racen. In de 'goeie ouwe tijd' wist Colin McRae Rally dit uitstekend over te brengen in een game.
De twee opvolgers van deze game, DiRT en DiRT 2, wisten dit gevoel iets minder goed te geven, maar Codemasters is weer helemaal terug als Rally-race uitgever want DiRT 3 maar alles weer goed!

DiRT 3 is net als zijn voorganger uitgekomen voor zowel de pc als de consoles. En hoewel console gamers bij de meeste uitgevers meestal een streepje voor hebben, geldt dit niet voor DiRT 3. Op de pc is deze game namelijk het mooiste van allemaal.
 

Supermooi: DirectX 11

De pc versie van DiRT 3 ondersteunt DirectX 11. Dat maakt het mogelijk veel meer detail te renderen. Codemasters heeft de engine van Dirt 3 – de EGO-engine – nog verder fijn geslepen. Het resultaat is een bijna filmisch realistische weergave. De bossen, ondergrond, zonnestralen, stof, sneeuw, regen en waterplassen ogen alsof ze zo uit een foto zijn gehaald. Een vereiste is natuurlijk wel dat je pc over een videokaart beschikt die DirectX 11 ondersteunt. Desondanks zijn de systeemeisen niet extreem zwaar. We hebben het spel in Full HD en alle details op High gespeeld op een zelfgebouwde hometheatre/gaming-pc: een AMD Phenom II 905 (2,5 GHz) met een GTX460 1GB en 4GB ramgeheugen. We hebben op dit systeem geen enkele stottering gezien.



Realistische feedback

Behalve aan de engine heeft Codemasters ook gesleuteld aan de force feedback in racestuurtjes. Het is nu mogelijk om de kracht van de feedback en de zwaarte van het sturen in te geven. Het is een verademing dat dit nu eindelijk in te stellen is. Helemaal voor racers die houden van zwaar sturen. Je voelt de auto zeer realistisch van ondergrond veranderen in het stuur. Het voordeel hiervan is dat je zeer precies de auto kunt corrigeren. Immers als je de wielen voelt glijden of grip voelt pakken, kan je daar op inspringen met gas doseren, tegensturen of een tikje op de rem om de auto recht te trekken.



Hoe moeilijk wil je het hebben?

DiRT 3 kent drie moeilijkheidsgraden: gemakkelijk, gemiddeld en moeilijk. Ook zijn natuurlijk de nodige hulpmiddelen aanwezig. Denk hierbij aan ABS, traction control, race-hulplijn en stuurhulp. Als je alles aanzet, dan is DiRT 3 niet meer dan een arcade-racer waarbij je alleen maar een beetje hoeft te sturen en het gas in moet trappen. Interessant wordt het pas wanneer je alle hulpmiddelen uitzet. Op deze manier heb je veel meer invloed op je auto en kan je ook snellere racetijden halen. Echter is dit natuurlijk wel veel moeilijker. Helemaal als je de tegenstand ook nog eens op 'moeilijk' instelt. Als je de baan niet goed kent, kan je winnen vergeten.



Drift je rot

Nieuw in DiRT 3 is Gymkhana. Voor dit spelonderdeel moet je echt een drift-liefhebber zijn. Gymkhana draait namelijk om driften waarbij je de verschillende driftmanoeuvres zo slim mogelijk aan elkaar moet breien om een snelle tijd te halen. Dit onderdeel heeft wel zeker een bepaalde fun-factor, maar het zal niet iedereen kunnen bekoren. Gelukkig voor hen is dit onderdeel niet echt verplicht is. De finale van een segment is te behalen op punten. Dus zolang je goed rijdt, is het niet nodig om alles af te ronden. Op deze manier kan je dus Gymkhana overslaan.



Het sneeuw!

Er is weer sneeuw in DiRT! Het heeft even geduurd, maar Codemasters heeft weer glibberige levels verwerkt in deze race-reeks. Je kan losgaan in de sneeuw in Scandinavië en je kan racen tegen een bobslee in Noorwegen. De besneeuwde tracks zien er geweldig uit en zijn ontzettend leuk om te rijden. Het is wel even wennen na alle gravel, zand en asfalt, maar eenmaal onder de knie is het geweldig om van bocht naar bocht te glijden terwijl de bomen op centimeters van de voorwielen voorbij zoeven. Bij racen in de sneeuw draait het om de balans tussen gas, remmen en sturen. Bijzonder tactisch racen dus.



Filmpje!

Als je een race hebt uitgereden, of gigantisch gecrashed bent, is het mogelijk om de replay op Youtube te zetten. Dit is een leuke toevoeging en natuurlijk een goede manier om spelers gratis reclame te laten maken van je game. Jammer genoeg is het wel wat omslachtig en duurt het uploaden van zo'n filmpje net iets te lang.

 

Pluspunten Conclusie
  • stuurt bijzonder realistisch
  • ontzetten mooi
  • van heel makkelijk tot gruwelijk moeilijk
DiRT 3 is gewoon ontzettend goed. Grafisch is het fantastisch en de game racet zeer realistisch, mits je alle hulpmiddelen uitzet. Er zijn talloze prachtige tracks, diverse zeer realistische weerinvloeden, heel veel auto’s en bikkelharde competitie. Door de uitgebreide instellingen kan iedereen genieten van rally-racen en DiRT 3 is dan ook een hele dikke aanrader!

 

Geschreven door: Jaap Veenstra op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie