Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Details FIFA 13 bekend

In de herfst brengt EA altijd een nieuwe versie uit van haar populaire voetbal-game FIFA. Dit jaar zal FIFA 13 uitkomen en de mensen van het ontwikkelteam hebben de eerste details omtrent de gameplay van FIFA 13 vrijgegeven.

In FIFA 12 waren de grootste veranderingen de Player Impact Engine en Tactical defending. Deze features waren wel heel tof, maar konden wel nog beter uitgewerkt worden. Dat is precies wat ze voor FIFA 13 hebben gedaan. Deze features zijn verder verbeterd en daarnaast heeft EA zich ook gericht op het aanvallen. Electronic Arts heeft zich vooral gericht op realistischer voetbal.

FIFA 13: Attacking Intelligence

Attacking Intelligence geeft meer aanvalsopties. Men was niet tevreden over hoe de AI zijn aanvallen uitvoerde en dus is de AI opnieuw opgebouwd. Medespelers - die dus bestuurd worden door de AI - kijken nu niet meer alleen naar het eindpunt als ze aan het rennen zijn, maar naar de totale lengte die afgelegd moet worden en houdt daarbij rekening met eventuele obstakels.

Een probleem van FIFA 12 was de besluiteloosheid van je medespelers waardoor ze iedere keer iets anders deden. Hierdoor was het lastig om een tactiek op te bouwen. In FIFA 13 is de medespeler meer besluitvaardig gemaakt en is daardoor dus ook betrouwbaarder.

Medespelers zullen nu beter zijn in het het vinden van vrije tactische posities waarbij nu ook om tegenstanders heen gelopen kan worden. Bij FIFA 12 zorgde een tegenstander die recht voor de medespeler stond er voor dat de medespeler niet naar de lege ruimte achter de tegenstander kon lopen. Nu is de medespeler in staat om om de tegenstander heen te manouevreren. 

Mederspelers zijn volgens het ontwikkelteam nu in staat om 2 stappen vooruit te denken waardoor er beter geanticipeerd kan worden op het spel en ze een betere ondersteuning bieden voor andere medespelers.

Nu de medespelers in FIFA 13 intelligenter zijn in hun aanvallen, moesten ze ook uitgerust worden met nieuwe animaties zodat de nieuwe tactische moves ook daardwerkelijk gemaakt kunnen worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan afremmen en bijdraaien tijdens het rennen. Er hoeft niet meer onnodig gestopt en gekeerd te worden zoals bij eerdere FIFA-games het geval is.

FIFA 13 screenshot nieuwe features

FIFA 13: Tactical Free-Kicks

Tactical Free-Kicks verbetert het nemen van vrije trappen. Bij vrije trappen kunnen tot 3 spelers zich rond de bal verzamelen en de vrije trap kan vervolgens op diverse manieren genomen worden. De verdedigende partij kan ervoor vervolgens voor kiezen om één van de spelers vanuit de muur naar voren te laten sprinten. 

FIFA 13: 360 degree mobility

Ook nieuw in FIFA 13 is 360 degree mobility. Hiermee kan je voetballer dribbelen terwijl hij voor zich blijft kijken. Je kan dus 360 graden dribbelen en 360 graden om je heen kijken. Dit voorkomt dat de speler tijdens het dribbelen continue achter de bal geplakt zit en zo kan er dus ook zijwaards gedribbeld worden terwijl je speler richting doel blijft kijken.

FIFA 13: First Touch Control

Electronic Arts heeft ook het balgedrag realistischer gemaakt. In FIFA 12 komt het regelmatig voor dat gigantisch moeilijke ballen met het grootste gemak uit de lucht gehaald worden en perfect aan de voet geplakt blijven. Met FIFA 13 komt daar verandering in. Er zullen vele factoren zijn die het balgedrag zullen beïnvloeden - denk aan zwaartekracht, weersomstandigheden en hoe de bal ontvangen wordt -  waardoor de bal ook realistischer zal reageren wanneer iemand de bal aan de voeten krijgt.

Het idee achter First Touch Control is dat FIFA 13 beter gebalanceerd is en dat er geen ongeloofwaardige 'wondermoves' gemaakt kunnen worden tijdens het voetbal. Dit maakt het voetballen weliswaar niet makkelijker maar wel realistischer en dus meer spelbalans zal geven.

FIFA 13: Player Impact Engine 2.0

In FIFA 12 werd de Player Impact Engine geïntroduceerd. In FIFA 13 is er de Player Impact Engine 2. Deze is verbeterd en getweaked zodat spelers realistischer reageren wanneer zij met elkaar in contact komen. Zo zullen spelers nu van elkaar afrollen als ze boven op elkaar vallen om te voorkomen dat ze samen opstaan in genante houdingen, zoals de fameuze FIFA 12 Kiss (zie onderstaand filmpje). 

Ook is de Player Impact Engine zodanig aangepast dat spelers niet meer in onnatuurlijke houdingen rondrennen, zoals gebroken armen. Spelers zullen ook niet meer gelanceerd worden of belachelijk rondgespint worden wanneer zij in een harde botsing met anderen komen.

FIFA 13 komt in de herfst uit voor pc, Playstation 3 en Xbox 360. De prijs ligt volgens onze verwachtingen rond de 60 euro.

Geschreven door: Gerard Sombroek op

Category: Nieuws, Games

Tags: games, Voetbal, Electronic Arts, FIFA

Nieuws headlines

Laatste reactie