Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Delaware St. John

Voor mensen die van spookverhalen en adventures houden is er een mooie gameserie beschikbaar; Delaware St. John. Deze serie bestaat al een tijdje en was tot voor kort alleen in Amerika verkrijgbaar, maar uitgever Lighthouse Interactive heeft de reeks omarmd en brengt deze uit in Europa.

Binnenkort verschijnt het derde deel in een reeks die wel uit meer dan 10 delen kan bestaan. Maar omdat je bij een goed verhaal altijd bij het begin moet beginnen brengt Lighthouse de eerste twee delen uit in één pakket voor een zacht prijsje. Als eerste in Nederland mag PCM op spokenjacht gaan met dit dubbelpakket

Indie

Delaware St. John is een zogenaamde indie game. Dat houdt in dat deze door een kleine studio van liefhebbers is ontwikkeld en dat er geen geld van de grote uitgevers in zit. Meestal verkopen zij zelf hun games via internet maar soms worden deze games toch gelicenceerd door uitgevers die wel brood zien in de titel. Dat is dus ook het geval bij Delaware.

Twee games voor een zacht prijsje

Dit pakket, wat nog geen 20 euro kost, bevat de eerste twee delen uit de Delaware reeks: The Curse of Midnight Manor en The Town with No Name. Deel drie, The Seacliff Tragedy, komt binnenkort uit. Delaware is een Point and Click adventure in de stijl van Barrow Hill die eveneens is uitgegeven door Lighthouse. De game is volledig muisgestuurd en draait op bijna elke computer dankzij zijn bijzonder lage systeemeisen. De interface is simpel zodat iedereen binnen enkele minuten er mee aan de slag kan. De tutorial die bij beide delen is meegeleverd is dan ook eigenlijk een tikkeltje overbodig.

Even voorstellen

Delaware St. John is een jongeman met een bijzondere gave. Hij kan namelijk communiceren met de doden en in visioen vragen deze hem dan ook regelmatig om hulp. Omdat deze kreten steeds heftiger worden kan hij ze niet negeren en probeert hij ze te helpen waar hij kan. Gelukkig staat hij er niet alleen voor. Kelly, een meisje dat werkt in een boekenwinkel, houdt spoken jagen er als hobby op na en ze weet Delaware dan ook regelmatig te voorzien van extra informatie over het bovennatuurlijke. Gelukkig is ze ook een beetje een nerd waardoor ze de nieuwste apparatuur in huis heeft zodat ze foto’s en geluiden kan analyseren. Ze heeft Delaware dan ook een handig apparaatje gegeven genaamd de VIC (Voice Imagery Communicator) waarmee hij geluidsopnames en foto’s naar haar toe kan sturen ter analysering. Ook kan hij direct met Kelly communiceren via het apparaat. Eigenlijk is het gewoon een mobieltje, maar VIC klinkt waarschijnlijk stoerder. De Vic maakt deel uit van de interface waarmee je het spel speelt. Allebei de volumes verwijzen naar een groter geheel wat in toekomstige delen verder uitgediept zal worden.

Spannend boek

De graphics zijn stilstaande beelden met geschilderde tekeningen die het spel de stijl geven van een spannend boek. Ook worden er ook zo nu en dan filmpjes getoond maar echte in-game animaties zul je niet tegenkomen. De graphics zijn niet van een hoog niveau en het spel zal dan ook niet veel van je computer eisen. Dit is aan één kant jammer maar het draagt wel bij aan de old school adventure sfeer die het spel uitademt. De muziek in het spel is, hoewel niet origineel, wel geweldig sfeervol en zorgt er voor dat je in het spel gezogen wordt ondanks de matige graphics. Ook de voice overs zijn goed gedaan en de karakters komen sympathiek over. Wel is alles strak gescript en nieuwe ontdekkingen zullen zich pas openbaren wanneer het daar de tijd voor is. Het is simpelweg niet mogelijk om het spel op een andere manier uit te spelen. Heb je het spel dus eenmaal uitgespeeld, dan zul je het waarschijnlijk niet meer spelen.

Kort

Beide games bevatten een verhaal welke weer is opgebouwd uit twee hoofdstukken. Elk hoofdstuk is eigenlijk een op zichzelf staand verhaal wat wel met elkaar te maken heeft en is gebonden aan dezelfde locatie. Het is maar goed dat er twee games in het pakket zitten want echt lang zijn de games niet. Met name Volume 1 is bijzonder kort. Beide hoofdstukken kan een ervaren avonturier dan ook uitgespeeld hebben binnen vier uur. Ook de puzzels zijn niet echt erg moeilijk maar wel onderhoudend. Je wordt ook duidelijk een bepaalde richting opgestuurd door de games. Volume twee is langer en ook de puzzels zijn iets lastiger, maar niet veel. Echter zal ook deze game binnen een dag uitgespeeld kunnen worden. In beide games zitten veel deuren waar eigenlijk niets mee kan. Dat is jammer want vervallen huizen waarin bijna alle deuren potdicht zitten of op slot is toch een beetje ongeloofwaardig. Ook zijn er hier en daar wat actiescènes, maar deze komen helaas niet goed uit de verf doordat de game je via 'trial and error' dwingt de scène overnieuw te doen.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Oldschool Adventure
  • Spannend
  • Mooie muziek
  • Geen hoge systeemeisen
  • Zacht geprijsd
  • Te kort
  • Grafisch matig
  • Erg strak script
  • Mislukte actiescènes
Voor adventure liefhebbers is Delaware een aanrader. We hopen dan ook dat alle delen die men in de planning heeft (een stuk of twaalf) gerealiseerd worden zodat we er achter zullen komen wat het grote geheel achter de losse verhalen is. Gamers die gaan voor graphics en spektakel zullen bij Delaware niet aan hun trekken komen, maar voor hen is deze game ook niet gemaakt.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie