Eind vorig jaar werd de game Dead Island aangekondigd via een schitterende trailer op Youtube. Iedereen keek dankzij de trailer onwijs uit naar deze titel en hoge verwachtingen werden gecreëerd. Nu is de game eindelijk uit. Voldoet Dead Island aan de verwachtingen die de trailer gekweekt heeft?

Dead Island speelt zich af op het fictieve eiland Banoi ergens in Papoea-Nieuw-Guinea. Het eiland is een resort voor rijkelui om in een zonovergoten setting geld te verbrassen. De laatste plaats wellicht waar je een zombie-epidemie verwacht, maar op een ochtend word je wakker en is 90 procent van de vakantiegangers op Banoi veranderd in een bloeddorstige ondode vleeseter.
 



Left 4 Dead op een tropisch eiland

Als we de game opstarten, is de vergelijking met Left 4 Dead snel gemaakt. Je speelt de game vanuit de eerste persoon, en je kunt met drie anderen op het eiland zombies slachten. Echter houdt daar de vergelijking op. Waar Left 4 Dead bestaat uit een aantal scenario's die je in een uur kan uitspelen en de gameplay vooral hectisch en actievol is, beslaat de gameplay van Dead Island een veel rustiger tempo en bevat het spel rpg-elementen zoals xp, verhaal, quests, skill-levels, wapens die te upgraden zijn en een compleet eiland wat te verkennen is.



Weinig verhaal

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de mooie Youtube-trailer heeft niets met het verhaal van Dead Island te maken. Sowieso wordt er de eerste uren van de game weinig van het verhaal verteld. De overlevenden proberen van het eiland af te komen, er is één iemand die via de radio claimt dat hij kan helpen en om de een of andere reden kunnen de helden niet besmet worden met het zombievirus. Maar meer dan dat word je eigenlijk niet verteld. Je bent vooral bezig met het oplossen van klusjes voor de overlevenden. Denk hierbij aan eten verzamelen, andere overlevenden zoeken en speciale items vinden. Niet al te spannend, zelfs ontspannend, maar naarmate je verder komt, worden de missies leuker en uitdagender.



Upgraden en knutselen

Hoe meer zombies je slacht en quests je voltooit, hoe meer xp je krijgt en hoe meer levels je stijgt. Zo kan je held (je hebt de keuze uit vier helden met ieder hun specialisme) steeds sterker worden en voordelen krijgen. Denk aan sneller genezen en sloten van koffers openmaken. Ook kunnen je wapens geüpgrade worden en zelfs aangepast worden aan de hand van blauwdrukken die je krijgt van andere overlevenden als je quests voor hen voltooit. De wapens zijn realistisch en passen goed in de tropische setting. Zo heb je roeispanen, moersleutels, stalen pijpen en bezemstokken om er een paar te noemen.

Om de wapens te upgraden heb je geld en een werkbank nodig. Deze staan op bepaalde plaatsen op het eiland. Geld vind je overal, dus dat is geen groot probleem. Wil je een wapen aanpassen, dan heb je behalve het ontwerp ook extra onderdelen nodig. Denk hierbij aan spijkers, alcohol, doeken en plakband. Wapens kunnen ook stukgaan en je moet hun 'durability' dan ook zeker in de gaten houden. Ga je immers door tot het einde, dan wordt het wapen waardeloos en dat is zonde van je upgrade-investeringen. Bij een werkbank kun je je wapens weer fixen, tegen betaling natuurlijk.



Meppen tegen de oneindige horde

In Dead Island zul je voornamelijk de zombies van je af moeten slaan, maar er zijn ook vuurwapens te vinden in de game. Deze zijn vooral handig om explosieve elementen op te blazen. Tegen zombies kun je beter vertrouwen op je knuppel. Naast vechten met wapens, kun je ook schoppen en dat is een verdraaid handig. Vooral tegen de 'infected' zombies die luid gillend op je afrennen. Een schop kan aardig wat schade doen en het verdooft de zombie een paar seconden waarna je op je gemak de zombie zijn hersens in kan slaan.

Zombies zijn er in overvloed en alsof dat nog niet genoeg is, 'respawn'-en deze levende doden zich ook nog eens razendsnel. Dat is eigenlijk een klein minpuntje. De zombies komen namelijk wat ons betreft iets te snel weer terug. Soms zelfs tijdens dezelfde missie en dat maakt de game soms ietwat vermoeiend. Behalve zombies respawnen ook dichte koffer en kasten waardoor veel geld en items weer opnieuw te vinden is. Het is aan één kant erg handig, maar aan de andere kant wordt de spelwereld hierdoor minder dynamisch. Het maakt niet uit of je een zombie de pan in hakt of niet. Over een paar minuten staat hij er toch weer.



Gemiste kans

Hoewel we ons prima vermaken met Dead Island – ondoden meppen blijft ontzettend leuk - is er wel sprake van een gemiste kans in de game. Zo ontbreekt een dynamische dag en nachtcyclus en uitgerekend in een zombiegame is de nacht juist zoveel enger. Het zonnige tropische paradijs werkt heel ontspannend, ondanks de hordes ondoden die er zijn. Dat is op zich geen minpunt, eerder een bizarre gewaarwording. Maar de sfeer had totaal om kunnen slaan als de nacht valt en de zombies actiever of gevaarlijker waren geworden. Daar is nu helemaal geen sprake van en dat is best wel jammer aangezien het ten koste gaat van de spanning. Wel kent de game zijn donkere momenten, zoals een donkere parkeergarage waarin je met je zaklamp op zoek moet naar een truck met goederen.



Pak eens de auto

Banoi is best wel groot en er moet dan ook van tijd tot tijd flinke afstanden afgelegd worden. Het is dan ook fijn dat er op het eiland hier en daar nog werkende auto's te vinden zijn. Wel wennen is dat de auto's de Engelse standaard handhaven en dat betekent dat we regelmatig aan de verkeerde kant van de auto instappen. Gelukkig kun je binnen de auto van plaats wisselen. De besturing van de auto's is ook alleen in de eerste persoon te zien, en hoewel dat wat onwennig is, rijden de auto's prima. Daarnaast is het ook erg leuk om zombies te overrijden.



Online en Facebook

Dead Island is alleen te spelen, maar standaard begint het spel een online multiplayer game. Dit betekent overigens niet dat je verplicht met anderen moet spelen. Via een heel innovatief systeem kunnen spelers met elkaar samenspelen als ze dat willen. Spelers van ongeveer gelijk niveau (level) die bij elkaar in de buurt zijn, krijgen een melding dat zij elkaars spel kunnen 'joinen'. Via 1 druk op de knop zit je in elkaars spel en speel je vanaf dat moment samen verder. Ben je het zat, dan kun je net zo snel weer in het menu kiezen voor 'drop out' en je gaat weer op eigen houtje verder. Dit verloopt naadloos. Deze functionaliteit is erg handig als je in een moeilijk gedeelte zit waarbij je wel wat extra hulp kan gebruiken.

Ook kun je Dead Island, als je wil, verbinden met Facebook. Dit werkt net zoals bij reguliere Facebook-games. Je geeft Dead Island toestemming om meldingen te plaatsen op je profielpagina en vervolgens worden al je 'achievements' gecommuniceerd op je Facebook. Een leuke extra die helaas alleen wel de game laat stotteren zodra contact gezocht wordt met Facebook. Gelukkig duren deze stotteringen maar kort.



Sfeer en graphics

Grafisch gezien zijn de gevoelens een beetje gemengd. De omgevingen zijn mooi en gedetailleerd en ook de zombies zien er overtuigend uit. Daarentegen zijn er veel grafische bugs en zijn de npc's een stuk lelijker. Verwacht geen hot chicks in bikini, maar eerder lelijke ouwe taarten met emotieloze gezichten en monden die niet synchroon lopen met wat er gezegd wordt. Toch weet Dead Island wel uitstekend een goede zombiesfeer neer te zetten. Vooral het brullen en schreeuwen van de zombies gaat door merg en been. Op dat gebied hebben de ontwikkelaars dus uitstekend werk geleverd.

 

PluspuntenMinpuntenConclusie

  • Groot eiland om te verkennen

  • Vloeiend online multiplayer systeem

  • Passende wapenupgrades

  • Geen dynamische dag- en nachtcyclus

  • Zombies respawnen te snel

  • Lelijke npc's

Dead Island is een goede zombie-actie-rpg geworden die hier en daar wat steken laat vallen. Van een aantal steken vinden we dat jammer, maar de pluspunten en lol wegen zwaarder dan de minpunten. Dead Island is gewoon erg leuk om te spelen als je van zombie-slashen houdt en wat ons betreft zeker een aanrader.

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten