Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Command and Conquer 3 - Tiberium Wars

Toen in 1995 Command & Conquer: Tiberian Dawn het licht zag, werd het voor de liefhebbers van het real time strategy-genre al snel duidelijk dat er een ijzersterk vervolg op de Dune- en Red Alert-series was uitgekomen.

Het succes leidde tot een ware vloedgolf aan C&C-titels: na Tiberian Sun (1999), Generals (2002) en talloze uitbreidingspakketten, verschijnt nu Tiberium Wars, officieel het derde deel in de Command & Conquer-reeks. De vraag is natuurlijk of de hoge verwachtingen opnieuw worden waargemaakt.

Aliens

In C&C 3 keert de speler terug naar het vertrouwde strijdtoneel waar de GDI en NOD vechten om de alleenheerschappij en – uiteraard - om het bezit van het kostbare, giftige en bij tijd en wijle zeer explosieve Tiberium, de grondstof die na het delven de onmisbare credits opleveren voor het produceren van gebouwen, voertuigen, manschappen en upgrades. Deel drie presenteert 35 single player missies die door fraaie en soms ook humoristische full motion videoscènes aan elkaar worden geplakt. In de uitgebreide cast met professionele acteurs zien we ook Michael Ironside (General Jack Ranger) en Joe Kucan (Kane) weer op het scherm verschijnen. Wie alle missies volbrengt, zal overigens ontdekken dat een nieuw, speelbaar ras aan het spel wordt toegevoegd. Het gaat hier om de Scrin, de aliens van wie het Tiberium feitelijk afkomstig is.

Interface

Wat direct opvalt, is dat het spel zeer vertrouwd aanvoelt, met als resultaat dat de beknopte tutorial door C&C-fans snel overgeslagen kan worden. De interface hangt ergens tussen Red Alert en Generals in, maar kan door de speler zelf worden afgestemd op de interface uit zijn/haar favoriete C&C-deel. Ook grafisch ziet het spel er puik uit. Er wordt gewerkt met een sterk verbeterde Battle for Middle Earth II (SAGE)-engine, waardoor de 3D-graphics en eenheden er nog gedetailleerder uitzien, de animaties van de gevechten en veldslagen fenomenaal zijn en de speelomgeving (30 multiplayer maps in de standaardversie) opnieuw voor een prachtige, futuristische wereld zorgen.

Old Skool

Command & Conquer 3 geeft je vanaf de eerste minuut het gevoel dat je met een vertrouwde, old skool rts-game aan de slag bent, maar wel eentje waaraan – naast alle grafische verbeteringen – ontzettend veel extra's is toegevoegd. Een van de meest interessante toevoegingen in de multiplayer mode is de mogelijkheid om in te loggen als toeschouwer. De 'match hosts' kunnen vervolgens via BattleCast iemand aanwijzen die als commentator fungeert, de 'camera' bedient en met een virtuele 'pen' toeschouwers ook visueel attent op eenheden en tactieken kan maken.

Sluipschutters

En over tactiek gesproken, de a.i. van de tegenstander is beter in te stellen en de units verplaatsen zich nu op een veel logischere manier van a naar b. Bovendien herkent de a.i. of je een trage speler bent die graag eerst een fatsoenlijke basis bouwt, of dat je liever in een hoog tempo de troepen op de vijand afstuurt. Uiteraard zal de computer zich aan jouw speelstijl aanpassen en daar een passende tactiek tegenover plaatsen. Alle drie de partijen zijn voorzien van nieuwe en vertrouwde, maar altijd spectaculaire eenheden en wapens. De GDI beschikt bijvoorbeeld over sluipschutters die luchtaanvallen kunnen 'bestellen', maar ook over de beruchte mammoth tanks en het gevreesde ion cannon. De NOD doet het onder andere met zelfmoordcommando's, stealth tanks, Tiberium vapor bombs, nuclear missiles en de avatar warmech (die wapens van andere eenheden steelt en ze zelf gebruikt). Over het bizarre arsenaal van de aliens zullen we niet teveel verraden, behalve dan dat via het 'mothership' een ontzagwekkend, zwevend en allesvernietigend superwapen kan worden ingezet.

PluspuntenConclusie
  • Old skool rts met aanpasbare interface
  • Extra aliens na uitspelen single player-missies
  • Grafisch zeer gedetailleerd uitgewerkt
  • Vernieuwende opties in multiplayer mode
  • Onderhoudende full motion video
  • Veel nieuwe eenheden en wapens
Hoewel 2007 nog maar een drietal maanden oud is, kunnen we concluderen dat C&C 3 nu al een serieuze gooi doet naar de titel 'game van het jaar'. Voor iedereen die straks enthousiast naar de winkel rent, is het goed om te weten dat Tiberium Wars ook in een speciale Kane Edition verschijnt (inclusief bonus-dvd vol documentaires, bloopers, filmpjes met strategieën, vijf nieuwe multiplayer maps, en andere 'goodies'). Wel is deze maar beperkt beschikbaar en is het een echt collector's item. Wees er dus snel bij.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie