Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Blur

Nee, we hebben het hier niet over de Britse rockband. Blur is een arcade racespel waar het zeker niet alleen gaat om wie het snelste rondje rijdt. Het is een soort Mario Kart op steroïden, waarbij tactische, stijlvolle destructie net zo belangrijk is!

In eerste instantie lijkt Blur een beetje op de game Need for Speed. De interface doet hetzelfde aan en de sfeer ook. Echter, al snel blijkt dat het bij Blur niet alleen om racen gaat. Je krijgt namelijk behalve een vette racewagen – denk aan: Audi TT, R8, Bowler, Lamborghini's of bijvoorbeeld een Dodge SRT – ook power-up's.

Knallen!

De power-ups zijn de kern van Blur. Je vindt deze overal op de diverse, echt bestaande tracks en kunnen bestaan uit: mijnen, reparatie, emp, schilden, speedup, of een soort energiekogels. Het is natuurlijk niet de bedoeling deze zoveel mogelijk te verzamelen, maar je tegenstanders ermee uit te schakelen. Gelukkig is één schot niet genoeg, maar kun je wel behoorlijk wat schade aanrichten met een welgeplaatste mijn of een vol schot aan energiekogels. Uiteraard krijg je zelf ook behoorlijk wat te verduren. Af en toe een reparatie-power-up pakken kan dan ook geen kwaad!

Veel auto's

Bizarre Creations, de ontwikkelaar van Blur, heeft genoeg auto's in Blur gestopt. Het leuke is dat ze allemaal anders racen – verwacht echter geen realistisch rijgedrag – en dus op elk parcours hun voor- en nadelen hebben. De Hummer doet het bijvoorbeeld goed buiten het asfalt en de Clio rijdt weer perfect op asfalt, maar glijdt weg op zand. In het begin is de autokeuze gering, maar naarmate je meer fans achter je weet te scharen door races te winnen of bepaalde doelen te behalen, krijg je toegang tot meer auto's. En hoe meer auto's je hebt, hoe beter je een keuze kan maken voor het circuit.

Ferme tegenstand

De tegenstanders die Blur in het veld zet, gaan zeker niet bij de pakken neerzitten als je lekker in de race zit. De weerstand is behoorlijk pittig! Wie dus een beetje gaat flierefluiten, zal ongenadig als laatste eindigen.
Het is de bedoeling in totaal negen 'bazen' te verslaan. De bazen komen vrij als je een serie aan races afgerond hebt, waarmee weer fans en 'lights' te winnen zijn. Fans krijg je door stunts uit te halen of fan rides te doen in de race. Lights krijg je door in de top drie te eindigen. De één-op-één races tegen de bazen zijn erg lastig, zelfs als de moeilijkheidsgraad op normaal staat. Maar in easy is het weer veel te gemakkelijk. We hadden graag een tussenniveau gezien.

Geen stuurondersteuning

Wie gewend is met een stuurtje te spelen en dus niet lekker met het toetsenbord uit de voeten kan, heeft pech: Blur is alleen met een controller of toetsenbord te spelen. En dat vinden we een erg onverstandige keuze. Wij spelen race-games altijd met een stuurtje en zijn dus vele malen sneller met een wiel in de handen. Daardoor kunnen we in eerste instantie niet echt meekomen in de Single player campagne en dat is behoorlijk frustrerend. Daar komt bij dat de knoppen op het toetsenbord niet echt handig zijn ingedeeld. Je kan wel tussen twee lay-outs kiezen, maar beide zijn niet echt handig. Daar komt bij dat we niet zelf toetsen kunnen instellen. Mede daardoor zetten we regelmatig de verkeerde power-up in. Zonde! We raden dus zonder meer een controller aan waarbij de knoppen veel intuïtiever zijn.

Krasje in de lak

Bij een gewelddadige race-game als Blur verwacht je dat de brokstukken je om de oren vliegen. Niets is minder waar. Het is echt ongelooflijk hoe Bizarre Creations hier te werk is gegaan. Wie met 200 km/h in de railing vliegt, krijgt hooguit een hangende bumper en een krasje in de lak. Blijkbaar was het voor Bizarre Creations te lastig een goed schademodel – zoals in Grid – te ontwikkelen. Afgezien van het belabberde schademodel ziet Blur er verder goed uit. De auto's ogen netjes en ook aan de baan is veel aandacht besteed. Het oogt als een mix tussen Need for Speed Shift en Grid, wat als een compliment bedoeld is aangezien beide spellen er fantastisch uitzien. Toch is Blur geen al te zware belasting voor de pc. Wij hebben het met gemak kunnen spelen op ons testsysteem. We verwachten dan ook dat de gemiddelde game-pc geen moeite heeft met Blur.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • leuk concept
  • veel auto's en tracks
  • ziet er goed uit
  • geen stuurondersteuning
  • balans is soms zoek
  • raar schademodel
We hebben een heel dubbel gevoel bij Blur. Aan de ene kant vinden we het concept van agressief racen fantastisch. En de uitwerking is ook prima. Echter, het verschil in niveau tussen easy en normal is erg groot. Ook vinden we het lastig dat het niet met een stuurtje gespeeld kan worden en dat het toetsenbord niet naar wens is in te stellen. Maar, we verwachten dat menig arcaderacer met een controller aan de gang gaat. En dat is er weinig op Blur aan te merken.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie