Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Bioshock

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Middenin de Atlantische Oceaan rijst een vuurtoren op uit het water. Binnen wacht een roestige onderzeeboot die u diep onder de zeespiegel meeneemt naar Rapture; een stad die over de zeebodem uitstrekt.

Een man genaamd Andrew Ryan, een voormalige burger van de Sovjet Unie, bouwde de stad in 1946. Zijn visie was het ultieme kapitalistische en individualistische paradijs. Waar de elite voor zichzelf zorgde, in plaats van voor de maatschappij. Beschermd door een netwerk van gigantische onderwater muren, bestaat de stad uit een cluster van enorme wolkenkrabbers. Rapture was ontworpen zodat het zichzelf kon onderhouden. Elektriciteit, voedselproductie, waterzuivering en verdedigingssystemen worden gevoed door vulkanische luchtschachten in de zeebodem.

Rapture’s populatie bestond op zijn hoogtepunt begin 60-er jaren uit duizenden mensen. Allemaal uitgekozen door Ryan omdat hij vond dat ze het beste waren dat de mensheid te bieden had. Een groeiende economie ontstond rondom de elite, waar producten van verschillende kwaliteit bedoeld waren voor mensen van verschillende kwaliteit.

De indrukwekkende Art Deco architectuur is tegelijk futuristisch en archaïsch. Maar wanneer je je eerste voetstappen zet in Rapture zie je dat de stad nog maar een schaduw is van zichzelf. De muren staan op instorten en de oceaan stroomt door de vele scheuren naar binnen. De gangen zijn bezaaid met lijken. Mensen die ooit behoorden tot de beste en intelligentste van de wereld zijn nu gemuteerd en gek geworden, zwervend door de gangen op zoek naar slachtoffers.

Welkom in Rapture.


Veel lezers denken dat games recenseren de allerleukste werkzaamheid is die een redacteur mag doen. Dat valt in de praktijk echter vies tegen. 90 procent van alles – muziek, films, televisie, boeken – is bagger en dat geldt ook voor games. Maar eens in de zoveel tijd krijg je een game in handen die alle voorgaande rotzooi goedmaakt. Een game die zo goed is dat het zijn genre ontstijgt. Een game die kan wedijveren met de beste boeken en de beste films uit de geschiedenis. Bioshock is zo’n game. Het verhaal, de vormgeving, de sfeer, de ‘good guys’ en de ‘bad guys’, de gameplay, alles is perfect. Ren dus daarom naar de winkel en koop de game. De komende uren zullen een onvergetelijke ervaring zijn. Voor mensen die toch nog twijfelen, zullen we hieronder wat dieper op de game ingaan.

Bioshock is een first-person-adventuregame. Het is ontwikkeld door Irrational Games die al eerder naam heeft gemaakt met de klasssieke game System Shock en Deus Ex. Net als de game S.T.A.L.K.E.R. is Bioshock gebaseerd op een boek. Bioshock’s achtergrond is grotendeels gebaseerd op het boek ‘Atlas Shrugged’ van de schrijfster Ayn Rand. Dit boek is een klassieker en zo’n beetje de bijbel voor de Amerikaanse Neo-Cons (Bush, Cheney en kornuiten). We kunnen natuurlijk in deze recensie niet een uitgebreide bespreking doen van het boek. Maar het komt er op neer dat wanneer een land geen overheid meer heeft en de beste mensen in het land (de rijken) alle vrijheid krijgen om zich te ontwikkelen, dit beter is voor de maatschappij.

Oorlogsdoping

In de game kun je je niet alleen verdedigen met traditionele wapens - zoals een moersleutel, een pistool, een jachtgeweer en een machinegeweer - maar ook met doping. Je vindt regelmatige zogenaamd Plasmids die je kunt injecteren om sterker, slimmer en krachtiger te worden. Plasmids kun je kopen bij speciale automaten in ruil voor ADAM. Het probleem is dat je alleen ADAM kan krijgen door kleine meisjes te vangen, en deze of te vermoorden of te redden. Dit klinkt makkelijker dan dat het is, want de kleine meisjes worden beschermd door Big Daddies, reusachtige wezens in roestige duikpakken en bewapent met imposant wapentuig. Het is niet verstandig om een directe confrontatie aan te gaan met een Big Daddy. Voor elk moet je dus een slimme strategie bedenken om hem te verslaan. Heb je eenmaal de Big Daddy verslagen dan kun je kiezen om het meisje te vermoorden voor ADAM, of te redden. Wij ware zulke sappies dat we ervoor kozen om de meisjes te redden. Gelukkig geven de meeste meisjes cadeautjes wanneer je ze hebt gered, en in veel gevallen zit daar ADAM bij.

Toeristenroute

Hoe lang het duurt om Bioshock uit te spelen hangt af in hoeverre je de richtingspijlen volgt. Als je zonder afwijken de route volgt die de game aangeeft dan speel je de game in ongeveer 10 uur uit. Je hebt dan echter maar weinig van Rapture gezien. Leuker is het om de toeristenroute te nemen en gewoon “lekker” door Rapture te wandelen. Het verschil in moeilijkheidsgraad tussen Easy en Normal is ook vrij groot. Op Easy zijn zelfs de ontzagwekkende Big Daddies niet zo heel gevaarlijk. Aangeraden wordt dus om Bioshock op zijn minst op Normal te spelen. Het is wat moeilijker, maar daardoor voelt het des te beter wanneer je een Daddy hebt verslagen.

Graphics en Soundtrack

We kunnen kort zijn; de graphics in Bioshock – en vooral de watereffecten - zijn zeer mooi. Bioshock is niet de allermooiste game van het jaar, maar het staat wel in onze top vijf. Bioshock gebruikt onder Vista DirectX10 waardoor de game er nog beter uit ziet. De soundtrack is goed genoeg voor een Hollywood blockbuster. Schitterend melancholisch, maar ook huiveringwekkend eng. Geloof je ons niet? Download dan de complete soundtrack via [url=http://www.2kgames.com/cultofrapture/home.html] The Cult of Rapture[/url] en hoor het zelf.

Kopieerbeveiliging

Bioshock gebruikt een zeer strenge kopieerbeveiliging. Eentje waar veel gamers zwaar gefrustreerd over zijn. De game kon in het begin maar maximaal twee keer geïnstalleerd worden. Voor de controle daarvan wordt het controversiële SecureROM geïnstalleerd. Uitgever 2K Games is geschrokken van de negatieve reacties en heeft het maximum aantal installaties verhoogd naar vijf.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Moralistisch verhaal met diepgang
  • Spannende sfeer
  • 50-er jaren stijl en Art Deco architectuur
  • Graphics en soundtrack
  • Geen multiplayer
  • Strenge kopieerbeveiliging
  • Widescreen alleen via onofficiële patch
Bioshock is een meesterwerk. Eén van die zeldzame games die kunnen wedijveren met de beste boeken uit de wereldliteratuur en klassieke films. We kunnen echt niets nadeligs over deze game zeggen. Okay, de kopieerbeveiliging schiet zijn doel voorbij en het is jammer dat Bioshock geen multiplayer-mogelijkheid heeft. Maar het verhaal moet je eigenlijk ook in je eentje beleven. Ren dus naar de winkel en gun je deze ervaring.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie