Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Batman - Arkham City

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Je sluit alle criminelen op in een gevangenis zo groot als een kleine stad. Dagelijks gooi je wat voedsel naar binnen, maar verder laat je het ze zelf uitzoeken. Met superschurken als The Joker, Strange, Freeze en Bane kan dat natuurlijk nooit goed gaan. Bruce Wayne protesteert hier tegen bij de pers.
Maar dat duurt gelukkig niet langer dan de intro en even later mag Batman aan de slag om orde op zaken te stellen in Batman: Arkham City.

Arkham City is het vervolg op Arkham Asylum, het gevierde vorige deel in de reeks. En als je die hebt gespeeld zal je veel herkennen in de gameplay. Al Batman's definiërende vijanden zitten er weer in. En daarnaast hebben er een aantal ook nog een behoorlijke aanhang, dus de straten zijn lekker gevuld met crimineel tuig. De sfeer in de stad is niet zo 'gothic' als Gotham zelf, maar het komt dicht in de buurt. Gebouwen zijn donker en zwart, en overal zijn waterspuwers voor het traditionele Batman shot. Reizen door de stad gaat soepel, door te rennen, springen en je 'bat-haak' uit te gooien naar het volgende gebouw. In de besturing is dit heel eenvoudig voor je gemaakt zodat het soepel werkt en je zeker het superheldengevoel krijgt.
 

Uitgebreid en groots

Er is een hoofdverhaallijn die je kan volgen en dat is zeer gevarieerd en onderhoudend. De superschurken zitten elkaar dwars, maar er is ook een groter plan waar jij een stokje voor moet steken. Daarnaast kan je ook door de stad heen vele puzzels, zijmissies en uitdagingen aangaan. Er zit een rpg-achtig element in waardoor Batman bij veel wat hij doet ervaring opdoet en nieuwe vechttechnieken en gadgets ontwikkelt. De puzzels, gemaakt door de Riddler, zijn prominent aanwezig en behoorlijk uitdagend. Al blijkt bij veel puzzels die niet lukken dat die pas later lukken als je de juiste gadgets hebt. Al met al ben je gauw meer dan 20 uur aan het spelen met voldoende afwisseling in het verhaal. En als je dan klaar bent, zijn er nog losse uitdagingen en een moeilijker versie van het spel. Dat is een hoop waar voor je geld! Mocht het nog niet genoeg zijn, dan kan je ook nog voor een paar euro meer met de sexy catwoman aan de slag, die haar eigen gadgets en puzzels heeft.

Tegelijkertijd is Batman natuurlijk niet de meest aimabele persoonlijkheid. Daardoor voelt het spel vaak ook wat afstandelijk en raak je er niet zo snel in ondergedompeld. De meest irritante sfeer verpester is Batman zelf die voortdurend herhaalt waar je heen moet en wat je moet doen. Daarnaast is het raar dat als je voor de hoofdverhaallijn een radar op je scherm krijgt, je die niet uit kan zetten als je een zijmissie doet. Voor de man van gadgets is dat gek.

Het spel is verder tot in de details uitgewerkt; de laadschermen en zelfs de variërende filmpjes als je dood gaat zijn leuk. De voice acting is fantastisch, de geluiden zijn een genot, gebouwen zijn tot in details uitgewerkt, alles klopt! Juist daarom is het zo frustrerend dat andere basale dingen niet kloppen. De meeste tijd ben ik kwijt geweest aan het vinden van ingangen van gebouwen, of kleine hoekjes waar je naartoe moet. En dat allemaal omdat je op de kaart niet goed kan zien, waar je precies moet zijn.


 

Agressietherapie

Het vechtsysteem is zo ingewikkeld als je wil en ziet er spectaculair en soepel uit. Je kan gewoon meppen en verdedigen, maar je kan ook diverse combo's en gadgets gebruiken om het gevecht wat smeuïger te maken en meer ervaring op te doen. Het richten, meppen, het uitvoeren van speciale combo's, het werkt simpel en soepeltjes. De tegenstanders zijn niet echt lastig. Vooral het reguliere straattuig dat je keer op keer tegenkomt, maakt snel genoeg weinig indruk meer, al blijft het lekker meppen. Als je er vier aankan, kan je er ook twintig aan. Het duurt alleen wat langer. Spannender zijn de gewapende tegenstanders waar meer behoedzaamheid voor nodig is. Vooral binnenshuis waar ze wachtlopen, elkaar dekken en reageren op geluiden en acties van jou, is het een uitdaging. Dan moet je tactisch aan het werk gaan en ze één voor één uitschakelen. Zorg je voor afleiding, wacht je je doelwit alleen loopt, of gooi je toch een rookbom in het midden en mep je iedereen neer? Dan snel weer wegvliegen naar een veilig punt en je volgende aanval plannen. Heerlijk!

Qua interface voelt het als het zoveelste consolespel dat naar de pc omgezet is. Het vliegen en knokken lijkt meer gemaakt te zijn voor een gamepad, al is het best te doen met muis en toetsenbord. Grafisch zit je als pc-gamer bij Batman - Arkham City gelukkig wel goed. De limieten van de consoles gelden deze keer niet. De ultra settings van het spel maken goed gebruik van DirectX 11, en dit ziet er veel mooier uit dan op de consoles. Voor deze prachtige effecten zul je wel een stevige pc nodig hebben.


 

DRM-beleid

We hebben van Warner Bros. nog geen officieel antwoord gekregen over wat het DRM-beleid is van Batman - Arkham City. Op de fora van Steam echter vinden we het antwoord op onze vraag. De game schijnt op 5 verschillende pc's geïnstalleerd te kunnen worden, en per pc kan de game 10 keer geactiveerd worden. Wel moet je met dit soort beveiligingen rekening houden dat zodra je iets qua hardware in je pc wijzigt, je pc vervolgens wordt behandeld als een nieuwe pc.

 

Pluspunten

Minpunten Conclusie
  • soepel vechtsysteem
  • afwisselende en spannende verhaallijn
  • grafisch top
  • onduidelijke kaart
  • Batman praat te veel
Batman - Arkham City is een briljant spel die zowel grafisch als inhoudelijk erg sterk staat. De game is een must voor Batman fans. Dit zal door velen het spel van het jaar genoemd worden, en terecht. De sfeer is duister, maar mooi vormgegeven. Tegelijkertijd is geen spel dat je pakt en niet meer laat gaan, maar wel een spel dat lang meegaat en wat je regelmatig weer uit de kast zal pakken.

 

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie