Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Avatar: The Game

Over filmlicentiegames zijn recensenten over het algemeen (terecht) sceptisch, maar de third-person shooter Avatar: The Game zou het tij wel eens kunnen keren. Stijgt Avatar: The Game uit boven het gemiddelde?

De hype rond James Camerons films, waaronder Terminator en Titanic, is altijd groot. Ook zijn nieuwste project Avatar gooit hoge ogen. Al bijna 15 jaar geleden kwam Cameron met het idee voor de film maar pas nu kon deze gemaakt worden, omdat de techniek nog niet ver genoeg gevorderd was. Of ook Avatar: The Game al vijftien jaar in de planning zat, is onwaarschijnlijk, maar toch heeft Ubisoft een best goede prestatie neergezet.
 

Verhaal

Het spel speelt zich af twee jaar voor de verhaallijn uit de film. De plot is niet bijster origineel en draait om de planeet Pandora, waar je als soldaat in dienst van het mijnbouwbedrijf RDA naartoe wordt gestuurd. Uiteraard heeft de inheemse bevolking (de Na’vi) hierin geen inspraak, wat leidt tot conflicten. Het grote pluspunt van Avatar is dat je niet alleen kan kiezen aan welke kant van het conflict je staat, maar dat die keuze de gameplay daadwerkelijk beïnvloedt. Als Na’vi is je wapenarsenaal anders en je speelstijl meer op melee gericht. Een soldaat van RDA speelt juist meer op een manier die je kent van traditionele shooters. Op deze gimmick na is het verhaal zelf erg standaard. Ook de quests aan beide kanten zijn niet erg afwisselend. Veelal moet je items vinden of juist ergens plaatsen. Als RDA krijg je wel (deels) andere gebieden te zien dan als Na’vi, wat aanmoedigt om de game tóch twee keer door te spelen.



Skills

Het vrij uitgebreide skillsysteem zorgt voor extra spelelementen. Met de experience points die je verdient met het afmaken van vijanden kan je namelijk niet alleen wapens vrijspelen maar ook diverse skills, zoals de mogelijkheid om jezelf onzichtbaar te maken. Ook hier zit verschil tussen de Na’vi en de RDA: de skills van de laatstgenoemde zijn meer technologisch dan die van de Na’vi. Qua skills biedt Avatar iets meer diepgang dan de gemiddelde shooter. Een rpg is het niet, maar de skills tillen het spel uit boven het gemiddelde filmlicentieniveau.



Grafische pracht

Ook qua graphics zit Avatar goed in elkaar. De pc-versie maakt gebruik van de engine van Far Cry 2, en is ook speelbaar in 3D. Avatar verraadt in de grafische opties wel dat het eigenlijk een port is van de consoleversie. Gelukkig is dit in het spel zelf verder niet te merken. De wereld van Pandora is adembenemend. Het ziet er uit als Far Cry meets Halo: mooie jungleomgevingen met een buitenaards tintje. Qua filmervaring is vooral het visuele spektakel overgezet, wat een goede keuze is omdat spektakel wel aan James Cameron besteed is.

 

Pluspunten Minpunten Conclusie
  • mooi
  • leuke skills
  • niet origineel
De graphics zijn zeer mooi en het skillsysteem draagt bij aan de speelervaring. Al met al is Avatar een goed spel met een standaard verhaal en vrij standaard quests, dat door de gameplay toch nog een klein beetje vernieuwing in het sci-fi genre brengt.

Geschreven door: Abram Wagenaar op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie