Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Arma II

De militaire combatsim ArmA was een culthit. Ongelofelijk buggy maar tegelijkertijd ongekend realistisch. Het vervolg legt de lat opnieuw hoger, met alle gevolgen van dien.

Begin oktober verschijnt het langverwachte Operation Flashpoint: Dragon Rising. Maar de makers van het originele Operation Flashpoint, Bohemia Interactive, staan al lang niet meer achter het roer. Na OF brouilleerde de makers met uitgever Codemasters. Die laatste behield de rechten op de naam, Bohemia sleutelde verder aan ArmA; de spirituele opvolger van OF. ArmA barstte van de potentie maar ging gebukt onder slordige afwerking en ontelbare bugs. Maar met behulp van een trouwe community en een hard arbeidersethos slaagde Bohemia erin uiteindelijk toch een zeer succesvol product in handen te hebben. Genoeg reden voor een vervolg…

Burgeroorlog

Armed Assault II (ArmA II) speelt zich af op het eiland Chernarus (225 vierkante kilometer is op schaal nagemaakt), dat al twee jaar verscheurd wordt door een burgeroorlog. Aan de ene kant staat de procommunistische partij, aan de andere kant staan de prowesterse strijdkrachten. De president roept de hulp in van de westerse strijdkrachten en daar start de rol van de speler. De gameplay is niet lineair: je kunt missies aannemen, maar ook gewoon een beetje rondwandelen. Als je op de bonnefooi gaat rondstruinen, kom je regelmatig vast te zitten tussen de twee strijdende partijen. Zelfs de burgers kunnen zich ineens tegen je keren. Hoe je daarmee omgaat, heeft invloed op het verdere verloop van de game.

Hardcore

De singleplayer bevat veel gevarieerde missies, van het oppakken van oorlogscriminelen tot het uitschakelen van communicatielijnen. Je beschikt tijdens deze missies over een vrachtwagen aan schietarsenaal en voertuigen. En nog belangrijker een UAV: een onbemand vliegtuig dat vijanden spot en je voor menig hinderlaag behoeden. Samenwerking met teammaten is eveneens een must want een verkeerde kogel en je legt het loodje. ArmA II is dan te bestempelen als 'hardcore' en precies zoals de achterban het wil. De game kent honderden, tot op de laatste boutjes en moertjes nagemaakte voertuigen die je allemaal (relatief eenvoudig) kunt besturen; van pantservoertuigen, jeeps en tanks tot gevechtshelikopters, straaljagers, maar ook civiele voertuigen als een Trabant, een tractor of zelfs een fiets! Je begint als groentje, wordt later squadcommander en mag nog later als commandant op een RTS achtige wijze een complete oorlog aansturen. Dan ben je echter wel een paar dagen verder.

Bugs

Helaas stikt ook ArmA II weer van de bugs. Crashes, missies die niet uit gespeeld kunnen worden, glitches, teamleden die de weg kwijt zijn… om gek van te worden. Gelukkig is de boel momenteel onder controle en hebben verschillende patches een groot deel van de oneffenheden weggepoetst. Bij release was de game bij vlagen onspeelbaar, inmiddels heeft de game de zaakjes redelijk op orde. Maar eigenlijk mag dit anno 2009 niet meer.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • groots van opzet
  • zeer realistische shooter
  • patchen noodzakelijk
Bohemia zal wel altijd bekend staan als ontwikkelaar van buggy games met torenhoge ambities. Dat neemt niet weg dat voor de serieuze shooterfan, Arma II zo veels moois te bieden heeft. Een completere, realistischere oorlog zul je de komende jaren niet spelen, mits je de game patcht.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie