abonneren

ArmA: Armed Assault

De soldiersim Armed Assault (ArmA) is de opvolger van de succesvolle game Operation Flashpoint. Bij een soldiersim is realisme belangrijker dan speelplezier. Toen Operation Flashpoint in 2001 uitkwam was de game zo realistisch in vergelijking met andere soldiersims dat het gebruikt werd als een professionele simulator voor het Amerikaanse leger.
ArmA schroeft het realismeniveau nog eens een paar niveau´s op.

Wanneer je ArmA speelt dan wordt je al snel duidelijk dat de ontwikkelaars obsessievelijk hebben geprobeerd om de game zo realistisch mogelijk te maken. De speler kan 400 vierkante kilometer eiland ontdekken, 30 verschillende wapens uitproberen en 30 verschillende voertuigen besturen van tanks tot helikopters. Maar waar de game zich onderscheidt van andere soldiersims is zijn oog voor miniscule details. De ballistiek van kogels is realistisch, er is een realistisch weersysteem, realistische eb- en vloedtijden en realistische sterrenconstellaties aan de nachtelijke hemel.

Achtergrond

ArmA speelt zich af op het fictieve tropische eiland Sahrani. Het noordelijke gedeelte en het zuidelijke gedeelte van het eiland hebben ruzie met elkaar. Het zuidelijke gedeelte laat Amerikaanse soldaten toe op zijn grondgebied, maar het noordelijke gedeelte ziet dit als een daad van agressie en besluit het zuidelijke gedeelte binnen te vallen. Als Amerikaanse soldaat moet de speler ervoor zorgen dat het conflict gaat zoals Washington het wil.

Ultrarealisme

Wat al snel duidelijk wordt in ArmA is dat realistisch soldaatje spelen niet leuk is en zeer frustrerend is. De moeilijkheidsgraad van ArmA is zeer hoog en om de missies te overleven moet je niet alleen je positie op de kaart goed in de gaten houden, maar ook snel strategische beschutting zoeken, weten hoe een geweer werkt en weten wanneer je schiet want één schot is al genoeg om het gehele vijandelijke leger je kant op te laten kijken. De missies in ArmA kunnen heel intens zijn, maar door het doorgeslagen realisme ben je het merendeel van de game of aan het rondrennen op zoek naar de vijand, of lig je op je buik achter een pol gras hopend dat de vijand je niet ziet. In mijn geval lag ik het meeste van de tijd op mijn rug dood te zijn.

Persoonlijk heb ik liever wat minder realistische sterrenconstellaties, ballistiek en vloedtijden en wat meer onrealistisch speelplezier, maar ik kan niet ontkennen dat de realistische engine van ArmA zeer indrukwekkend is. Het commanderen van teamleden voelt realistisch aan en licht en geluid worden ook zeer realistisch nagebootst waardoor je een ontploffing in de verte eerder ziet dan dat je deze hoort. Het weer is zo realistisch nagebootst dat een mistige grasveld in de ochtend oranje opgloeit wanneer het licht van de opgaande zon wordt weerkaats door de dauw. Misschien overbodig om te vermelden dat de speler een zware computer nodig heeft om ArmA te kunnen spelen.

Domme AI

De moeilijkheidsgraad van ArmA wordt ook nog verhoogd door de niet al te slimme teamgenoten die met je meelopen. Het lijkt er op dat je teamgenoten nog nooit eerder in hun leven een voertuig hebben bestuurd en ook niet snappen dat ze niet door een groot gebouw kunnen rijden. Ook qua tactisch inzicht kan de AI nog wel worden verbeterd.

Vernieuwde engine

Met ArmA krijgen Flashpoint-fans een vernieuwde engine om mee te spelen. Operation Flashpoint was één van de meest gemodde oorlogsgames ooit en de ontwikkelaars van ArmA hebben ervoor gezorgd dat de fans nu nog meer scripts en tools hebben om eigen missies mee te maken. Ook de multiplayer-modus is flink onder handen genomen. Het hele eiland kan gebruikt worden als één groot slagveld en er kunnen meer dan 100 spelers tegelijkertijd spelen. Tevens kan een speler aan een veldslag meedoen terwijl deze al in volle gang is.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Zeer realistisch
  • Veel wapens en voertuigen
  • 400 vierkante kilometer eiland
  • Moeilijk
  • Domme AI
ArmA is zeker een aanrader voor fans van zijn voorganger Operation Flashpoint. Ook fps-gamers die houden van een uitdaging zullen aan ArmA geen miskoop hebben. ArmA is echter niet een geschikte game voor de casual gamer die gewoon even een uurtje wil doden. Daarvoor is de game te realistisch en daardoor te frustrerend.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags: