In het genre Duitse rpg neemt de Gothic-serie een belangrijke plek in. Inmiddels zijn we aanbeland bij deel 4, maar veel bekende minpunten zijn nog altijd aanwezig.

Rond de merknaam Gothic is de afgelopen tijd heel wat te doen geweest. De complete titel van het nieuwste deel is ArcaniA: Gothic 4, want het spel is door een andere ontwikkelaar gemaakt dan de rest van de serie. Ontwikkelaar Spellbound heeft tot nu toe geen blockbustertitels neergezet, dus de aankondiging dat ze verantwoordelijk zouden zijn voor Gothic 4 zorgde bij ons voor twijfels. Piranha Bytes, de developer van Gothic 1, 2 en 3, heeft eind 2009 Risen uitgebracht, dat in stijl ook dicht bij Gothic ligt, maar was bij de ontwikkeling van ArcaniA niet betrokken.



Duits

ArcaniA staat duidelijk in de traditie van Duitse rollenspellen, wat je in veel facetten van het spel terugziet. Samen met de andere delen van Gothic en titels als Sacred is ArcaniA erg degelijk: goed uitgevoerd en zeker niet slecht, maar af en toe wat fantasieloos. Grafisch ziet het er niet slecht uit. De landschappen zijn mooi ontworpen en af en toe doen de vergezichten denken aan een grote titel als Oblivion. Zeker met de instellingen op maximaal is de kijkafstand enorm. Storend is de weergave van schaduwen, die soms onscherp zijn en vaak zonder reden verspringen. Ook de animaties en vooral de stemmen in dialogen zijn echt slecht. De stemmen passen vaak totaal niet bij de personages en animaties zijn niet gesynchroniseerd met de emoties en uitspraken.

Het verhaal van ArcaniA draait om het nemen van wraak. Zeker geen origineel uitgangspunt, maar de sfeer die wordt neergezet is best goed. Het gevoel dat je echt zelf een wereld aan het ontdekken bent is sterk aanwezig. De mooie omgevingen worden echter niet vaak ingezet voor epische gevechten of originele opdrachten. Zelfs voor de grote verhaallijn word je wel opvallend vaak als loopjongen ingezet die weer een berg goblins moet slachten. Zowel in het grote verhaal als in de sidequests blijft het wachten op het moment dat je echt iets van belang moet doen; bij vlagen voelt het hele spel als een tutorial.



Blijven hakken

Zoals in iedere rpg beschik je over twee manieren van aanvallen: wapens en magie. Er zijn flink wat scrolls beschikbaar waarmee je je vijanden te lijf kan gaan. Het is echter ook voldoende om met gewone wapens te blijven vechten. Het vechtsysteem is vrij simpel: met buttonbashen op de linker muisknop kom je een heel eind. Ook het skillsysteem is niet erg geavanceerd. Per keer dat je een level omhoog gaat kan je een aantal skillpunten verdelen waarmee je bij bepaalde hoeveelheden punten een extra bonus-ability krijgt. Dit is even wennen, vergeleken met de traditionele skill-opbouw in rpgs, maar werkt goed.

Deze simpliciteit komt door het hele spel heen tot uiting. Ook het craftingsysteem is vrij basaal en het verzamelen van geld en items levert nou ook niet de opwinding op die we bij een titel als Sacred 2 wel zien. Een minpunt is het zeker niet, maar het draagt ook niet bij aan een uitgebreide spelbeleving.

 

PluspuntenMinpuntenConclusie

  • weidse landschappen

  • avontuurlijk

  • simpel

  • grafische onvolkomenheden

Aan de ene kant willen we ArcaniA blijven spelen, omdat de landschappen mooi zijn en het spel echt een gevoel geeft dat we op een ontdekkingsreis zijn. Aan de andere kant zijn veel gameplay-onderdelen wel erg simpel en zitten er bovendien veel kleine irritaties in. Daarmee is het een degelijke rpg-titel die je toch het beste pas kunt kopen zodra hij wat in prijs is gezakt.UitgeverJoWoodOntwikkelaarSpellboundBesturingssysteem (min. benodigd)Windows XPProcessor snelheid (min. benodigd)Pentium 4 3.20 GHzHoeveelheid RAM (min. benodigd)1024Grafische kaart (minimaal benodigd)256 MB geheugenBenodigde hardeschijfruimte (GB)10Ons TestsysteemCore i7 860, GTX 285, 8 GB RAM, Windows 7 64-bits

6,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten