Eén van de meest romantische periodes om een citybuilder game in te maken is toch wel de tijd van het koloniseren, en dan met name rond het Caribische gebied. Dit is waarschijnlijk mede te danken aan een niet nader omschreven piratenfilm. Dappere mannen en vrouwen die een nieuw bestaan gaan opbouwen in een ongerept stukje natuur in de middle of nowhere.

Zo denken de ontwikkelaars van Related Designs er waarschijnlijk ook over, want Anno 1701 is het derde deel in een reeks van citybuilders ala Settlers.

Kolonisten van Katan gevoel

Tijdens het spelen van Anno 1701 bekroop ons een soort Kolonisten van Katan gevoel. Dat is op zich niet raar want Anno 1701 gaat ook over het koloniseren van met name eilanden. Je begint met een eiland welke een aantal grondstoffen heeft. Denk aan hout, klei, vis en misschien ook wel hop of tabaksplanten. Elk eiland heeft zo zijn eigen grondstoffen en grondstoffen die je niet hebt zul je moeten verkrijgen door andere landen te koloniseren of door te handelen. Maak je geen zorgen. Je hoeft in Anno 1701 niet met dobbelstenen te gooien of op je beurt te wachten. Anno 1701 speelt zich gewoon af in real time en je hoeft je geen moment te vervelen.

Natuurlijk mooi

De wereld van Anno 1701 is prachtig vormgegeven. Je waant je echt op de Caribische eilanden dankzij de schitterende heldere graphics en authentieke natuurgeluiden. Het water schittert, de bomen deinen in de wind en in je kolonie is het vaak een drukte van jewelste. Het is dan ook leuk om af en toe even de boel de boel te laten en te genieten van al deze gebeurtenissen.

Open eind gameplay

Anno 1701 kent een open gameplay waarbij je zelf de regels van het spel instelt. Er is geen 'campaign-modus'. Aan het begin van een nieuw spel (continues play) stel je de diverse moeilijkheidsgraden in, de grootte van de wereld, de eilanden, de grondstoffen, je tegenstanders en niet geheel onbelangrijk je doel. Zo kan een doel zijn dat je kolonie een bepaalde hoeveelheid inwoners heeft, maar je doel kan ook zijn onafhankelijkheid bereiken. Als je alles nog wat uitdagender wilt maken zet je de natuurrampen aan. Zo kan je veestapel omver geblazen worden door tornado's of een vulkaanuitbarsting je kolonie in de as leggen. Zuur, maar wel uitdagend. Naast deze open gameplay zijn er wel een tiental scenario's die je kunt spelen waarbij je een specifiek doel moet halen zoals bijvoorbeeld een verloren schip terugvinden.

Planmatig te werk gaan

Bij het opzetten van je kolonie moet je zoals het een citybuilder betaamt planmatig te werk gaan. De eerste paar potjes zul je dan ook waarschijnlijk overnieuw beginnen om het een volgende keer toch net wat slimmer aan te pakken. Zo moet je rekening houden met je wegenstructuur, wil je dat de goederentransport vloeiend verloopt. Maar ook moet je aan de behoeftes van je inwoners voldoen. Zo hebben zij behalve huizen ook een dorpsplein nodig om sociale activiteiten te ondernemen en doet een kerk het over het algemeen ook goed. Deze gebouwen hebben maar een bepaald bereik, waardoor het dus soms nodig is om meerdere gebouwen van één type verspreid op je eilanden te zetten. Daarbij is het de kunst om gebouwen elkaar niet in de weg te laten staan.

Meer, meer, meer!

Wil je verder komen in het spel, dan is het de bedoeling dat je inwoners zich ontwikkelen. Ze beginnen als pioniers, maar kunnen veranderen in kolonisten en daarna burgers. Ook de hete aardappel in de mond groeit mee. Hoe hoger de ontwikkeling, hoe meer eisen de mensen stellen. Daar is niks mis mee, want hoe meer eisen ze hebben, hoe meer geld ze hebben, en hoe meer geld ze hebben, hoe meer belasting je kunt heffen om je kolonie draaiende te houden.

Simpel, toegankelijk, uitgebreid

De gameplay van Anno 1701 is simpel opgezet. Je hoeft je niet door ladingen menu's te worstelen om een huisje neer te zetten bijvoorbeeld. Alles is met een minimaal aantal muisklikken onder handbereik. Van bouwen, tot handelsroutes instellen, tot belasting heffen. Daarnaast wordt je ook tijdens het spelen geholpen door boodschappen die je wijzen op aandachtspunten. Hoewel de gameplay zeer toegankelijk is, is die ook zeer uitgebreid. Hoe meer inwoners je krijgt die zich ontwikkelen, hoe meer bouwmogelijkheden je krijgt en hoe meer je moet regelen. De concentratie van Anno 1701 ligt dan ook op economie en bouwen. Gevechten zijn er nu en dan ook maar deze zijn recht toe, recht aan. Meer dan je manschappen op de vijand afsturen zit er niet in.

De vrije handelaar

De vrije handelaar is bevriend met iedereen, en via hem kun je aan moeilijk te krijgen goederen komen. Eén van die goederen is gereedschap wat voor zéér hoge prijzen verkocht wordt. Het is dan ook zaak zo snel mogelijk zelf gereedschap te kunnen maken, maar hiervoor moet jouw kolonie zich wel eerst ontwikkelen. In het begin zal dit dan ook lastig gaan omdat je simpelweg het gereedschap niet hebt om je steden te kunnen bouwen. Gelukkig heeft de vrije handelaar zo nu en dan ook opdrachten voor je. In ruil daarvoor kun je een aardige lading lastig te krijgen goederen krijgen. Het is jammer dat je geen handelsroute kunt instellen bij de vrije handelaar. Dit had de aanvoer van gereedschap in het begin van het spel wat gemakkelijker gemaakt. Nu moet je in het begin vooral zelf met je schip heen en weer varen om gereedschap of andere exotische goederen binnen te krijgen.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • Simpel en toegankelijke gameplay

  • Vele mogelijkheden

  • Zéér fraai

  • Geen campagne modus

  • Komt traag op gang

Voor bouwers is het genieten geblazen met Anno 1701. Alles is heel gedetailleerd en de steden lijken echt te leven. De mogelijkheden zijn legio en dankzij de uitgebreide instellingen kun je telkens weer nieuwe werelden opzetten om vol te bouwen. Mensen die de rekenkracht van hun computer graag gebruiken om stadhouder te spelen mogen Anno 1701 niet missen!

10

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten