Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Ankh

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Ankh is een ouderwets point and click adventure dat de game-tijden van vroeger moet doen herleven.

Hoewel het genre zeer zeldzaam is geworden verschijnt er heel af en toe nog wel eens een ouderwets point and click adventure. Ankh is een game die de tijden van vroeger moet doen herleven en adventure-harten sneller moet laten kloppen.

Zeven gebroken urnen is een dodelijke vloek

Het verhaal van Ankh speelt zich af in het oude Egypte. De jonge Assil is zoon van een groot en bekend architect. Alle grote wonderen van Egypte komen uit zijn brein. Assil is dus typisch zo'n jongen die niets tekort komt en regelmatig met zijn vrienden wat wijn achterover slaat in verboden tombes. Zo ook in de intro van het spel, maar door Assils lompheid vallen er een aantal urnen kapot. Voor hij het weet komt er een mummie uit een sarcofaag gestoven en vervloekt die op semi-komische wijze de jonge Egyptenaar. We zeggen hier expres 'semi-komisch' want waarschijnlijk hadden de makers dit leuker bedoeld dan wij ervaren. Tijdens deze vervloeking komt Assil in het bezit van een Ankh, waarvan Assil in eerste instantie denkt dat het een flessenopener is.

Geforceerd leuk

Het spel valt in geen enkel geval serieus te nemen omdat het continu probeert grappig te zijn. Zo gaat de eerste dialoog in het spel over of je voor het spel een walkthrough nodig hebt en of het wel leuk is om te spelen. Ook komt in deze dialoog naar voren dat het spel geïnspireerd is door games van LucasArts, zoals Monkey Island en Sam and Max. Dit klinkt hoopvol, maar de droge humor die deze spellen hadden haalt Ankh bij lange na niet. De humor is flauw en aan de Amerikaanse kant. Als je van dit soort grappen houdt, dan zul je vaak om deze game kunnen lachen.

Lastige puzzels

Hoewel je volgens de game geen walkthough nodig hebt zijn de puzzels behoorlijk lastig. Er zijn gedeeltes waar je vrij gemakkelijk doorheen speelt, maar het zal ook geregeld voorkomen dat je de gebieden afzwerft met je muiscursor in de hoop dat deze verandert in een interactief icoontje. Het is ook niet altijd duidelijk wat je moet doen, maar vooral ook waarom je het moet doen. Zo kan je met de Tab-toets een to-do-lijst opvragen. Zo komt daar al vrij snel in te staan dat je een schatkaart moet bemachtigen, maar waarom?

Het verhaal gaat over Assil die van zijn vloek af moet komen, en niet over het zoeken van een schat. Aangezien het spel zichzelf niet serieus neemt, moet je dus eigenlijk dus ook geen kloppend verhaal verwachten, zo blijkt.

Slechte vertaling en grove programmeerfouten

Het spel is Engels gesproken maar op een Nederlandse Windows zal het spel verder in het Nederlands te spelen zijn. Het is jammer dat deze keuze voor je gemaakt wordt. Nergens in het spel kan je kiezen voor de Engelse taal. Nu hoeft dat op zich geen probleem te zijn als de vertaling in orde is. Maar helaas is dat niet het geval. Regelmatig kom je fouten tegen als 'Bekijk empty medicine flask' en 'ga naar marketplace'.
De vertaalfouten zijn niet het enige wat rammelt aan de game. Zo wordt er telkens een nieuw bestand aangemaakt als jij je spel opslaat. Ook al geef je aan dat je een bestaande savegame wilt overschrijven. Je hebt zelfs de mogelijkheid savegames in het spel te verwijderen, maar deze optie werkt ook niet. Elke save die je maakt blijft gewoon staan. Al met al erg slordig dus.

Kleurrijk

De graphics zijn erg kleurrijk en de sfeer van het oude Egypte wordt op Flintstone-achtige wijze vertoond. Ondanks dat zijn de graphics geen hoogvliegers, maar bij dit type spel is dat ook niet nodig. De muziek draagt bij aan de Egyptische stijl en de sfeer in het algemeen wordt daardoor goed gezet. Toch had een meeslepend verhaal en minder geforceerde humor het spel goed gedaan.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Een echt Point and Click Adventure
  • Goede sfeer
  • Flauw
  • Vertalingsfouten
Hoewel er voor liefhebbers eindelijk weer een echte adventure lijkt te zijn uitgekomen, is het toch niet wat we gehoopt hadden. De geforceerde humor maakt naar onze mening het spel niet leuker en is eerder een min- dat een pluspunt. Deze game is alleen aan te raden voor diegenen die snakken naar een nieuwe adventure. Diehards die de tijden van vroeger willen herbeleven doen er verstandiger aan zouden doen dosbox te downloaden en op oude adventure jacht te gaan.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie