Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

America's Army

Het Amerikaanse ministerie van Defensie had de opdracht gegeven aan haar programmeurs om een gratis fps game te maken die voor een toeloop van rekruten zou zorgen. In juli 2002 was de eerste versie klaar, en nu in 2007 kent de game de 17de versie en heeft meer dan 4 miljoen spelers.

Trainingen

Als je de game voor het eerst speelt, wordt het al snel duidelijk dat je veel trainingen moet doen. Je begint met de 'Basic Training'. Bij deze training leer je je verplaatsen, schieten, en leer je de wapens kennen. Voor de ervaren gamer levert deze training geen problemen geven al zul je uiteindelijk wel veel moeten leren. Wanneer je de training hebt voltooid worden je resultaten doorgestuurd naar de centrale server. Deze houdt bij waarvoor je gekwalificeerd bent. Op het moment dat je de basistraining gedaan hebt, mag je écht online gaan spelen, maar je hebt ook nog meerdere trainingsmogelijkheden. Zo kun je sniper-trainingen doen, maar ook Humvee-trainingen en Special Force-trainingen. Deze laatste geeft een mooie toegevoegde waarde aan de game. Zo kun je tegen de meer ervaren spelers spelen en je eigen wapen naar keuze aanpassen.

Special Forces

Vanaf versie 2 kent America's Army de mogelijkheid om Special Force (SF) maps te spelen. Na alle andere trainingen met succes voltooid te hebben, kun je aan de slag. De training kent twee onderdelen; een theoretisch deel en een praktijk gedeelte. Het theoretische gedeelte duurt volgens velen te lang, ook omdat je echt examen moet doen, maar het is de moeite waard omdat je een hoop leert. De praktijktraining is het moeilijkste. Hier is het de bedoeling dat je drie checkpoints bereikt zonder gezien te worden door de wachtposten, die door de het level verspreid staan. Wanneer je deze training gehaald hebt, ben je klaar om je eerste SF map te spelen. Je hebt de mogelijkheid om je wapen uit te rusten met verschillende scopes, granaatwerpers en dempers. De mogelijkheden zijn niet enorm, maar je hebt wél alle vrijheid. Elke combinatie van scope en wapen is weer geschikt voor een andere situatie, dit maakt het uitdagend om te wisselen van combinaties.

Online

Bij America's Army heb je meer dan 2000 servers tot je beschikking, waarvan de meeste over het algemeen snel zijn. Er zijn twee soorten servers: honorservers en non-honorservers. De honor servers zijn bedoeld om je honor (eer) op te krikken. Honor is een indicatie van je speelkwaliteiten en speeltijd. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om spelers die teammates doden te weren. Non-honor servers gebruiken dit systeem niet en zijn meer voor recreatie bedoeld. Wanneer je online speelt valt het meteen op dat het spelen bij de trainingen niet zoveel voorstelt. Je kunt het je niet veroorloven continu vanaf één plek te schieten omdat je jezelf dan verraad. Het is van belang dat je je altijd inbeeld wat de vijand doet. Vanaf versie 2.7 zit er een kaart ingebouwd waarop de gedode teammates worden aangegeven Dit versterkt het 'schiet en vlucht' effect, maar ook de teamsfeer. Het geweer van je vijand heeft een ander geluid dan je eigen (en die van je teammates) en dit maakt het handig vijanden te herkennen. Wanneer je gedood bent zul je moeten wachten tot het spel afgelopen is.

Met z'n allen tegen de computer

Het is ook mogelijk coöperatieve maps te spelen waarin je het gezamenlijk tegen bots opneemt. Deze bots zijn niet bijster slim en hebben een erg raar taaltje. Het is vrij simpel om 30 à 40 vijanden te doden voordat jezelf gedood wordt. Ook heeft de AI van de bots af en toe last van bugs, waardoor ze continu tegen de muur aanlopen. Leuk is wel dat ze bij bepaalde situaties anders reageren. Wanneer je bijvoorbeeld geschoten hebt, maar niet raak, zullen ze een flashbang granaat naar je gooien en aanvallen. Dit maakt van de bots af en toe toch wel een waardige tegenstander. Helaas zijn de coöperatieve maps niet zo populair en heeft het dus weinig coöperatieve waarde.

Staying alive

Het is fijn dat deze game een realistisch gevoel geeft. Zo ben je slechts in staat een klein aantal kogels op te vangen, waardoor je langzamer gaat lopen, en eventueel doodbloedt wanneer er geen hospik je komt helpen. Daarnaast is het ook niet mogelijk om als een gek in het rond te springen zoals je vaak bij andere fps games ziet. Al met al komt het erop neer dat iedereen veel meer zijn best doet om in leven te blijven.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Zeer veel mogelijkheden en trainingen
  • Realisme
  • Gratis
  • Veel theorie in de trainingen
  • AI niet erg slim
Voor gamers die van realisme, veel mogelijkheden en grote speelvrijheid houden is America's Army een goede keuze. De laatste versie kent veel positieve updates, en er wordt verwacht dat er nog wel lange tijd updates blijven komen. Review: Bart Hoekstra

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie