Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Alpha Protocol

Na lang wachten heeft Sega eindelijk de allereerste spionage-rpg uitgebracht: Alpha Protocol. Alpha Protocol vertelt een verhaal vol complotten en politieke spelletjes.

Als agent Michael Thorton begin je bij het agentschap dat bekend staat als Alpha Protocol. Uiteraard weet niemand van het bestaan af van Alpha Protocol en het duurt dan ook niet lang voordat Alpha Protocol jou zelf een loer draait en je verandert in een zogenaamde 'Rogue Agent'. Alpha Protocol speelt als een missiegedreven actie-rpg in de stijl van Mass Effect 2.

Statistiekenwerk

De rpg-onderdelen tellen overigens erg zwaar mee in Alpha Protocol. Iets te zwaar als je het ons vraagt, want de statistieken van Thorton zijn met name in het begin van het spel ontzettend belemmerend. Hoe goed je bijvoorbeeld ook richt met je wapen, als je skill niet hoog genoeg is, kun je zelfs met een feilloze headshot nog missen of geen fatale schade doen. Ook zijn er speciale eigenschappen die pas echt handig worden naarmate je er meer punten in hebt gestoken, met als resultaat dat je deze vaardigheden in het begin nauwelijks gebruikt.

Beroerde gameplay

Hoewel de setting in Alpha Protocol vernieuwend is, is de uitvoering uiterst teleurstellend. Vijanden gedragen zich ongeloofwaardig en de AI schittert door afwezigheid. Ze zijn niet te manipuleren en het loont meer om alles kapot te schieten dan dat je discreet te werk gaat. Terwijl juist dat laatste veel meer past bij de spionage-sfeer. Het ergste zijn nog de boss-battles die totaal uit balans zijn en frustrerend moeilijk. Verder is Alpha Protocol een echte gamepad game, de besturing met de muis en het toetsenbord verloopt niet prettig. Vervelend is dat de knoppeninstellingen niet handmatig aangepast kunnen worden. Je bent dus gedwongen te spelen met de lay-out die de game je voorschotelt. Tel dat op bij de matige camera die je vooral tijdens 'Boss-battles' in de wegzit en je speelplezier begint al snel te verminderen.

Dialoog met tijdsdruk

Het is op zich heel erg jammer dat de gameplay van Alpha Protocol zo tegenvalt, want het verhaal is - hoewel clichématig - intrigerend genoeg om de aandacht vast te blijven houden. Het meest te spreken zijn we nog over het dialoogsysteem. Tijdens de vele conversaties die je hebt met andere karakters kun je kiezen voor verschillende houdingen en elk karakter is natuurlijk vatbaar voor een andere benadering. Dankzij de diverse dossiers die je in het spel kunt verzamelen en kopen kun je enigszins inschatten wat de beste manier van communiceren is bij een personage. Andere originele elementen in de game zijn de mogelijkheden om extra intel te kopen voordat je op een missie gaat. Zo kun je extra doelen voltooien, extra wapens op bepaalde locaties vinden of er voor zorgen dat de bewaking minder is omdat je een afleidingsmanoeuvre 'ingehuurd' hebt.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • goed verhaal
  • innovatief dialoog systeem
  • ongeloofwaardige en slechte AI
  • ongebalanceerde gameplay
  • slechte camera
Het enige waar Alpha Protocol in schittert, is de sterke verhaallijn en de setting. De beroerde gameplay gooit danig roet in het eten.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie