Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Alpha Black Zero - Intrepid Protocol

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Het jaar is 2366. Vele lichtjaren worden gecultiveerde planeten bestuurd door SolGov. Een intergalactische politieke supermacht met als oorsprong Aarde.

SolGov claimt nieuwe planeten en maakt ze bewoonbaar door 'Terraforming'. Vervolgens kunnen kolonisten tegen een fikse lening hier een bestaan opbouwen. In theorie werkt dit natuurlijk allemaal prachtig en kunnen kolonisten zonder problemen hun lening terugbetalen en winst maken op de nieuwe planeten. Maar in de praktijk gaan de dingen nogal anders. Sommige planeten worden niet afge-terraformed en vervolgens blijven daar teleurgestelde kolonisten achter. Dit veroorzaakt natuurlijk boze lieden met gebroken dromen.
Zo door de jaren heen zijn er twee militante groepen ontstaan die zich tegen SolGov keren: de 'Black Cartels' en de 'Troglo Imperialists'. Dit terrorisme moet natuurlijk de kop ingedrukt worden en daar komt Luitenant Kyle Hardlaw en zijn team 'Alpha Black Zero' in actie. U speelt Kyle en leidt het team ABZ.

Begin van het einde

Het spel begint ongeveer bij het einde. Kyle moet voor de militaire rechtbank verschijnen. Hij en zijn team worden er van beschuldigd een complete administratief afdeling van SolGov vermoord te hebben. Kyle moet vertellen wat er is gebeurd, en als zijn verslag begint, begint het spel. We weten dus ongeveer het einde, maar hoe het zover gekomen is, vinden we pas uit als we zijn verslag gespeeld hebben.

Third Person Tactical shooter

ABZ is een Third Person Tactical shooter waarbij u een team van in totaal vijf man aanstuurt. Een van de leden stuurt u zelf aan. Dat is meestal Kyle, maar u kunt ook controle nemen over de andere manschappen. Zo kunt u gebruik maken van degene met het Sniper Rifle, of als u uw ammunitie verschoten hebt de controle nemen over een lid dat nog genoeg heeft.
U kunt uw teamgenoten commando's geven zoals Hold Position, Hold Fire en Regroup. Ook kunt u de manier van vuren bepalen. U kunt deze commando's aan heel de groep geven of aan een teamlid specifiek. U zult snel merken dan deze commando's aan één iemand geven vrij zinloos is.
De AI van uw teamgenoten is niet bijster hoog. Ze zijn gelukkig niet oliedom en als ze uw toestemming hebben om te vuren dan schakelen ze menig tegenstander uit. Dit is erg handig voor als er veel vijanden zijn en u het overzicht dreigt te verliezen. Maar wilt u een vijand of groep besluipen dan kan de AI wel eens voor onnodige verrassingen zorgen. Hebt u de groep bijvoorbeeld bevolen om niet te vuren (hold fire), en u switcht van Kyle naar de sluipschutter, dan gaat Kyle automatisch vrolijk op de boel in staan schieten waardoor het hele element van verrassing weg is. U zult dus extra alert moeten zijn bij sluipacties. Overigens kunt u vrij snel van third person naar first person view switchen. Wel mist u dan essentiële gegevens op het scherm, maar voor schietacties is het een handige optie.

Lange missies

De missies zijn uitgebreid en lang. Eigenlijk een beetje te lang. De gameplay verandert weinig en de meeste missies komen neer op 'elimineer alle tegenstand'. Nu is dat op zich niet zo'n probleem, maar de speelomgevingen zijn redelijk kaal en eentonig. Het ziet er wel allemaal goed verzorgd uit, maar na een uur alleen maar gras, bergen en af en toe een vlaggetje van de vijand hebt u het waarschijnlijk wel gehad.
Via een radar kunt u zien waar u naar toe moet, maar deze geeft alleen een algemene richting aan. De precieze route moet u zelf vinden. Dit kan nog wel eens zorgen voor onnodig ronddolen in het toch al weinig inspirerende landschap. De radar is overigens ook handig voor het lokaliseren van vijanden en voorraden, zodat u uw wonden kunt helen en ammunitie kunt bijvullen.
Uw manschappen geven weinig terugkoppeling. Verder dan 'I'm taking damage', 'Affermative' en een compliment voor uw schietkunsten komen ze niet. En zelfs met het melden van dat ze gewond zijn, zijn ze niet al te consequent. Zo kan het voorkomen dat u opeens drie manschappen kwijt bent, zonder dat u daar van op de hoogte wordt gesteld. Een vervelende verrassing als u uw manschappen bij elkaar wilt roepen.
Natuurlijk is de game zoals het hoort voorzien een multiplayer-optie zodat u het via een netwerk of internet tegen elkaar kan opnemen.

Conclusie
Alpha Black Zero is geen onaardige shooter maar het is ook zeker geen topper. De missies zijn langdradig en hoewel de landschappen mooi vormgegeven zijn, vervelen ze snel. Typisch een geval van 'Try before you buy', of een leuke game voor in de budgetbak.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie