Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Alexander

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Op basis van de film 'Alexander' over het leven van Alexander de Grote werd de gelijknamige Real Time Strategy gemaakt.

Eén van de grootste krijgsheren uit de geschiedenis is toch wel Alexander de Grote. Hij heeft ongeveer driehonderd jaar voor onze jaartelling een groot deel van de wereld in zijn macht gekregen. Volgens sommige mythen was deze strateeg de zoon van de Griekse oppergod Zeus. Op jonge leeftijd is hij evenwel minder glorieus aan zijn einde gekomen door een heftige koortsaanval. Desalniettemin blijft hij een belangrijk historisch figuur die genoeg inspiratie moet geven voor een strategy game. Eerst was er echter de film van Oliver Stone die zijn leven in beeld heeft gebracht. Het drie uur durende epos 'Alexander' kun je bij de videotheek huren. Op deze film is de gelijknamige game gebaseerd.

De Game

Het spel is verrassend genoeg een Real Time Strategy (RTS) game waarin je steden en legers moet bouwen en level na level moet veroveren. Het spel is gemaakt met behulp van GSC Game Worlds-engine welke ook is gebruikt voor de Cossacks-serie. De game doet erg Age of Empires achtig aan; er zijn boeren die grondstoffen verzamelen, bouwen en repareren, diverse soldaten in alle soorten en maten, en alle gebouwen die je in een RTS game mag verwachten. (molens, towncenters, mijnen, smederijen, etc.) Er is een vast recept uit een bekend rts-kookboek gebruikt om dit spel te maken.

Omslachtige gameplay

De gameplay laat helaas te wensen over. Er moeten vele handelingen uitgevoerd worden die wat ons betreft gemakkelijker en beter hadden gekunt. Zo is het recruteren van manschappen erg omslachtig. Je kiest het betreffende gebouw (bijvoorbeeld de barakken) en selecteert een eenheid. Het gebouw gaat gretig voor je aan de slag en begint in rap tempo manschappen uit te poepen. Opvallend is het oneindigheids-symbooltje onderaan het icoon van de gekozen unit. Het oneindigheidssymbool is niet aan te passen naar bijvoorbeeld 10 of 15 units. Dit houdt in dat het gebouw rustig door gaat met manschappen produceren, net zolang tot de resources op zijn of wanneer je zelf de handeling stopt. Daarna is het feest nog niet afgelopen. Elke geproduceerde unit is individueel aan te sturen, maar het is handiger om van meerdere units een regiment te maken. Ten eerste worden de manschappen hier sterkter door en ten tweede is het een stuk prettiger aansturen. Een regiment kan je in de volgende maten hebben: groot, middelgroot en klein. De precieze aantallen verschillen per soldatensoort. Zo zijn zwaardvechters te maken in regimenten van 32, 64 of 100 man.
Kort samengevat: Om een regiment te maken moet je zelf een aantal mannen produceren, op tijd dit proces stoppen, en vervolgens al deze manschappen toewijzen aan een regiment. Wij hadden de gebouwen liever in één keer complete regimenten zien produceren. Dat zou een heleboel handelingen schelen. Iets anders waar we niet blij van worden is dat manschappen met handwapens niet in staat lijken te zijn vijandige gebouwen te vernietigen. Het mooie van Alexander is de mogelijkheid om met ontzettend veel manschappen complete veldslagen uit te voeren. Het is alleen jammer dat de manschappen bevelen lastig opvolgen en soms niet vooruit te branden zijn waardoor een gerichte aanval weleens in het water valt.

Veel en mooi

Grafisch is de wereld schitterend vormgegeven. Nog niet verkende gebieden zijn in een prachtige mist gehuld, maar ook de landen en zeeën schitteren op het scherm. De zee schittert misschien wel iets te veel, maar het effect is desalniettemin prachtig. De mannetjes en animaties zijn wat minder mooi uitgewerkt maar passen ondanks dat goed in de omgeving. De muziek is rustig en sfeervol en de geluidseffecten zijn functioneel. Tussen de missies door zijn er natuurlijk cutscenes te zien waarvan sommige niet gebruikte filmfragmenten uit de film. Ook zijn er zo nu en dan dialogen tussen karakters welke maar matig ingesproken zijn. Dat had duidelijk beter gekund en doet een beetje af aan de goed neergezette sfeer. Er zijn vier campaigns met ontzettend veel missies te spelen. De eerste campaign is natuurlijk die van Alexander zelf. Als je die hebt uitgespeeld komen Egypte, Persië en India vrij. Voor de hardnekkige rts-er is er dus genoeg te doen.

Conclusie
De meeste op films gebaseerde games zijn niet goed. Vaak worden ze afgeraffeld om gelijktijdig uit te komen met de filmrelease en meestal scoren ze niet hoog op originaliteit. Weinig inspirerende middelmatige games zijn dan het resultaat die voor schapvulling zorgen. Helaas is dit ook het geval met Alexander. Dit is gewoon de zoveelste RTS game die niets nieuws toevoegt aan het genre en toevallig rust op een filmlicentie. Wil je een goede RTS, dan is Kohan II aan te raden. Zoek je als RTS-er een aardige filmgame dan raden we de 'Battle for Middle Earth' aan.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie