Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

A Game of Thrones: Genesis

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Wanneer mensen praten over 'A Game of Thrones' - of dat nu de boeken of tv-serie is - dan gaat het steevast over de sfeervolle setting, de sterke dialogen en brute gevechten. Zal dat gesprek even positief klinken wanneer men het heeft over de game: A Game of Thrones: Genesis?

A Game of Thrones: Genesis speelt zich af in het universum van de populaire 'A Song of Ice and Fire' boeken van schrijver George R. R. Martin. Deze franchise werd pas echt populair toen de televisiereeks A Game of Thrones verscheen. A Game of Thrones: Genesis vertelt je over de gebeurtenissen die zich vóór de boeken hebben afgespeeld. De singleplayer campagne vertelt een verhaal dat gespreid is over duizend jaar op het continent Westeros. Het verhaal begint met de invasie van de Rhoynar, geleid door koningin Nymeria. Het is deze invasie die ervoor zorgt dat koning Baratheon aan de macht komt. Wat je zal herkennen uit de franchise, is dat het gevaar om elke hoek schuilt. Nee, je zult niet opgewacht worden door grote legers, maar je weet nooit wie je echte vrienden en vijanden zijn.
 

Goede buur of verre vriend?

Het vergaren van inkomsten en het maken van een leger zijn uiteraard belangrijk, maar het echte werk bestaat in het goed omgaan met je spionnen. Als je deze slim plaatst, kun je meer dan de helft van de inkomsten van een naburige stad stelen. Of je kunt heel wat gebouwen saboteren zonder dat iemand het ooit merkt. En dat terwijl die stad denkt dat je een trouwe vriendschappelijke buur bent. Het probleem? De AI is slim genoeg om je op dezelfde wijze helemaal om de tuin te leiden. Zodoende maakt het spel je helemaal paranoide en ben je steeds elk aspect van je koninkrijk tien keer aan het controleren. Je hebt ook nog sluipmoordenaars en verleidelijke dames ter beschikking die de tegenstander kunnen verzwakken en vervolgens heel wat troepen laten overlopen naar jouw zijde. Goed nadenken wie je gaat aanvallen is dus zeker de boodschap.

 

Traag op gang

Het is jammer dat de game je wel erg op jezelf laat spelen. Waar je in games als Total War waarschuwingen krijgt over belangrijke mensen in je stad die systematisch worden omgelegd, zul je hier steeds zelf moeten controleren of alle nummers wel kloppen. Ook bij het onderhouden van je allianties zul je steeds oplettend moeten zijn aangezien je ook hier niet te horen krijgt wanneer een tegenstander een andere mening over je krijgt. Uiteraard draait niet de hele game om het onderhouden van connecties, en zodoende kun je ook gewoon met brute macht te werk gaan door een leger te bouwen. Dit klinkt wel eenvoudiger dan het is. Per extra legereenheid zul je extra moeten betalen en dus is het best duur om een groot leger te bouwen. Heb je eenmaal een leger, dan kan de strijd beginnen. Opwinding maakt hier al snel plaats voor teleurstelling, want de gevechten zijn niet mooi om naar te kijken.Wat wel weer leuk is, is de mogelijkheid om te schuilen in bosjes, wat voor extra tactische mogelijkheden zorgt. In de eerste paar levels zul je nog niet veel tactiek kunnen toepassen aangezien je dan nog niet over zoveel troepen beschikt. Het duurt dan ook een hele tijd voor de eerste trage levels achterwege zijn en de gameplay op dreef komt.

 

Checkpoint-stress

Erg onhandig is dat je niet de mogelijkheid om tijdens een missie het spel op te slaan. Iets dat voor flink wat frustratie zorgt wanneer je een fout maakt. Genesis werkt namelijk met checkpoints en als er net een checkpoint komt na je fout, heb je een probleem, want dan start je steeds weer met diezelfde fout.

 

Huis tegen huis

Gelukkig is er nog de multiplayer waarin maximaal acht mensen om het koninkrijk kunnen vechten. De House vs. House-modus geeft je meer vrijheid dan de singleplayer, zonder maximum op je aantal troepen, waardoor je echt virtueel moet schaken met spionnen en legers om je tegenstander om de tuin te leiden. Je hebt een 'Great Lord' personage dat aan de top staat van zijn koninkrijk. Hij kan zorgen voor sterk nageslacht die je zal helpen in de strijd. Ten slotte heb je ook nog eens meer troepen ter beschikking dan in de singleplayer. De House vs. House modus kent meer actie en brengt je meer in de sfeer van de televisiereeks.

Grafisch krijgt A Game of Thrones: Genesis een voldoende. Sommige animaties, waaronder de bewegingen van je soldaten in een gevecht, zul je maar amper kunnen zien, terwijl je omgeving voorzien is van mooie bossen en heuvelachtige vlaktes. Je omgeving, samen met de middeleeuwse stijl van de huizen, zorgen wel voor een fantasievolle ervaring. Deze ervaring gaat gepaard met de sfeervolle muziek die je door het hele spel vergezelt. Grafisch is de game goed genoeg, maar voor een franchise van deze grootte verwachten we toch iets meer.

 

DRM-beleid

A Game of Thrones: Genesis vereist het gebruik van de Steam-client en moet geactiveerd worden op internet. Het maximum aantal activaties is onbeperkt. Er is geen constante internetverbinding noodzakelijk om het spel te spelen.

 

Pluspunten Minpunten Conclusie
  • leuke multiplayer
  • trage gameplay
  • niet opslaan tijdens missies
  • gevechten komen niet goed in beeld
A Game of Thrones: Genesis is zeker geen geweldige strategiegame geworden. De gameplay is op zich goed, maar verloopt erg traag omdat je steeds je hele koninkrijk moet controleren op vijandige spionnen en verraders. Het gebrek aan indrukwekkende gevechten vinden we een gemis voor een franchise van deze grootte.

 

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie