Met veel bombarie heeft Sony zijn opvolger voor de PSP aangekondigd: de Playstation Vita. Deze nieuwe handheld gameconsole moet Sony weer terug op de troon zetten van de portable gaming-markt. Een flinke opgave aangezien deze markt nu ook bestegen wordt door smartphones en tablets. Nintendo is er met zijn 3DS niet in geslaagd de markt voor zich te winnen. Zal Sony dit wel lukken?

Sony's houding ten opzichte van smartphones en tablets is gezond. Sony claimt zelf namelijk deze producten niet als concurrent voor de Vita te zien, maar als aanvulling. Sony richt zich met de PS Vita dan ook in eerste instantie op de hardcore gamers en zal dat de komende twee jaar blijven doen. Toch zal uiteindelijk de casual markt ook aangeboord moeten worden wil de PS Vita lucratief zijn voor Sony, en het is de vraag of op dat gebied de Vita zich staande zal kunnen houden tussen al het smartphone en tablet geweld, waarvan de ontwikkelingen echt razendsnel gaan.

Geen UMD's maar kaartjes

Waar Sony met zijn PSP nog gekozen had voor het UMD formaat, wat eigenlijk niet meer was dan een mini-dvd in aparte behuizing, heeft Sony nu gekozen om zijn games uit te brengen op kleine flash-kaartjes. Dat is een groot voordeel ten opzichte van de UMD. Om te beginnen zijn de flash-kaartjes schokbestendig en daarnaast kost het minder energie om data hiervan af te lezen. Er is immers geen loopwerk nodig dat een disc laat spinnen voor het raadplegen van de data.

Graphicsfestijn

Volgens Sony bevat de PS Vita graphics van Playstation 3 kwaliteit. Nu willen wij niet zo ver gaan met onze uitspraken, maar de graphics die de Vita op het scherm tovert, zijn inderdaad prachtig. Mooier dan dit is nog niet eerder gezien op een handheld. Dit is ook vooral te danken aan het grote 5 inch  OLED scherm dat voor superheldere kleuren en een waanzinnige kijkhoek zorgt. De resolutie is ook niet verkeerd - 960x544 - wat op een 5 inch scherm aanvoelt als HD kwaliteit.

Via de functie 'Cross Platform Play' kan de PS Vita tot bepaalde hoogt ook PS3 games afspelen. Deze kunnen gestreamed of gedownload worden naar je PS Vita. Echter geldt dit niet voor alle games, maar alleen voor games die hiervoor klaargestoomd zijn. Sommige games, zoals Killzone 3, zullen gepatched worden zodat zij speelbaar zullen zijn op de Vita. Er zwerven op internet al hacks rond waarmee geclaimed wordt dat alle PS3 games gespeeld kunnen worden op de Vita. (zie video)

Films, foto's en muziek

Uiteraard ondersteunt de PS Vita allerlei multimedia zodat het in theorie mogelijk is om films en muziek af te spelen op de PS Vita. Echter kunnen we deze functionaliteit, net als bij de PS3 en PSP, niet echt serieus nemen. De codec ondersteuning voor films is slechts beperkt tot mp4-bestanden en daarnaast ben je beperkt door de opslagruimte van je memorycard, maximaal 16 GB dus. MP3's zijn wel af te spelen door de PS Vita en de gebruikelijke afbeeldingsformaten worden ondersteund.

Om foto's, films of muziek op de PS Vita te zetten moet je wel eerst de Content Manager Assistant downloaden en installeren op je pc. Vervolgens moet je bestanden overzetten via de speciale meegeleverde usb-kabel. Apart is dat dit dus niet kan via wifi, terwijl wifi wel standaard geïntegreerd zit in de PS Vita.

Weg met de Xross Media Bar!

Opvallend is dat Sony met de PS Vita afscheid heeft genomen van de Xross Media Bar, zoals we die kennen van de PSP en Playstaton 3. In plaats daarvan heeft de PS Vita een besturingssysteem dat sterk geïnspireerd is door iOs en Android. Er zijn verschillende iconen te vinden die verspreid zijn over verschillende tabbladen. Je navigeert door de te vegen en applicaties en games zijn op te starten door het icoon aan te tikken. Ook kun je iconen opnieuw rangschikken en ordenen.

Wel vreemd vinden we dat de PS Vita automatisch iconen aanmaakt van game-kaartjes die je in de Vita stopt. Er is dus geen dynamisch 'cartridgeslot' zoals dat wel in de 'oude' Xross Media Bar het geval is. Dit zorgt voor vervuiling van je iconenoverzicht. Gelukkig zijn die iconen ook weer gemakkelijk weg te halen.

De PS Vita is beschikbaar in 2 versies: een wifi versie voor € 249 en een 3G versie (die ook wifi bevat) voor € 299. Bij de 3G versie is een prepaid sim-kaart van Vodafone meegeleverd met een tegoed van € 12,50. Als je deze kaart met 20 euro opwaardeert, krijg je 'gratis' de game Wipeout 2048.

Net een smartphone

Met de Playstation Vita zet Sony niet alleen in op gaming, maar ook social media. Zo heeft de PS Vita gratis te downloaden applicaties voor Twitter, Facebook, Flickr en Foursquare. Ook komt er een Skype toepassing voor de Vita, maar die hebben wij nog niet in de Playstation Store zien staan. Op deze manier is het dus ook mogelijk om via Skype met anderen te 'bellen'.

Nieuw - en ook gericht op social media - is Sony's eigen dienst 'Near' die vergelijkbaar is met Nintendo's Streetpass voor de 3DS. Op deze manier kun je spelers in de buurt vinden en allerlei informatie van jezelf en over je games delen. Het is zelfs mogelijk om virtuele verrassingen achter te laten voor anderen op diverse locaties in de echte wereld. Het concept is erg leuk, maar of mensen dit ook daadwerkelijk gaan gebruiken, is nog maar de vraag.

Vele besturingsmogelijkheden

De PS Vita toont schitterende graphics en ook het geluid is van prima kwaliteit. Maar een handheld valt of staat natuurlijk met de bediening. Sony heeft goed geluisterd en heeft de PS Vita voorzien van twee analoge sticks zodat games waarbij de camera bewogen kan worden, nu eindelijk fatsoenlijk te spelen zijn. Wel moeten we opmerken dat de knopjes en sticks aanzienlijk kleiner zijn, dan wat we gewend zijn op een normale gamepad, maar gezien de beperkte grootte van de Vita, is dat wel begrijpelijk. Wel vinden we het jammer dat de analoge sticks geen drukknoppen bevatten, zoals dat wel op de Dualshock 3 controller het geval is.

Behalve deze traditionele besturing kent de PS Vita legio andere besturingsmogelijkheden. Zo is het OLED scherm een touchscreen dat erg soepel werkt, bevat de achterkant van de handheld ook een touch-oppervlak en ondersteunt de PS Vita de zogenaamde 'tilt'-besturing. Hiermee kun je een game besturen door met de Vita te kantelen. Ook bevat de PS Vita twee camera's (640x480): één aan de voorkant en één aan de achterkant. Hiermee kun je foto's maken en video's opnemen.

Met de vele besturingsmogelijkheden kunnen games flink wat variatie en innovatie bevatten wat besturing betreft. De action adventure game Uncharted: Golden Abyss is een goed voorbeeld hiervan. Zo kan de held Drake bergen beklimmen door een spoor te trekken op het touch-screen, of door gewoon traditioneel op de knoppen te drukken. Door te kantelen kun je Drake zich klaar laten maken voor een sprong en via de touchbesturing op de achterkant kun je Drake laten touwklimmen. We hopen dat spellenmakers deze mogelijkheden ook daadwerkelijk gaan benutten, want Uncharted: Golden Abyss bewijst dat de gameplay hierdoor veel dynamischer wordt.

Incompleet

Net als de PSP gebruikt de PS Vita geheugenkaarten om games, apps en savegames op te slaan. Helaas heeft Sony er wederom voor gekozen met een eigen standaard te komen, in plaats van het wereldwijde gestandaardiseerde SD. Dit is erg jammer aangezien je als consument nu zeer beperkt ben in je opslagmogelijkheden. Er zijn namelijk maar 3 typen kaartjes: 4 GB (€ 20), 8 GB (€ 35) en 16 GB (€ 50). Een 32 GB variant bestaat wel, maar is niet te koop in Nederland. We vinden het erg flauw van Sony dat zij de consument op kosten jaagt door een eigen geheugenkaart formaat op te dringen.

Des te vervelender is het overigens dat je wel een geheugenkaart nodig hebt, omdat je anders een hoop games nog geen eens kan spelen. Het is dan ook erg zuur dat een geheugenkaart niet standaard is meegeleverd bij de PS Vita. Het had Sony gesierd als zij in ieder geval standaard een 4 GB memorycard bij de PS Vita hadden meegeleverd of de Vita had voorzien van een fatsoenlijke interne opslagcapaciteit.

Iets anders dat we van Sony's memorycard-beleid niet waarderen is het feit dat memorycards profielgebonden zijn. Als je dus meerdere gezinsleden hebt die op de PS Vita willen spelen en iedereen wil gebruik maken van de sociale features zoals Facebook-integratie en zijn eigen ID hebben op het Playstation Network (in verband met online gamen en trophies), dan moet ieder gezinslid dus een eigen memorycard hebben. Wat opslag van games betreft, ondersteunt bijna iedere game wel meerdere saveslots, dus daarvoor is het niet nodig.

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

mooiste graphics op een handheld tot nu toe

uitgebreide bedieningsmogelijkheden

schitterend staaltje techniek

Minpunten

geen SD-kaart ondersteuning

geen memorykaart standaard meegeleverd

zeer beperkte videoondersteuning

geen intern opslaggeheugen

Conclusie

Hoe je het ook went of keert, de PS Vita is een schitterend stukje techniek waar mobiele gamers erg blij van zullen worden. Wel vinden we het jammer dat Sony weer voor een eigen asociaal memorycard beleid heeft gekozen wat in onze ogen riekt naar geldklopperij. Ook is het spijtig dat de video-ondersteuning zeer beperkt is, maar dat zijn we inmiddels wel gewend van Sony. Of de PS Vita de 'concurrentie' met de tablets en smartphones aankan, zal de tijd moeten leren, maar wat mobiel gamen betreft, is de PS Vita wel het mooiste wat je op dit moment kan krijgen....
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten