PS Vita

2. > Multimedia
  3. > Bediening
Met veel bombarie heeft Sony zijn opvolger voor de PSP aangekondigd: de Playstation Vita. Deze nieuwe handheld gameconsole moet Sony weer terug op de troon zetten van de portable gaming-markt. Een flinke opgave aangezien deze markt nu ook bestegen wordt door smartphones en tablets. Nintendo is er met zijn 3DS niet in geslaagd de markt voor zich te winnen. Zal Sony dit wel lukken?
80
  • mooiste graphics op een handheld tot nu toe
  • uitgebreide bedieningsmogelijkheden
  • schitterend staaltje techniek
  • geen intern opslaggeheugen
  • zeer beperkte videoondersteuning
  • geen memorykaart standaard meegeleverd
  • geen SD-kaart ondersteuning

None

Hoe je het ook went of keert, de PS Vita is een schitterend stukje techniek waar mobiele gamers erg blij van zullen worden. Wel vinden we het jammer dat Sony weer voor een eigen asociaal memorycard beleid heeft gekozen wat in onze ogen riekt naar geldklopperij. Ook is het spijtig dat de video-ondersteuning zeer beperkt is, maar dat zijn we inmiddels wel gewend van Sony. Of de PS Vita de 'concurrentie' met de tablets en smartphones aankan, zal de tijd moeten leren, maar wat mobiel gamen betreft, is de PS Vita wel het mooiste wat je op dit moment kan krijgen.

Sony's houding ten opzichte van smartphones en tablets is gezond. Sony claimt zelf namelijk deze producten niet als concurrent voor de Vita te zien, maar als aanvulling. Sony richt zich met de PS Vita dan ook in eerste instantie op de hardcore gamers en zal dat de komende twee jaar blijven doen. Toch zal uiteindelijk de casual markt ook aangeboord moeten worden wil de PS Vita lucratief zijn voor Sony, en het is de vraag of op dat gebied de Vita zich staande zal kunnen houden tussen al het smartphone en tablet geweld, waarvan de ontwikkelingen echt razendsnel gaan.

Geen UMD's maar kaartjes

Waar Sony met zijn PSP nog gekozen had voor het UMD formaat, wat eigenlijk niet meer was dan een mini-dvd in aparte behuizing, heeft Sony nu gekozen om zijn games uit te brengen op kleine flash-kaartjes. Dat is een groot voordeel ten opzichte van de UMD. Om te beginnen zijn de flash-kaartjes schokbestendig en daarnaast kost het minder energie om data hiervan af te lezen. Er is immers geen loopwerk nodig dat een disc laat spinnen voor het raadplegen van de data.

Graphicsfestijn

Volgens Sony bevat de PS Vita graphics van Playstation 3 kwaliteit. Nu willen wij niet zo ver gaan met onze uitspraken, maar de graphics die de Vita op het scherm tovert, zijn inderdaad prachtig. Mooier dan dit is nog niet eerder gezien op een handheld. Dit is ook vooral te danken aan het grote 5 inch  OLED scherm dat voor superheldere kleuren en een waanzinnige kijkhoek zorgt. De resolutie is ook niet verkeerd - 960x544 - wat op een 5 inch scherm aanvoelt als HD kwaliteit.

Via de functie 'Cross Platform Play' kan de PS Vita tot bepaalde hoogt ook PS3 games afspelen. Deze kunnen gestreamed of gedownload worden naar je PS Vita. Echter geldt dit niet voor alle games, maar alleen voor games die hiervoor klaargestoomd zijn. Sommige games, zoals Killzone 3, zullen gepatched worden zodat zij speelbaar zullen zijn op de Vita. Er zwerven op internet al hacks rond waarmee geclaimed wordt dat alle PS3 games gespeeld kunnen worden op de Vita. (zie video)

Geschreven door: Gerard Sombroek op

Category: Review, Gameconsoles

Tags: PS Vita