Raw converteren met PhotoNinja

Omdat de nieuwe raw-converter PhotoNinja zo fraai binnen Adobe Photoshop Lightroom te gebruiken is, hebben we een speciale miniworkshop geschreven voor het werken met PhotoNinja binnen de Lightroom workflow. De bewerkingstips gelden natuurlijk ook voor PhotoNinja als losse raw-converter.

1. Als externe editor installeren

PhotoNinja als externe editor binnen de Lightroom workflow opnemen is heel eenvoudig, en vereist eigenlijk maar één stap. Start Lightroom en ga naar Voorkeuren – Extern bewerken. Kies daar voor PhotoNinja als Extra externe editor (de eerste externe editor is altijd Photoshop of Photoshop Elements). Het belangrijkste detail hier is het onderste veld, waarin je aangeeft hoe de naam van het tiff-bestand moet zijn. Omdat PhotoNinja aan de hand van die naam het originele raw-bestand moet zoeken, houd je deze naam identiek aan het origineel, of je kiest voor Originele naam + volgnummer. In de voorkeuren van PhotoNinja kies je voor Attempt to open/re-edit matching RAW file when JPEG/TIFF received from another application, en Enable shadow XMP files. Nu kan je een raw-bestand extern bewerken door in Lightroom te kiezen voor Foto, Bewerken in, Bewerken in PhotoNinja.


Maak PhotoNinja de extra externe editor in Lightroom.

Het schuifje Highlights is niet alleen bruikbaar om bijna witte pixels te herstellen, je kunt er ook veel mee doen als één bepaalde kleur heel verzadigd is. Bij een foto van een rode bloem, verlies je soms details in de rode bladeren omdat daar de kleur rood zo sterk verzadigd is dat onderlinge kleurverschillen dreigen te verdwijnen. Trek je het Highlights-schuifje een stuk naar links, dan zie je de nerven van de bloembladeren op spectaculaire wijze herstellen.


Met Highlights kan je ook verlies aan detail in een bepaalde kleur corrigeren. Rechts ongecorrigeerd, links gecorrigeerd.

PhotoNinja is heel goed in het herstellen van uitgebeten hoge lichten, zoals een wolkenpartij. Bij het openen van het raw-bestand zal PhotoNinja automatisch proberen om die hoge lichten te herstellen. Ben je nog niet helemaal tevreden, ga dan naar de tab Exposure and detail. Let nu op dat de schuifjes Exposure offset (de belichting) en Highlights gekoppeld zijn. Als je het Exposure-schuifje naar links schuift om de hoge lichten te verminderen, schuift het Highlights-schuifje naar rechts om het totaalbeeld te compenseren, maar andersom niet. Zet daarom eerst Exposure goed en pas daarna Highlights aan, als dat nog nodig is.


Corrigeer eerst de belichting en daarna de hoge lichten.

Veel lenzen geven een vertekend beeld. Lijnen die recht zouden moeten zijn, zoals de horizon, worden dan iets verbogen. In PhotoNinja corrigeer je dit als volgt. Ga naar de tab Distortion and geometry en klik Show tool aan. Je krijgt nu een horizontale gele lijn in beeld. Zet de uiteinden van die lijn op de uiteinden van de horizon. Is de horizon verbogen, dan zie je dat de gele lijn in het midden niet gelijk loopt met de horizon. Verplaats de vijf punten tussen beide uiteinden, zodat die nu wel perfect op de horizon liggen (zoom in tot 100% om dit zo nauwkeurig mogelijk te doen!). Druk vervolgens op de knop Auto align. De foto wordt nu zo verbogen dat de horizon keurig recht langs de gele lijn loopt. Bij ingewikkelde vertekening kan je meerdere lijnen trekken.


Trek een kromme horizon recht via de speciale tool in PhotoNinja.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten