Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

PictureCode PhotoNinja

De markt voor raw-converters wordt gedomineerd door Adobe. Voor een nieuwe raw-converter is het daarom moeilijk in te breken, maar PictureCode lijkt daar iets op te hebben gevonden.

De markt voor raw-converters (programma's om de raw-bestanden van je digitale camera mee te bewerken en om te zetten naar 'normale' bestanden zoals tiff of jpeg) wordt gedomineerd door Adobe met Photoshop en vooral Lightroom. Apple Aperture (alleen voor de Macintosh) volgt op afstand. Er zijn wel alternatieven, zoals Capture One van Phase One, PhotoEngine van Oloneo en AfterShot van Corel, maar dat zijn relatief kleine spelers. Dat komt vooral omdat Lightroom en Aperture zo veel méér zijn dan alleen raw-converters; het zijn echte workflow-programma's waarmee je ook je bestanden beheert en presenteert. En dat maakt overschakelen naar een andere converter niet eenvoudig.

PictureCode, bekend van de befaamde NoiseNinja plugin, onderkent dit probleem en pakt de zaken daarom anders aan. In plaats van veel tijd te stoppen in het bouwen van ook zo'n complete workflow-oplossing, concentreert PictureCode zich puur op de raw-conversie en komt het met PhotoNinja, een raw-converter van zeer hoge kwaliteit. De overige functies – zoals de browser om bestanden te vinden – zijn rudimentair, maar daarvoor heeft PictureCode een oplossing. Het biedt de mogelijkheid om PhotoNinja als externe alternatieve raw-converter binnen Lightroom of Aperture te laten werken. Normaal gesproken kan dit niet, want Lightroom (en ook Aperture) stuurt geen raw-bestand maar een bewerkte tiff naar de externe editor, maar PictureCode pakt dit heel slim aan. PhotoNinja negeert die tiff en zoekt zelf het bijbehorende raw-bestand op. Nadat je dit in PhotoNinja hebt bewerkt, bewaar je het resultaat als tiff en daarmee overschrijf je de Lightroom-tiff. Op die manier komt de PhotoNinja-tiff keurig terug in de catalogus van Lightroom.

Onovertroffen

De vraag blijft dan alleen: waarom zou je PhotoNinja (soms) willen gebruiken in Lightroom, als Lightroom al een raw-converter bevat? Het antwoord is dat PhotoNinja een buitengewoon goede raw-converter is, die opvallend veel details uit het bestand weet te halen. Vooral in het terughalen van schijnbaar volledig uitgebeten hoge lichten is het programma onovertroffen en beslist beter dan Lightroom. Een ander sterk punt is de mogelijkheid om lenscorrecties (kromme lijnen) te corrigeren door ze handmatig recht te trekken via het plaatsen van een hulplijn. Lightroom werkt met lensprofielen. Dat is wel gemakkelijker en sneller, maar niet ieder profiel is even goed en voor exotische lenzen is er soms geen profiel. De handmatige correctiemogelijkheden in Lightroom zijn dan veel te beperkt.

PhotoNinja is niet perfect. Het rudimentaire bestandsbeheer is al genoemd. Het rechtzetten van een schuine horizon gaat lastig, doordat er alleen een schuifje voor is dat (te) grote stappen maakt. Je moet daarom vaak het getal maar op de gok met de hand invullen. PhotoNinja heeft ook geen retoucheerkwast, dus een serie foto's met een vuiltje op de sensor moet je stuk voor stuk achteraf gaan retoucheren in Photoshop of Lightroom. Dat maakt dat we PhotoNinja niet meteen zouden willen adviseren als eerste raw-converter. Maar als alternatief voor foto's waar Lightroom moeite mee heeft, is het een aanwinst.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Foto & grafisch

Tags: photoninja

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie