3DMark is dé benchmark die tweakers, gamers en testers gebruiken om hun hardware te beoordelen. Futuremark komt met de laatste 3DMark voor Windows XP en zet de nieuwste generatie grafische kaarten flink aan het werk.

Elke versie van 3DMark trakteert ons op prachtige films die in realtime gerenderd worden door de pc. In versie 2006 worden de filmpjes van 2005 hergebruikt, waardoor de indruk van een update wordt gewekt. Niets is minder waar; de filmpjes zijn namelijk nog complexer en uitgerust met de nieuwste technieken, zoals Shader Model 3 en High Dynamic Rendering (HDR). Daarnaast is er nog één filmpje toegevoegd dat HDR in het extreme test. Deze HDR-lichteffecten zijn adembenemend en de filmpjes ogen veel realistischer. Bekijk de screenshots en zie het verschil.

Testmethode op de schop

De testmethode is veranderd. Zo is de standaard resolutie verhoogd van 1024 x 768 naar 1280 x 1024. En moeten in versie 2005 drie 'gametests' doorlopen worden om een uiteindelijke score te krijgen, bij 2006 is het hele begrip gametest vervallen en hebben we te maken met twee Shader Model 2 grafische tests, twee cpu-tests waarbij ook gekeken wordt naar singlecore of dualcore en twee grafische tests waarbij Shader Model 3 en HDR wordt toegepast. Aan het eind van de test is er nog steeds de vertrouwde 3DMark-score, maar daarnaast zien we nu een SM 2.0 score, HDR/SM 3.0 score en een cpu-score; handig om losse onderdelen met elkaar te vergelijken. Het is voor het eerst in de geschiedenis van 3DMark dat de cpu-performance wordt meegenomen in het uiteindelijke oordeel. Veel ingewikkelde algoritmen en AI-berekeningen in games worden namelijk overgelaten aan de processor. 3DMark 2006 is dus meer een systeembenchmark geworden, waarbij de nadruk ligt op grafische prestaties. Bij de scores van de grafische tests is zoveel mogelijk de performance van de processor buiten beschouwing gelaten.

Voor nieuwe kaarten

Omdat 3DMark 2006 standaard een SM 3.0/HDR-test draait om tot een score te komen, moet deze benchmark niet gebruikt worden voor oudere grafische kaarten. Kaarten die geen Shader Model 3 ondersteunen (zoals de ATI Radeon X850) zullen slecht uit de test komen of helemaal geen 3DMark-score produceren. Zo zal een GeForce 6600GT beter scoren dan een ATI Radeon X850, terwijl de Radeon X850XT toch echt krachtiger is en beter zal presteren bij games. Oppassen dus dat je geen appels met peren vergelijkt. nVidia’s Geforce 6- en 7-serie en ATI’s X1000-serie ondersteunen de benodigde technieken en vanaf deze kaarten moet je dus eigenlijk 3DMark 2006 gebruiken.

Gratis, Advanced en Professioneel

3DMark 2006 is er in drie smaken: Basic, Advanced en Professional. Basic is gratis te downloaden en biedt alleen de verplichte demo's. In de betaalde Advanced-editie heb je alle opties tot je beschikking. Denk aan het aanpassen van tests, volledige demo's en zelfs een spelletje gebaseerd op de cpu-testdemo. De Professional-editie is hetzelfde als de Advanced-editie, maar is bedoeld voor zakelijk gebruik.

Tests

3DMark eist nu zoveel van de grafische kaart dat een nieuwe, dure grafische kaart een budgetkaart lijkt als je de score van versie 2005 met die van 2006 vergelijkt. Laat u echter niet van de wijs brengen, 3DMark 2006 is een zware benchmark die de lat hoger legt en de nieuwste generatie superkaarten als basis beschouwt.
Prijzen: Basic gratis, Advanced $19,95 en $29,95 (cd-versie), Professional $ 490 en $ 500 (cd-versie).ConclusieDownloadversie beschikbaar-Demoversie beschikbaar-Processor (minimaal benodigd)Intel Pentium 4Hoeveelheid RAM (minimaal benodigd)256Besturingssysteem (minimaal benodigd)Windows XP Home

0,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten