Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Gmail en Outlook.com krijgen onverwachte concurrentie

De bekende gratis webmaildiensten Gmail en Outlook krijgen ineens concurrentie. Microsofts oude concurrent IBM lanceert Verse: gratis webmail voor consumenten en betaald voor bedrijven.

IBM overheerste ooit het zakelijk e-mailgebruik met zijn groupwarepakket Lotus Notes, dat naast mail ook agenda- en collaborationfunctionaliteit biedt. Terwijl IBM lang geleden de eerste personal computer - in zijn nog altijd bestaande gedaante - heeft uitgevonden, richt het zich sinds jaar en dag op de bedrijfsmarkt. Daar komt nu plots verandering in met de webmaildienst Verse, die bedoeld is consumenten én zakelijke gebruikers.

Het Nieuwe Mailen?

Deze concurrent voor Googles Gmail en Microsofts Outlook volgt in de voetsporen van het veelgebruikte Hotmail dat lang geleden is opgekocht door Microsoft en onlangs vervangen door Outlook.com. IBM’s Verse is ontwikkeld onder de codenaam MailNext, meldt The Wall Street Journal, en moet middels uitgebreide analyse van gebruikersgedrag een veel slimmer mailsysteem zijn. Daarbij moet het informatie-overload voorkomen en meer taakgericht omgaan met mails.

Het lijkt erop dat IBM het voorbeeld volgt van Googles recente experiment met Inbox, een nieuwe mailinterface voor Gmail die een moderne benadering is van het aloude digitale communicatiemiddel. Verse combineert mail met functies voor social media en collaboration. IBM spiegelt daarbij voor dat Verse het gedrag van gebruikers leert kennen en zich daarop aanpast terwijl het ook een fundamentele verandering van werken en communiceren belooft.

Web en apps

Verse draait op het web maar komt ook uit in app-vorm voor smartphones en tablets. Gebruik is gratis voor consumenten en voor kleine ondernemingen. Voor zakelijk en grootzakelijk gebruik rekent IBM een nog niet onthulde vergoeding waarvan het stelt dat die scherp zal concurreren met de zakelijke maildiensten van Google en Microsoft. IBM belooft geen mailanalyses uit te voeren om gerichte advertenties voor te schotelen. Geïnteresseerde gebruikers kunnen zich alvast aanmelden voor wanneer Verse van start gaat.

 

Geschreven door: Jasper Bakker op

Category: Nieuws, E-mail

Tags: Webmail

Nieuws headlines

Laatste reactie