De verkoop van gewone compactcamera’s daalt. Iedereen heeft immers een camera op zak, in de vorm van een smartphone. Maar de compacte camera is nog niet dood. Door alle trucs van een smartphone in een camerabody te stoppen, krijg je een bijzonder fototoestel met veel mogelijkheden.

De NEX-6 is een systeemcamera en dat is toch iets heel anders dan de twee andere toestellen. Het is ook geen apparaat dat Sony zomaar uit z’n mouw schudt om lekker modieus te zijn, maar de nieuwste telg in een respectabele familie van camera’s. Het is een kwalitatief hoogwaardig en duurder product – een camera voor mensen die willen fotografen en waarbij wifi en apps eerder toevoegingen zijn.

Waar de toestellen van Nikon en Samsung overduidelijk compactcamera’s zijn – of in het geval van de Samsung: een grote camera met een kleine sensor – is de NEX-6 een fototoestel dat heel wat meer in z’n mars heeft. Het hoort thuis in de categorie van systeemcamera’s, een ware hype in de fotografiewereld omdat dergelijke toestellen de kwaliteit van een SLR kunnen evenaren dankzij een grotere beeldsensor en losse lenzen. Tegelijkertijd sukkelt een camera als de NEX-6 niet met de nadelen van een speigelreflex, want hij is heel wat compacter en lichter.

De NEX-6 met 16 megapixel is als bijna-topmodel van de NEX-familie relatief duur. Er is nog een hoger model – de NEX-7 – maar die is technisch grotendeels identiek of op sommige punten zelfs minderwaardig, omdat-ie ouder is. Wellicht zal Sony vroeg of laat de 7 wel opfrissen. Het toestel dat wij testen is uitgerust met een nieuw lenstype (16-50 mm) dat – voor het eerst bij Sony! – is uitgerust met een elektrische zoom die je bedient met een schuifknop op de lens zelf. Deze 16-50 is de nieuwe standaardlens bij NEX en hij vervangt een veel forsere 18-55mm lens. Een gevolg is dat de nieuwe NEX heel wat handzamer overkomt – hoewel de body toch een beetje groter is dan die van de oudere 5N.

Net zoals de andere NEX-telgen is de nieuwe Sony van een uitstekende bouwkwaliteit. Het toestel oogt wat retro, net zoals de NEX-7, onder meer door de textuur van het materiaal van de zwarte body. De handgreep aan de rechterzijde is zeer comfortabel door de leerachtige afwerking. De nieuwe dubbele draaiknop maakt de NEX-6 veel interessanter voor meer gevorderde fotografen, omdat zij nu eenvoudig van modus kunnen veranderen en het diafragma vlot aanpassen. Dat waren zaken waarvoor je vroeger bijna altijd een menu moest induiken. Tegelijkertijd blijft de NEX-6 een camera die zonder schroom mikt op mensen die tot voor kort een automatische compactcamera gewoon waren. Desgewenst word je daarom bedolven onder tips en uitleg, en er zijn ook heel wat scenepresets.

De foto’s en filmpjes die de NEX-6 produceert staan zonder twijfel op een veel hoger niveau dan wat de andere twee ons in de schoot werpen. De grotere sensor en betere lens op de Sony zorgen er in elk geval voor dat er minder gauw ruis optreedt en dat je bij minder goede lichtomstandigheden nog kiekjes kunt maken. Qua video is het resultaat zeer mooi, ook vergeleken met andere systeemcamera’s.

Over de fotografische kwaliteiten van de NEX-6 geen discussie, maar hoe zit het met de combinatie van wifi en apps? Na het werken met de Galaxy Camera en de S800c kunnen we alleen maar zeggen: teleurstellend. Sony opteerde ervoor om de NEX-6 niet te enten op Android, maar de NEX-software uit te breiden met een eigen online deel. Spijtig genoeg bezorgt dat de camera een serieus nadeel, want Sony moet dan zelf zorgen voor apps. Je kunt immers geen bestaande apps van Android of een ander platform gebruiken. Naar ons gevoel een tactische fout, want Sony houdt het op een kleine tiental apps, waarvan de meeste een fotografische functie toevoegen. Tegen betaling, om duidelijk te zijn, en dat gaat bij mensen die net bijna duizend euro voor de NEX-6 betaalden toch een wrang gevoel geven. Evidente apps, zoals eentje om foto’s te tweeten of te uploaden naar Flickr of Picasa, ontbreken. Er zijn ook geen apps om nabewerkingen te doen.

Echt ver zou de NEX-6 toch niet kunnen gaan qua apps, want deze camera heeft geen aanraakscherm. Dat is raar, want het wachtwoord van een wifi-netwerk ingeven wordt daardoor een echte sleur. Merkwaardig genoeg heeft de goedkopere NEX 5R – ook met wifi trouwens – wél een touchscreen. De NEX-6 is gelukkig wel dlna-gecertifieerd, en het is inderdaad relatief gemakkelijk om beelden draadloos over te sturen naar een compatibele tv. Merk op dat we ‘beelden’ zeggen en niet ‘video’. Filmpjes naar je televisie sturen kan niet. Merkwaardig – en hopelijk een lacune die met een firmware-update wordt opgelost.

7,0

beeldkwaliteit

zoomlens