Microsoft zakt weg op browsermarkt

Het gaat niet goed met het browser-marktaandeel van Microsoft. Internet Explorer verliest sneller terrein dan Edge goed kan maken.

De laatste cijfers van analist Netmarketshare laten een grimmig beeld zien voor de browsers van Microsoft. De analist meet maandelijks het browsergebruik op desktops. Uit de cijfers blijkt dat Internet Explorer is gezakt naar een aandeel van zo’n 25,5%, terwijl de browser begin dit jaar nog ongeveer op 45% stond. Deze neerwaartse trend is al langer ingezet en is niet heel verwonderlijk. Sinds Windows 10 heeft het besturingssysteem een nieuwe standaardbrowser van Microsoft: Edge.

Edge

Microsoft Edge weet echter ook nog niet echt aan te slaan. In september bleef het percentage steken op 5,2. Hetzelfde percentage als een maand eerder en slechts twee procent hoger dan begin dit jaar. De groei is tot stilstand gekomen terwijl het aantal actieve Windows 10-apparaten is gestegen naar 400 miljoen en de Anniversary Update van afgelopen zomer (eindelijk) browserextensies in Edge mogelijk maakt.

Internet Explorer en Edge komen samen tot net geen 31% marktaandeel. Als het browseraandeel op hetzelfde tempo blijft dalen, zakt het marktaandeel eind dit jaar tot onder de 25%.

Chrome en Firefox

Het verlies van Microsoft komt vooral Google en Mozilla ten goede. De browsers Chrome en Firefox groeide respectievelijk naar 54,4 en 9,2 procent. Safari zakte ook iets weg naar 4%.

Het lijkt erop dat gebruikers vooralsnog niet zo onder de indruk zijn van Microsoft Edge, en juist op zoek zijn naar een browser die synchroniseert met de desktop en mobiele apparatuur.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten