Google belooft browserversnelling dankzij compressie

Google houdt websurfers een snellere browse-ervaring voor met een nieuw compressie-algoritme voor content op websites. Chrome krijgt dit ingebouwd, waarna het wachten is op websites die het omarmen.

Google voert zijn zelfontwikkelde Brotli-compressie door in een aankomende versie van Chrome, meldt web performance ingenieur Ilya Grigorik. De browser van Google installeert updates automatisch waarmee de uitrol van Brotli snel zal verlopen. Hiermee doorbreekt de internetgigant het kip-en-ei probleem dat nieuwe technologie vaak parten speelt. Gebruikers en clientsoftware omarmen iets nieuws pas als sites en webserversoftware dat al doen én vice versa.

Mikken op brede acceptatie

Het inpakken van websitedata zorgt ervoor dat er minder grote bestanden worden verzonden naar webbrowsers. Het lokaal weer uitpakken en dan vertonen is sneller dan de data ongecomprimeerd te verzenden over internetverbindingen. Het nieuwe compressie-algoritme Brotli belooft verzonden data te verkleinen met 20 tot wel 26 procent, ten opzichte van Google’s huidige algoritme Zopfli.

Brotli is in september onthuld door Google en toen ook vrijgegeven als open source, net zoals voorganger Zopfli. Hierdoor kan deze datacompressie vrijelijk worden gebruikt door en voor andere software. Enerzijds is dit nodig voor de benodigde omarming door websites van derden, die de aangeboden data dan kunnen comprimeren voor bezoekers met Chrome. Voor de webserversoftware Nginx is er al enige tijd een Brotli-module in ontwikkeling. Contenthoster CloudFlare (een zogeheten Content Distribution Network) heeft Brotli al uitgebreid getest.

Anderzijds is het vrije gebruik van Brotli nuttig voor bredere acceptatie door andere software. Zo heeft browsermaker Mozilla in september al aangekondigd Brotli op te nemen in Firefox versie 44, die voor deze maand op de planning staat. Chrome is momenteel goed voor ongeveer eenderde van het browsergebruik op desktops, en Firefox voor zo’n 12 procent. Op mobiel gebied heeft Chrome een marktaandeel van ruim 40 procent, alleen speelt Firefox daar geen rol van betekenis.

Kanttekeningen

Er vallen nog wel enkele kanttekeningen te maken bij de voorgespiegelde browserversnelling. Ten eerste zijn de compressievoordelen van Brotli vooral van toepassing op html-content. Veel van het dataverkeer dat websites genereren, komt van beeldmateriaal, video, complexe script voor webapp-functionaliteit en natuurlijk ads plus de achterliggende code voor die commerciële uitingen. Brotli comprimeert naast html ook JavaScript en CSS (Cascading Style Sheets), waarbij de te behalen winst lager is. Voor lettertypes in het webfont WOFF 2.0 scoort Brotli echter weer hoog.

Ten tweede werkt Brotli nu alleen voor data die via beveiligde verbindingen (https) lopen. Ondanks toenemende aandacht voor beveiliging en privacy zijn veel websites nog niet voorzien van https-mogelijkheden. Google schakelt bezoek van websurfers automatisch over naar https-verbindingen. Verder kan het bedrijf Brotli natuurlijk snel invoeren op zijn eigen webservers, waarmee zijn diensten direct een snelheidsvoordeel krijgen.

Zoekmachinemacht en SEO

Bovendien neemt Google de laadsnelheid van websites mee in de weging die het hanteert voor de sortering van zoekresultaten. Snellere sites komen hoger in beeld op de veelgebruikte zoekmachine en kunnen daarmee rekenen op meer bezoekers. Dit spoort website-eigenaren aan tot veranderingen (search engine optimization, SEO). Zo heeft Google begin vorig jaar een wijziging doorgevoerd in zijn weging waardoor mobielvriendelijke websites hoger in de ranglijsten komen. Dit was om websites te dwingen bezoekers vanaf smartphones en tablets beter te bedienen. Mogelijk dat Brotli eenzelfde dwingende effect heeft.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten