abonneren

Wat er misging bij het Bloodhound SSC-project

bloodhound scc asfalt weg
De Bloodhound SSC moest de snelste auto ooit worden, maar dat is door gebrek aan financiën nog niet gelukt. Er is echter hoop voor het potloodvormige voertuig.

Het leek allemaal zo rooskleurig: in de eerste helft van 2018 werd bekendgemaakt dat het apparaat naar Zuid-Afrika zou worden gebracht om daar te proberen het wereldsnelheidsrecord te verbreken. Nu staat dat op naam van Andy Green in de Thrust SSC. Die ging 1227,985 kilometer per uur en brak op het land door de geluidsbarrière heen. Nu wilde Green met Bloodhound een nieuw record op het land rijden, maar dat leek niet te gaan gebeuren.

Naar Hakskeen Pan

Het had “mooi” geweest om te kunnen zeggen dat het de Bloodhound niet is gelukt het record te breken doordat het simpelweg natuurkundig niet mogelijk is. Helaas is dat niet het geval. De reden dat Bloodhound eind 2018 is gestopt is financieel: in oktober werd faillissement aangevraagd, aangezien het fonds leeg was. Tragisch, maar het wordt erger. Ondanks hard werk om een fonds te vinden, kon er niemand worden gevonden die 33 miljoen wilde ophoesten om het apparaat naar de Hakskeen Pan in Zuid-Afrika te brengen.

Er wordt sinds 2008 gewerkt aan het apparaat, dat dankzij een raket- en straalmotor hoge snelheden moet kunnen halen: hij zou in 55 seconden van 0 naar 1600 kilometer per uur moeten kunnen. De hybride motor komt van NAMMO en er zit een overgebleven Rolls Royce EJ200 vliegtuigmotor in uit een Eurofighter. Er is al mee getest op lage snelheden tot 320 kilometer per uur in Newquay, Cornwall. Testen op nog hogere snelheid kan pas als het apparaat in Zuid-Afrika is- daar staat een rijbaan van 19 kilometer lang en 3,2 kilometer breed. Dit jaar moet hij 804 kilometer per uur gaan halen om in 2020 voor het ultieme doel te gaan: 1609 kilometer per uur.

Redder in nood

Die reis naar Zuid-Afrika komt er wel. Het project is op 17 december gered door Ian Warhurst, een Britse ondernemer uit Yorkshire. Hij betaalt 33 miljoen voor de hele operatie. Het is ook erg handig dat hij de directeur is van Melett, een bedrijf dat turbochargers repareert. Een redder in nood, want de kansen leken elke dag dat Engeland dichter naar de Brexit kroop kleiner te worden. Dat de pond daarbij ook niet bepaald een goede kant op ontwikkelde, hielp er niet bij.

Remmen

Zo’n enorme snelheid halen is natuurlijk fantastisch, maar op zo’n redelijk klein stukje land kun je niet wachten tot het voertuig is uitgerold om tot stilstand te komen. Er zijn daarom luchtremmen van 1,300 kilometer per uur en parachutes van 965 kilometer per uur toegevoegd om te remmen. Daarnaast zitten er nog schijfremmen op van 400 kilometer per uur. Dat klinkt pittig en dat is het ook: op de chauffeur zullen g-krachten van 2,5 keer zijn lichaamsgebied worden uitgeoefend tijdens het accelereren. Bij het remmen gaat dat zelfs naar 3G.

Goed nieuws dus voor de wereld, want dat wereldrecord kan er in 2020 toch nog komen. Ook voor Bloodhound is het fijn, want men was de losse onderdelen al aan het verkopen: de auto zelf kostte slechts 310.000 euro. Voor de STEM-wereld (Science, Technology, Engineering en Maths) is het ook goed dat dit zeer ambitieuze en spannende project toch nog doorgang heeft. Wie weet hoeveel jonge mensen geïnspireerd raken om zelf iets te gaan doen in deze velden.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Blog

Tags: auto, race, , thrust, ssc, bloodhoudn