Waarom we geen vuurtorens meer nodig hebben

Vuurtorens doen inmiddels al vele jaren niet meer waarvoor ze ooit gebouwd zijn: het waarschuwen en signaleren van schepen. De scheepvaart maakt tegenwoordig gebruik van GPS en moderne navigatietechnieken. Toch branden ze vaak nog steeds, hoe zit dat?

Neem de Brandaris, de vuurtoren van Terschelling. Het is de oudste vuurtoren van Nederland, maar hij brandt nog steeds. Hij werd gebouwd omdat de Waddeneilanden veel op elkaar lijken als je daar vanaf de Noordzee naar toe vaart. Door de Brandaris te spotten, wist je gelijk welke eilanden er voor de boeg lagen. De vuurtoren is 24 uur per dag bemand en het licht schijnt met een sterkte van 3.500.000 cd 55 meter boven zeeniveau. Het licht is vanaf zo’n 80 kilometer ver te zien en hij bevat naast het licht een radar en een speciaal licht om te voorkomen dat vogels er tegenaan vliegen. Je ziet 1 schittering per 5 seconden.

Een essentieel onderdeel

De Brandaris doet momenteel werk dat andere vuurtorens niet meer doen. Het houdt een groot deel van de Noord-Nederlandse kust in de gaten. Voor schepen is het een perfect oriëntatiepunt als hulpstuk bij de GPS en de kaart. Er is echter een andere belangrijke functie, namelijk bij bemiddeling tussen schepen of als er een dokter moet komen. Vuurtorens worden om die reden dus nog steeds veelvuldig gebruikt, maar dan vooral als contactpunt met het vasteland.

Er is de afgelopen jaren in de scheepvaart veel veranderd dankzij technologie. Zo wordt het bouwen van boten steeds minder gevaarlijk voor mensen, omdat robots worden ingezet om het laswerk te doen en zware objecten op te pakken. Net als in de wereld van automotive wordt er ook in de scheepvaart gekeken naar autonome schepen. The Kongsberg Group ontwikkelt momenteel onder de naam Hrönn een vrachtschip dat onbemand moet gaan varen.

Blockchain

Blockchain wordt ook vaak genoemd als iets dat schepen goed kunnen gebruiken om de logistiek transparanter en veiliger te maken. Transacties worden door Bitcoin en andere internetvaluta veiliger en er zijn minder mensen nodig om deze transacties te laten plaatsvinden en te controleren. Een drone kan een pakketje naar een nabijgelegen schip brengen, maar je kunt deze ook gebruiken om te checken wat je kunt verwachten bij een moeilijk bereikbaar gebied. En denk eens aan Titanic: als daar een drone was geweest die alvast vooruit ging om te kijken welke ijsplateaus er aankwamen, had de ramp mogelijk voorkomen kunnen worden.

scheepsvaart haven vrachtschip

© PXimport

Op boten worden veel sensoren gebruikt om te controleren of materieel nog werkt zoals het hoort te werken. Hierdoor hoef je niet meer zelf alles te controleren op onderhoud. Als je daarbij ook nog kunstmatige intelligentie toepast, kun je bijvoorbeeld meldingen krijgen als een onderdeel aandacht nodig heeft. En als een schip eenmaal in de haven aankomt, kan dankzij havenmanagementsoftware een optimaal tijdsschema worden gemaakt waardoor schepen zo kort mogelijk hoeven te wachten. Robots kunnen tot slot weer helpen om vrachtschepen zo snel mogelijk uit of in te laden. Kortom: de scheepvaart heeft misschien nog wel meer baat bij technologie dan de auto-industrie. Vooral wat betreft comfort, efficiency en veiligheid.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten