abonneren

Universele app voor WhatsApp, Instagram en Facebook Messenger: waarom?

One app to rule them all. Als het op berichten versturen aankomt, dan heeft Facebook meerdere sterke merken. Niet alleen heeft het WhatsApp ingelijfd, maar ook Facebook heeft met Messenger een chatdienst en ook Instagram’s ingebouwde berichtenfunctie wint terrein. Het volgende doel lijkt om deze drie chat-applicaties samen te voegen in één ultieme messenger.

Door mensen te binden via chat-apps, maak je het ze lastig om over te stappen. Apple doet het met iMessage: de berichtendienst voorkomt (vooral in de VS) dat veel mensen overstappen op Android door ze via hun conversaties te gijzelen. Maar ook hier werd pijnlijk duidelijk dat het lastig is om mensen over te laten stappen van chatdienst toen WhatsApp werd overgenomen door Facebook. Oproepen om over te stappen over veiligere alternatieven zoals Signal en Telegram wisten niets te veranderen.

Door deze overname van WhatsApp is Facebook bezitter van drie van de grootste messengers: Facebook Messenger, Instagram en WhatsApp. Het idee is om een universele berichtendienst te maken, waarin je platformonafhankelijk berichten kunt sturen: je kunt bij wijze van spreken een WhatsAppje sturen naar een Facebook-gebruiker. Het doel van Facebook is om mensen aan te sporen nog meer contact met elkaar te leggen en zo mensen nog meer aan zich te binden.

Als het aankomt om geld verdienen kent Facebook maar een kunstje: data verzamelen en advertenties opdringen. Pogingen om bijvoorbeeld via WhatsApp voor Bedrijven een gezonde inkomstenstroom te genereren door bedrijven te laten betalen om hun klantenservice via WhatsApp te laten plaatsvinden kwamen stil te liggen. De universele chat-app van Facebook is ideaal voor de advertenties. Denk bijvoorbeeld aan de Stories. Op Instagram zijn ze een groot succes en levert het veel geld op om tussen de tijdelijke video’s en foto’s advertenties te plaatsen. Door het één op één te kopiëren in Facebook Messenger en zelfs WhatsApp probeerde Facebook tevergeefs op dezelfde manier inkomsten te generen. Met een universele app zouden Facebook Messenger en WhatsApp mee liften op het succes van de stories (lees: advertenties).

End-to-end encryptie

Er zijn echter wat uitdagingen. Allereerst heeft Facebook natuurlijk een imagoprobleem. De dataverzameling en het gebruik zijn vaak ethische en juridische grens gepasseerd. Huiverigheid om een nieuwe Facebook-dienst (of een oude dienst in nieuwe zak) is goed te begrijpen.

Maar ook technisch gezien is het lastig. WhatsApp gebruikt end-to-end encryptie om de berichten te versleutelen. Zo kan niemand, zelfs Facebook, niet meelezen met de berichten. Alleen metadata kan verzameld worden: wie heeft contact met wie, en wanneer. Dat zou wel moeten betekenen dat zowel Instagram of Facebook Messenger ook volledig over moeten op deze versleuteling. Dat maakt dataverzameling op basis van de inhoud van conversaties niet meer mogelijk voor Facebook.

Toen WhatsApp werd overgenomen beloofde Facebook dat de berichtenapp als losse app zou blijven bestaan.

Brekende beloftes

Het grootste probleem voor Facebook wordt echter de geloofwaardigheid. Die eigenlijk al niet zo best is. Toen WhatsApp werd overgenomen beloofde Facebook dat de berichtenapp als losse app zou blijven bestaan. Dat is in dit plan gewaarborgd. De Europese Commissie stelde ten tijde van de overname dat Facebook geen data mag delen tussen de berichtendienst en Facebook. Een belofte die overigens al gebroken werd, wat leidde tot een boete van 110 miljoen euro.

De plannen zijn nog in een vroeg stadium, dus of ze doorgang vinden. Dat is nog maar de vraag. Het zou ook kunnen dat Facebook besluit de universele chat-app niet in Europa uit te brengen om meer boetes te voorkomen.

WhatsApp op je iPad

Geschreven door: Joris Peterse op

Category: Blog

Tags: Facebook, apps, Whatsapp, Instagram, Messenger, Chatten, Sociale Netwerken