Hoe technologie onze manier van reizen verandert

De reisbureaubranche heeft het al jaren niet makkelijk, omdat de meeste reizigers online hun vakantie boeken. Onze toeristische uitspattingen worden door technologie steeds makkelijker gemaakt en daar wordt door bijvoorbeeld Facebook en Google hard aan gewerkt. Hoe beïnvloedt tech onze manier van reizen?

Google is een goede vriend voor menig toerist. Zeker nu mobiele data-abonnementen in bijna heel Europa gebruikt kunnen worden, is het makkelijk geworden om even op Google Maps op te zoeken hoe je naar dat restaurantje toe wandelt dat je op Tripadvisor tegenkwam. Wil je niet lopen, dan neem je een Uber, die je ook alleen met een app op je telefoon kunt oproepen. Erg handig, maar inmiddels wordt er aan meer verregaande technologie gewerkt voor toeristen.

Virtual reality

Er wordt nog steeds veel gesproken over virtual reality en reizen. Als je bang bent om te vliegen, dan zou je door een VR-bril toch nog kunnen ervaren hoe het is om rond te lopen in Bangkok of op het strand te liggen in Bali. Tot op heden is VR vooral iets wat in games veel wordt gebruikt, maar de Consumer Technology Association schrijft in zijn trendrapportage dat 63% van de consumenten graag VR zou gebruiken om alvast een kijkje te nemen op een reisbestemming. Dit niet als vakantie, maar juist om een idee te krijgen van welke bestemming ze bijvoorbeeld op het punt staan te boeken.

bangkok thailand vr

© PXimport

Het kan echter ook een stapje verder. Zo hebben Facebook-onderzoekers gespecialiseerd in artificial intelligence gezorgd voor een 2D-kaart van New York in virtual reality, waarbij twee bots elkaar uit de brand moeten helpen. Er is een guide bot en een tourist bot. De gids moet zorgen dat hij de landkaart van New York goed opslaat om zo de tourist te kunnen helpen. Dit alles is bedoeld om te bekijken hoe AI-systemen zichzelf oriënteren en hoe ze communiceren wat ze weten.

Facebook heeft er dus niet direct toeristische plannen mee, maar stel je voor dat die bot een echte robot was die op de hoek van een straat stond in New York, en waaraan je de weg kon vragen of andere informatie? Dat is immers ook wat Pepper doet in telefoonwinkels in Japan. Vraag waar product X is, en Pepper vertelt je op welke verdieping van het pand je terechtkunt.

Een zelfrijdende koffer

Er is ook innovatie in koffers, zo was te zien op technologiebeurs CES dit jaar. ForwardX maakt slimme koffers die hun eigenaar vanzelf volgen op het vliegveld. Het lijkt erg handig, maar op een drukke plek als Schiphol lijkt het wat chaotisch als allemaal koffers enkele meters achter hun eigenaren aanrijden. Aan de andere kant zouden ze uitgerust met een chip heel handig zijn om te traceren, mocht je koffer niet tevoorschijn komen op de bagageband.

Nu is een koffer slechts een klein onderdeel van een mooie reis en een klein gebied in technologie en reizen als geheel. In de verre toekomst liggen er nog een heleboel grote vraagstukken voor de reisbranche. Hoe gaan vliegvelden straks om met hun financiën als één van hun grote inkomstenbronnen - de parkeervelden - niet meer nodig zijn door autonome auto’s? En wat als we straks echt de ruimte ingaan voor “vakantie” met Virgin Galactic? Hoe gaat het logistiek werken als er in 2036 echt 7,8 miljard mensen jaarlijks vliegen? De reisbranche handige apps, maar het wordt nu tijd om ook op andere gebieden flink te innoveren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten