abonneren

Hoe realistisch zijn personendrones?

vliegtuig passagiers stoelen
Vliegende auto’s, toeristen die naar de maan gaan en zelfrijdende bussen: we komen steeds dichterbij dat Jetsons-idee van de toekomst. Kunnen we straks met meer de lucht in dan vliegtuigen en helikopters? Dit is hoe het ervoor staat met de autonome personendrones.

Er wordt al langer gedroomd van een toegankelijke manier om snel van punt a naar b te reizen, zeker als dat ook nog particulier kan. Het kan duurzamer zijn als mensen zelf specifiek naar de plek kunnen vliegen waar ze moeten zijn. Als er minder auto’s op de weg zijn, zal bovendien filevorming afnemen.

Niet te hoog

Een van de richtingen waarin innovators denken, is drones. Drones kunnen je niet naar een tropische bestemming vliegen; sterker nog, ze mogen ook helemaal niet zo hoog vliegen als bijvoorbeeld vliegtuigen. Je mag vaak niet hoger dan 200 meter (op sommige plekken 365 meter), en je mag ook niet vliegen over plekken waar mensen wonen. Hoewel drones meestal op afstand bestuurd worden en de meeste exemplaren die op de markt zijn niet veel gewicht kunnen dragen, zijn er ook zwaardere varianten die autonoom zijn.

Er zijn zelfs drones die mensen kunnen dragen. Een voorbeeld daarvan is de Lift Aircraft Hexa, een drone met 18 rotoren die één persoon tegelijk kan vervoeren. Verwacht daarmee niet van Den Helder naar Maastricht te vliegen: hij kan ongeveer 15 minuten in de lucht blijven, al heeft het gewicht van de passagier hier wel invloed op. Hij mag maximaal 100 kilometer per uur.

18 batterijen

De reden dat hij het maar een kwartiertje volhoudt, is omdat de 18 batterijen op de rotors het simpelweg niet langer volhouden. De reden voor 18 kleine batterijen in plaats van 1 grote, is dat de batterijen vaak het meest kwetsbaar zijn. Mocht er iets gebeuren, waardoor er bijvoorbeeld eentje niet meer werkt, dan is de schade ver verwijderd van de piloot.

batterij accu stapel

De drone heeft al testvluchten uitgevoerd, maar niet geheel autonoom: met een iPad Pro en een joystick wordt deze bestuurd. Vooralsnog wordt hij alleen ingezet voor entertainment, dus je kunt er waarschijnlijk volgend jaar voor 200 dollar een kwartiertje lol aan beleven. Hoewel het puur voor vermaak wordt ingezet, is het wel de bedoeling om mensen te laten wennen aan personendrones.

Hoe houd je dat veilig?

Zoals eerder gezegd is er bewust gekozen voor 18 batterijen in plaats van eentje. Mochten er zes motoren uitvallen, dan kan deze drone alsnog veilig rondvliegen. Mocht er toch iets helemaal misgaan, dan zit er een ballistische parachute in voor een zachte landing. Die is speciaal gemaakt voor laagvliegende toestellen. De Lift Aircraft Hexa is voorzien van een netwerk met andere Hexa’s, zodat ze niet te dicht bij elkaar kunnen vliegen. Zelfs al zou je bewust twee drones tegen elkaar willen laten crashen, dan zorgt de geo-bol eromheen dat ze van elkaar afstoten zonder elkaar ook maar aan te raken.

Er zijn meerdere bedrijven bezig met personendrones en in het verlengde daarvan, vliegende auto’s. Aeromobil, Airbus, E-Volo, Aurora, Lilium, Moller, Pal-V, Terrafugia, VRCO en Zee.Aero, om maar een paar te noemen. Ehang heeft een autonome quadkopter genaamd 184 die al flink wat testvluchten heeft gedaan. Toch blijft het vooralsnog veel bij tests en dus gebruiken van personendrones voor entertainment zoals men doet met Lift Aircraft Hexa.

Werk aan de winkel

Dat komt omdat er nog een boel werk aan de winkel is qua infrastructuur, wet- en regelgeving, veiligheid en controle. Bovendien moet er ook bij veel mensen een knop om: veel potentiële passagiers moeten nog wennen aan het idee om in een vliegmachine te stappen zonder dat er iemand aanwezig is in het apparaat om het te besturen. En de makers kunnen zelfs als het toestel goed werkt niet achterover hangen: er moeten nog veel stappen genomen worden om de toestellen minder herrie te laten maken.

Kortom, er moeten nog bergen werk verzet worden willen we personendrones in Nederland zien. Er wordt niet zomaar veel geld in gestoken: realistisch is het zeker. Maar voordat we straks allemaal uit onze pod in de voortuin onze autonome eenmansdrones pakken om naar werk te gaan, moet er vooral door overheden nog een heleboel worden bedacht qua regelgeving. Daar zullen nog vele jaren, al dan niet succesvolle tests en artikelen over dit onderwerp overheen gaan, voordat we er helemaal klaar voor zijn.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Blog

Tags: Drone, vliegen, Batterij, Personen, autonoom, vervoer

Laatste Vacatures