Het is een van de meest fascinerende bedrijven van de laatste jaren: Uber. Amsterdamse taxichauffeurs zaten niet erg te wachten op de komst van het bedrijf in Nederland en in vele andere steden is Uber zelfs niet toegestaan. Kortom, een boeiend bedrijf, dat ook nog eens heel interessante toekomstplannen heeft.

Uber is een dienst die bemiddelt tussen reizigers en chauffeurs. Niet alleen taxichauffeurs, maar ook privéchauffers kunnen zich inschrijven. De consument kan vervolgens via de app van Uber aangeven waar die zich bevindt en kan 'de Uber' zelfs zien naderen een kaart in de app. Met de taxidienst hoef je niet langer in de taxi te betalen, maar doe je dit via de app en Paypal. Ook kan de dienst goedkoop worden gehouden met bijvoorbeeld Uberpool, waardoor je met nog een andere passagier reist die ongeveer dezelfde richting op moet.

Volvo XC90

Hoewel het nu gebruikmaakt van chauffeurs die met hun privé-auto rijden, is het de bedoeling dat er binnenkort een complete vloot aan zelfrijdende auto’s voor Uber beschikbaar is. Via de app kies je dan voor een rit met of zonder chauffeur. Er worden 24.000 autonome Volvo’s gekocht van het type XC90. Er zit een driejarenplan aan vast dat geldt van 2019 tot 2021. Vrij snel voor zelfrijdende auto’s, die de afgelopen jaren met diverse veiligheidsproblemen hebben moeten stellen.

Echter is het Ubers strategie om juist te investeren in die toekomst van autonome vehikels. Bovendien heeft het al een jaar tests gedaan met soortgelijke Volvo’s in Arizona en Pittsburgh. Ook daar liep het echter tegen problemen aan, want elke gereden mijl moest een mens wel een ingreep doen, wat vergeleken met Google’s Waymo enorm groot is (daar zit dat op 5 mijl).

Uber Elevate

De zelfrijdende auto’s komen nog niet helemaal van de grond, maar technologiebedrijven zijn het er wel over eens dat dat sowieso zal gaan gebeuren. Uber kijkt ondertussen ook naar andere vormen van transport. Vliegende taxi’s bijvoorbeeld. Het project Uber Elevate zou zo uit Back to the Future kunnen komen: Uber wil een soort helikopter-vliegtuighybrides laten bouwen die hetzelfde moeten kosten als UberBlack (twee keer zo duur als een gewone Uber). Testvluchten moeten plaatsvinden in 2020 met drie jaar later de eerste kosteneffectieve commerciële vluchten

Media has no description

© PXimport

Dit wordt gedaan onder leiding van een ex-NASA-man en de uitdaging is vooral het ontwikkelen van een goede batterij zodat het apparaat het lang volhoudt. Daarvoor is weer iemand aangetrokken die een grote rol speelde in de ontwikkeling van de batterij voor de Tesla. Uber zet slimme koppen in om haar toekomst veilig te stellen. Saillant detail is dat Uber normaliter de overheid eerder plaagt door regeltjes net te omzeilen of vrij te interpreteren, terwijl voor deze plannen juist de steun van de overheid nodig is.

Naast zelfrijdende voertuigen breidt Uber ook andere soorten transport uit zoals elektrische steppen, openbaar vervoer en fietsdiensten. Nu bestaat er al Ubereats, dat warme maaltijden van een restaurant naar je huis brengt, maar dat moet slechts het topje van de ijsberg zijn. Uber wil een soort Amazon worden, waarbij je (of iets dat je wilt hebben) compleet van a naar b wordt gebracht, waar dan ook. Het is een mooie droom, maar het hangt vooral van technologische ontwikkelingen af of dit ook op korte termijn haalbaar is.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten