abonneren

De toekomst van vliegen in een vliegtuig

Inchecken, wachten, boarden, een plek zoeken voor je koffer, uren achter elkaar zitten, bij de bagageband op de rest van je bagage wachten en dan ben je eindelijk waar je moet zijn. Vliegen mag lekker snel zijn, het is niet de meest comfortabele manier van reizen. Dat moet in de toekomst alleen maar beter worden, maar hoe zal dat eruit komen te zien?

Ga je vanaf Schiphol naar een ander Europees land, dan scan je eerst je boarding pass om door de poortjes naar de douane te mogen, vervolgens laat je je hele hebben en houden scannen, dan ga je nog een keer door poortjes met je paspoort om te checken of jij het wel echt bent en dan ben je vrij om door te gaan naar je gate, waar wederom je boarding pass wordt gescand en je paspoort wordt gecheckt. Dat moet makkelijker kunnen, en dat kan al. De Amerikaanse maatschappij JetBlue maakt bijvoorbeeld al gebruik van het gezicht als boarding pass. Dat betekent dat er alleen een camera naar je gezicht kijkt en je op basis daarvan toegang krijgt. Het duurt slechts drie seconden om het gezicht te scannen en door de database te halen. In 2021 is het de bedoeling van de vliegtuigmaatschappij dat het gezicht nog het enige bewijs van je identiteit is.

Zitten, staan of liggen

Het is nu maar een gedoe om een vliegtuig te betreden. Overal staan dezelfde rijen aan stoelen, waar niemand langs kan en er altijd iemand in het gangpad moet staan om ruimte te maken. Dat kan makkelijker. Juist omdat er alleen nog maar meer gevlogen zal worden: frequenter, meer mensen en ook meer kortere afstandsvluchten. Er worden daarom vliegtuigen ontworpen waarin mensen ook kunnen staan of juist moeten liggen. Vaak worden staanplaatsen dan als de goedkoopste tickets verkocht, waarbij er mogelijk zelfs geld wordt gerekend voor het gebruik van het toilet. Er worden korte-afstandsvliegtuigen ontworpen waarbij er maar één toilet aan boord is, zodat er meer stoelen in het vliegtuig passen. Een vliegtuig mag er in de toekomst dan niet direct heel anders uitzien aan de buitenkant, aan de binnenkant verandert er des te meer.

Entertainment aan boord

Vliegtuigraampjes zijn nu slechts kleine ovaalvormige doorkijkgaten, maar er worden steeds vaker vliegtuigontwerpen getoond met enorme ramen, zodat je optimaal naar buiten kunt kijken en zo een gevoel van contact blijft houden met de buitenwereld. Maar negen uur lang uit het raam staren, dat is misschien wat veel van het goede - zeker als het donker is. Er is daarom op lange vluchten altijd wel in-flight entertainment te vinden, meestal in de vorm van een klein schermpje in de stoel voor je. Dat zal nog wel even blijven, maar de mogelijkheden worden uitgebreid: multiplayer gamen is iets waar Virgin America hoog op inzet met het systeem Red, evenals een digitaal shoppingkanaal en mogelijkheden om via je entertainmentsysteem koffie of iets anders te bestellen. Maar aangezien iedereen al constant een schermpje bij zich draagt in de vorm van een smartphone, wordt er ook gekeken naar een soort mini-servers waarop reizigers vanaf hun eigen toestel op inloggen en toegang krijgen tot duizenden uren aan content die naar de smartphone kan worden gestreamd.

Internetconnectie op je vlucht

Kilometers boven aarde toch op internet kunnen, dat wordt door diverse luchtvaartmaatschappijen al aangeboden. In sommige gevallen is dat gratis, maar dan kun je er helaas weinig mee omdat de kwaliteit van de verbinding niet geweldig is. Er zijn ook klachten dat het wel erg duur is. Je bent volgens onderzoek van Tix gemiddeld 14,50 euro kwijt om de hele vlucht online te zijn.

KLM rekent bijvoorbeeld maar liefst 5 euro per 20 MB (of 30 per 200 MB). Dat zijn ouderwets hoge prijzen. 3G en mobiel bellen is op bijna geen enkele vlucht nog mogelijk, maar net als wifi wordt dit steeds verder uitgebreid. Het is overigens al goedkoper dan een jaar geleden, toen je nog gemiddeld 21 euro kwijt was om je hele vlucht online te zijn. De verwachting is dan ook dat dit bedrag steeds verder zal dalen, naarmate er meer wifi-gebruik mogelijk is in het vliegtuig.

Vliegen op elektriciteit

De CO2-uitstoot van vliegtuigen maakt dat ze niet bepaald milieuvriendelijk zijn. Gelukkig komt ook daar verandering in. Kerosine zal langzamerhand steeds meer plaats moeten maken voor elektriciteit. Dat is al het geval bij de Airbus E-fan, een tweezitsvliegtuig op elektriciteit dat al een succesvolle vlucht heeft gemaakt over het Engelse Kanaal. Dat natuurlijk nog een klein toestel, maar er wordt veel geld geïnvesteerd in een soortgelijke milieuvriendelijke optie voor grotere vliegtuigen. Er wordt gekeken naar brandstoffen die minder schadelijk zijn voor de natuur, maar ook naar andere materialen om vliegtuigen mee te bouwen.

Een robotpiloot

Hoewel veel banen op het vliegveld door robots kunnen worden gedaan - denk aan het laden en lossen van koffers - is er ook nog een groot aantal taken die door een mens moeten worden gedaan. Waar er nu ongeveer 200.000 piloten aan het werk zijn, zal het in de komende twintig jaar uitgroeien naar 600.000 piloten. Vliegen wordt steeds populairder, vaak ook voor kortere stukken. Voor al die vluchten moet er altijd een autonoom fysiek persoon aanwezig zijn om in te kunnen grijpen bij noodgevallen.

Een volledige ketting van robots en elektronica die samenwerken vanaf het moment dat je boekt tot je op je bestemming bent, dat is het dus niet. Het is niet op dit moment nog niet realistisch om te denken dat in de komende twintig jaar vliegtuigen zullen bestaan die niet door een menselijk persoon worden aangestuurd. De ontwikkelingen gaan snel, maar gelukkig voor de banen ook weer niet zo snel. Als er namelijk één ding belangrijk is in de luchtvaart, ver boven het milieu, de kosten en het gemak, dan is het de veiligheid van de reiziger.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Blog

Tags: vliegtuigmaatschappij, schiphol, Automatisering, Banen, Toekomst, Entertainment, Vliegtuig, vliegen