abonneren

Bedrijven maken steeds meer zelf

Als je een smartphone of een auto bouwt ben je doorgaans afhankelijk van een derde partij voor onderdelen. Maar, wat als een andere partij er met het leeuwendeel van de onderdelen vandoor gaat, vlak voor jouw neus? Dan nemen sommige bedrijven het heft in eigen hand.

Toen Samsung de Galaxy S8 op de markt wilde brengen, sloot het een deal met Qualcomm waardoor het de hele eerste batch Snapdragon 835-processoren mocht aanschaffen. Dat betekende dat de concurrentie genoodzaakt was te wachten of naar een andere processor op zoek te gaan. Maandenlang was Samsung alleenheerser op het gebied van Snapdragon 835 en liet het de concurrentie achter zich. Het is moeilijk om als telefoonbedrijf zaken te doen met Qualcomm, wetende dat je altijd moet concurreren met een gigant als Samsung.

Tesla’s Hardware 3

Soms moet je dan geduld en geweldige onderhandelingsskills hebben, maar je kunt er ook voor kiezen de oplossing dichterbij jezelf te zoeken. Dat heeft Tesla recentelijk gedaan door haar eigen chips te gaan maken. Er is jarenlang in het geheim gewerkt aan AI-chips voor haar zelfrijdende auto’s. Nvidia’s Drive-platform wordt hiermee losgelaten, want ‘Hardware 3’ moet al het rekenwerk gaan doen voor Model S, X en 3. Een keuze die volgens Tesla vooral is gedreven door haar behoefte aan efficiëntie. Die wordt naar alle waarschijnlijkheid dik gehaald: Nvidia’s chip deed 200 frames per seconde, terwijl Tesla’s chip in staat is om 2.000 frames per seconde te halen.

Hoewel Apple altijd veel in house heeft gedaan, zijn er ook diverse andere fabrikanten betrokken bij de totstandkoming van een MacBook. Er worden bijvoorbeeld Intel-processoren gebruikt sinds de MacBook Pro en iMac uit 2006. Intel lijkt op dit moment echter met onvoldoende innovatie te komen, waardoor het gerucht gaat dat Apple voor de Mac-computers die rond 2020 uitkomen heeft gekozen voor haar eigen chips. iPhone’s systems-on-chip zijn nu bijvoorbeeld beter dan de laptop-klasse Core van Intel. En die iPhone-chips werden ook niet altijd door Apple gemaakt, maar het wilde niet afhankelijk zijn van Qualcomm.

Huawei’s Kirin

Een ander voorbeeld van een bedrijf dat het heft in eigen hand nam, dat is Huawei. Ooit werden deze telefoons krachtiger gemaakt door chips van Qualcomm en Mediatek: tegenwoordig maakt Huawei ze zelf. Haar System-on-Chip Kirin-chips worden gemaakt door HiSilicon, dat een bedrijf is van Huawei. In tegenstelling tot Tesla, dat op zoek is naar efficiëntie, geldt voor de Kirin dat hij vooral laag moet zijn in energie, maar wel slim en veilig.

Tot slot zien we ook in de luchtvaart dat bedrijven liever zelf onderdelen maken. Boeing en Airbus stappen in de lucratieve business van vliegtuigonderdelen om zo de eigen productie soepeler te laten verlopen. Ook worden hierdoor kosten bespaart en kunnen de bedrijven rekenen op extra inkomsten. Boeing heeft een fabriek in Sheffield, Engeland, die motors maakt om de vleugelflappen te laten bewegen. Airbus maakt binnenkort zelf haar motorgondels, een soort metalen ombouw voor vliegtuigmotoren. Niet alleen handig voor de bouw van vliegtuigen, maar ook om van dure servicecontracten af te zijn.

Het is uiteindelijk altijd een afweging die met kosten samenhangt, net als de vraag of je het beste een consultant kunt inhuren of toch iemand voor vast aanneemt. Toch toont vooral het verhaal van Apple aan dat je als technologiefabrikant constant moet blijven vernieuwen, anders word je misschien wel ingehaald door je grootste klant. En dat is uiteindelijk op veel meer manieren pijnlijk dan alleen in de portemonnee.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Blog

Tags: Apple, Huawei, blog, Bedrijven, Onderdelen