Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Geen advertenties meer tussen meldingen Android

Google heeft een aantal wijzigingen doorgevoerd in het Play Store-beleid voor ontwikkelaars. Er bleek nog ruimte voor eigen interpretatie van bepaalde regels namelijk. Met een update maakt Google daar nu een abrupt einde aan.

In de huidige voorwaarden van de Play Store voor ontwikkelaars bleek nog ruimte voor eigen interpretatie van bepaalde regels, zoals het serveren van advertenties. Daar maakt Google nu een einde aan met een update van het Play Store-beleid voor ontwikkelaars.

Een steeds populairder wordende advertentiesoort onder ontwikkelaars, zijn de advertenties die worden weergegeven in de notificatiebalk. Deze advertenties voegen weinig toe aan de gebruikerservaring van bepaalde applicaties en werken daarnaast ook nog eens flink misleidend.

Niemand ziet graag advertenties tussen zijn meldingen. Dat heeft Google ook gedacht en dit is dan ook één van de wijzigingen in het nieuwe Play Store-beleid van Google. Het gebruiken van pushnotificaties blijft toegestaan, maar moet wel toegevoegde waarde hebben.

Er zijn nog een aantal interessante wijzigingen doorgevoerd door Google. Zo is het niet meer toegestaan om valse informatie te verschaffen in de Play Store, ook niet in links en mailadressen. Vaak worden 'grote namen' misbruikt om 'slechte' apps te promoten, of beter vindbaar te maken. Dit is vanaf heden dus ook verboden. 

Ook zien we steeds vaker apps die nieuwe snelkoppelingen of favorieten maken, zonder hiervoor toestemming te vragen aan gebruikers, dit wordt ook verboden. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken gewijzigd wat betreft het 'wegklikken' van advertenties in tussenschermen, zijn 'gok-apps' beter gedefinieerd en zijn nepreviews of misleidende beschrijvingen in de Play Store verboden. Wil je alles nog eens nalezen, dan kan dat hier.

Het lijkt erop dat Google met deze nieuwe regels de consument beter wilt beschermen. Dit is niet de eerste keer dat deze regels aangescherpt worden. De nieuwe voorwaarden moeten worden geaccepteerd voor 23 september. Op dat moment moeten ook alle apps van een update voorzien zijn, waarbij deze nieuwe regels worden nageleefd.

Geschreven door: Ruud Caris op

Category: Nieuws, Besturingssystemen

Tags: Google Play

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie