Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

PreSonus Studio One 2.5

Dit is de eerste review van Studio One in PCM. Het is dan ook een relatief nieuwe speler, eind 2009 gelanceerd. Na de installatie waren we meteen behoorlijk onder de indruk. Tegelijkertijd hadden we echter een sterke déjà vu-ervaring. En plots werd alles duidelijk...

Ruim 3 jaar na lancering van PreSonus Studio One ligt versie 2.5 op de testbank. Al bij opstarten blijkt het een indrukwekkend daw (digital audio workstation). Uit het niets stoot het door naar het niveau van pakweg Cubase. Hoe kan dat? Simpel: achter deze software zitten twee voormalige Steinberg-mensen, die heel lang geleden reeds aan Cubase sleutelden en Nuendo ontwikkelden.

Uiteraard besefte het Amerikaanse PreSonus heel goed dat ze met een ‘kopie’ van Cubase geen potten zou breken: ze moesten met iets beters voor de dag komen. In versie 1.0 is dat niet helemaal gelukt, maar versie 2.5 is behoorlijk volwassen. Wij zijn onder de indruk van de tools voor opnames en mastering. Standaard meegeleverd is een enorm – nee, compleet – aanbod effecten en andere plugins. Over de kwaliteit kunnen we kort zijn: topklasse. De layout en de gedetailleerde afwerking nodigen uit tot stoeien; onder de virtuele knoppen en faders huist precisiewerk voor perfectionisten. Eén tool springt in het oog: Melodyne, een krachtige editor om noten (stem of akoestisch instrument) te polijsten. Beetje vals gezongen of net niet in de maat? Nootje gemist op de piano? Melodyne lost het op zonder dat je opnieuw moet opnemen. Los kost het een paar honderd euro, maar in Studio One zit het diep ingebakken in de code. Je roept het op als standaardfunctie (Ctrl+M), niet als plugin. Daarna kun je het audiofragment bewerken zoals je doorgaans in een midi eventsvenster knutselt. Zalig.

Studio One 2.5 blinkt uit als opnamestudio, maar laat steken vallen op het vlak van meegeleverde vst-instrumenten. Impact is een leuke sample-trigger en ideaal voor het programmeren van drums en percussie. Helaas krijg je maar 16 pads; dat had een veelvoud moeten zijn. Voor meer dan 16 instrumenten moet je een tweede 'instance' van Impact toevoegen; onhandig en onoverzichtelijk. De eenstemmige synth Mojito klinkt niet onaardig, maar biedt veel te weinig 'controls' voor een echte virtuele synth. SampleOne is een 'basic sample player' en daar is alles mee gezegd. Je krijgt er met Presence weliswaar nog een 'advanced sample player' bij, maar de standaard geluidsbanken overtuigen niet.

Is Studio One 2.5 daardoor een gebrekkig pakket? Zeer zeker niet. Het is een op en top professionele opnamestudio met een fantastische sound, stabiel, fraai vormgegeven, gebruiksvriendelijk en bovenal: goedkoop. Voor minder dan 100 euro koop je de instapversie (Artist), een producersversie kost net geen 200 euro en de professionele versie gaat voor minder dan 400 euro over de toonbank. Vergelijk de versies op studioone.presonus.com: zelfs het instappakket imponeert. Studio One 2.5 zal niet snel van onze harde schijf verdwijnen. Sterker nog: dit pakket komt op ons lijstje gevestigde waarden. Van nu af volgen we PreSonus op de voet.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Audio

Tags: audio

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie