Facebook stop met ‘vriendenadvertenties’ in tijdlijn

© CIDimport

Facebook stop met ‘vriendenadvertenties’ in tijdlijn

Geplaatst: 10 januari 2014 - 07:11

Aangepast: 17 november 2022 - 08:51

Redactie ID.nl

Het sociale netwerk Facebook stopt vanaf 9 april met het tonen van berichten waarin vrienden op het netwerk bepaalde merken of diensten ‘leuk vinden’. De gesponsorde berichten zullen gefaseerd verdwijnen, laat Facebook in een persbericht weten.

In de zogenaamde ‘sponsored stories’ toont Facebook advertenties die zijn gebaseerd op activiteiten van vrienden en volgers. Als bijvoorbeeld een vriend een bezoek brengt aan Starbucks of McDonalds en dit in zijn of haar bericht vermeldt, zal onder dat bericht een gesponsorde advertentie schrijven over Starbucks of McDonalds. Vaak staat hier dan ook de foto van de desbetreffende vriend bij.

Een reden voor het verdwijnen van de advertentietechniek kan een uitspraak van de rechtbank uit 2013 zijn. Toen werd Facebook namelijk voor de rechter gesleept om de controversiële reclameuiting en trof het sociale netwerk uiteindelijk een schikking van maar liefst 20 miljoen dollar.

Facebook laat op zijn blog weten dat de ‘sociale context’ in advertenties niet van het netwerk verdwijnt. De website rolt een aantal nieuwe advertentievormen uit waarbij de activiteit van vrienden en volgens nog steeds een rol speelt. 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten