Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Facebook stop met ‘vriendenadvertenties’ in tijdlijn

Het sociale netwerk Facebook stopt vanaf 9 april met het tonen van berichten waarin vrienden op het netwerk bepaalde merken of diensten ‘leuk vinden’. De gesponsorde berichten zullen gefaseerd verdwijnen, laat Facebook in een persbericht weten.

In de zogenaamde ‘sponsored stories’ toont Facebook advertenties die zijn gebaseerd op activiteiten van vrienden en volgers. Als bijvoorbeeld een vriend een bezoek brengt aan Starbucks of McDonalds en dit in zijn of haar bericht vermeldt, zal onder dat bericht een gesponsorde advertentie schrijven over Starbucks of McDonalds. Vaak staat hier dan ook de foto van de desbetreffende vriend bij.

Een reden voor het verdwijnen van de advertentietechniek kan een uitspraak van de rechtbank uit 2013 zijn. Toen werd Facebook namelijk voor de rechter gesleept om de controversiële reclameuiting en trof het sociale netwerk uiteindelijk een schikking van maar liefst 20 miljoen dollar.

Facebook laat op zijn blog weten dat de ‘sociale context’ in advertenties niet van het netwerk verdwijnt. De website rolt een aantal nieuwe advertentievormen uit waarbij de activiteit van vrienden en volgens nog steeds een rol speelt. 

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Apps

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie