Mobiele Gmail-app krijgt mogelijk advertenties

Google heeft zijn Gmail-applicatie voor Android drastisch vernieuwd. Een aantal van de wijzigingen is duidelijk zichtbaar, zoals de nieuwe notificatie-icoontjes bij onbekende afzenders en de Card UI-interface. Maar onder de motorkap lijkt Google zijn Gmail-app klaar te stomen voor advertenties.

AndroidPolice is in de apk-bestanden van Gmail v4.6 gedoken en heeft daar duidelijke aanwijzingen gevonden, die duiden op (toekomstige) ondersteuning van advertenties. De mobiele clients zijn tot nu toe advertentievrij, in tegenstelling tot de webinterface van Gmail, maar Google lijkt nu een andere koers te willen varen. Wat voor advertenties de Gmail-apps gaan krijgen is nog niet duidelijk, maar onderstaande code is bewijs genoeg:

<string name="ad">AD</string>
<string name="ad_will_not_save">Will not save ad as message</string>
<string name="ad_will_save">Will save ad as message</string>
<string name="ad_dismissed">Ad dismissed</string>

Ook is er in het apk-bestand een nieuwe library te vinden met de naam 'ads', bestaande uit 8 classes (toasts, teaser, sender header, ad header, ad border, ad view). Dat Google geld wil verdienen met Gmail is niet vreemd: er zijn zo'n 500 miljoen tot één miljard gebruikers van Gmail en het zou stom zijn om daar niet op één of andere manier geld aan te verdienen. Het is te hopen dat de advertenties niet te opdringerig zijn qua presentatie.

Geschreven door: Xander Hoose op

Category: Nieuws, Android

Tags: advertenties