abonneren

Zo zit het met de automatische begrenzer voor auto's

automatische begrenzer
Technologische ontwikkelingen zijn er niet alleen om taken sneller te maken, soms zijn ze er juist om te verlangzamen. In 2013 al werkte de EU aan een plan om alle auto’s te voorzien van snelheidsdetectoren. Hierdoor is het onmogelijk om harder te rijden dan toegestaan op die specifieke weg. Een plan dat veel tegenstand heeft, maar de automatische begrenzer lijkt toch door te gaan.

De snelheidsbegrenzer heet ISA (Intelligent Speed Adoption) en houdt, door met een camera de snelheidsborden te lezen, voortdurend in de gaten wat de maximum snelheid is.Gaat de bestuurder hier overheen, dan waren er in eerste instantie meerdere opties. De begrenzer gaat automatisch aan, het activeert de remmen of het geeft slechts een waarschuwing aan de automobilist. Alles om te zorgen dat er minder dodelijke auto-ongelukken zijn. Dat zijn er nu nog jaarlijks 30.000, waarvan 120.000 slachtoffers met blijvend letsel.

Dat is natuurlijk niet altijd te wijten aan hardrijden, maar in de helft van de gevallen wordt wel harder gereden dan toegestaan. Vandaar dat de EU bestuurders bewuster wil maken van de snelheden die worden gereden. In eerste instantie was het de bedoeling om dit in 2020 te implementeren, maar nu is dat 2022 geworden.

Het gaat hierbij om meerdere richtlijnen om het verkeer veiliger te maken, dus naast het verplicht stellen van die Intelligent Speed Assistant zijn er ook automatische remsystemen die voetgangers en fietsers herkennen en Emergency Lane Keeping. Plus het veelbesproken alcoholslot en parkeersensoren.

Bewuster van snelheid

De begrenzer mag echter niet blijven sturen op de maximaal toegestane snelheid als de automobilist het gaspedaal blijft intrappen. Dat betekent overigens geen vrijheid blijheid. Je mag dan namelijk maar heel even harder, om vervolgens naar een irritant geluid te luisteren dat je waarschuwt dat je te hard gaat. Een geluid dat niet stopt, tot je je weer aan de maximaal toegestane snelheid houdt. Zo kun je eventueel even snel invoegen op een korte invoegstrook, maar zal je het laten om vervolgens te hard te blijven rijden.

Het is een soort cruise control die net even meer controle neemt. De ISA is dan ook geen remsysteem of slechts een waarschuwing. Het beïnvloedt de motor, waardoor het vermogen zodanig wordt beperkt dat deze niet harder gaat lopen dan de maximaal toegestane snelheid.

Bestaande technologie

Die ISA, samen met andere hulpmiddelen die de Europarlementariërs graag aan auto’s zouden willen toevoegen, klinken prijzig. In de praktijk zal dat meevallen, want de meeste auto’s zijn allang voorzien van zulke systemen. Volgens de Commissie moet er wel een camera zijn die de diverse veiligheidsmiddelen gebruiken en die kost ongeveer 50 euro.

Auto’s die iets minder technologisch geavanceerd zijn, kunnen wel rekenen op hogere kosten. Die komen niet alleen voort uit het toevoegen van de veiligheidsapparatuur, want de apparatuur zorgt er ook voor dat de auto zwaarder wordt. Wat weer resulteert een stijging van de aanschafbelasting BPM.

Autofabrikanten zijn alvast begonnen

Volvo heeft aangekondigd per 2020 geen auto’s meer te maken die sneller kunnen dan 180 kilometer per uur, dus hier komt standaard een begrenzer op. Voor de Westerse autowereld een primeur, maar in Japan weten ze niet beter. Japanse autofabrikanten hebben al in de jaren ‘80 afgesproken dat auto’s niet harder mochten dan 180 kilometer per uur en die regel wordt nog steeds nageleefd. Een andere regel, namelijk dat alle auto’s niet meer dan 280pk mochten hebben, is opgeheven in 2004 nadat bijna niemand zich eraan hield.

Volgens het SWOV (het instituut voor verkeersveiligheid) is de combinatie van noodstopsystemen met automatische cruise control fantastisch. Dit kan ervoor zorgen dat het aantal kopstaartbotsingen met 40 procent afnemen. Enerzijds worden de plannen dus enorm toegejuicht, maar er is ook een grote groep automobilisten die menen dat het veel te veel bemoeienis is van de overheid. Anderen vragen zich af hoe dat dan zit met die goede inkomsten die de overheid straks misloopt omdat hardrijders dan een uitstervend ras zijn en geen boetes meer krijgen.

Automatische begrenzer: wanneer?

Het zijn interessante kwesties die de gemoederen hoog doen oplaaien, maar de wet is nog niet. Het gaat nu nog om een wetsvoorstel met een voorlopig akkoord. Als dit er volledig doorkomt, dan zullen naar verwachting de eerste auto’s in 2022 worden voorzien van deze automatische begrenzer. In 2024 moeten vervolgens alle auto’s de hulpmiddelen hebben. Hetzelfde geldt voor vrachtwagens en bussen, die op meer maatregelen kunnen rekenen, waaronder middelen om de dode hoek te laten verdwijnen.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: Verkeer