Zo stap je over naar een andere bank

Ben je de zoveelste storing van je bank helemaal zat of ben je niet tevreden met de aangeboden diensten? Dan is het misschien tijd om over te stappen naar een andere bank. Maar hoe makkelijk is dat eigenlijk en kan dat digitaal?

Alles kun je online regelen en dat geldt ook deels voor het overstappen naar een andere bank. Zo'n 40 procent van alle Nederlanders overweegt volgens onderzoek van Kassa! over te stappen. Maar hoe regel je zo'n overstap nu?

Overstapservice

In 2004 hebben de Nederlandse banken gezamenlijk een initiatief gestart om het overstappen naar een andere bank te vergemakkelijken: overstapservice.nl. Deze dienst is geheel gratis en maakt het mogelijk om een andere bank te kiezen. Alhoewel je veel kunt regelen via deze dienst, is er toch een aantal zaken dat je zelf moet regelen. Bovendien moet je de overstapservice aanvragen bij de nieuwe bank, die er dan vervolgens voor zorgt dat alles wordt overgezet, zoals je (spaar)geld, adresgegevens en eventuele verzekeringen.

Ook incasso's, machtigingen en bijschrijvingen worden deels automatisch geregeld, of eigenlijk doorgestuurd naar je nieuwe bank. Dus als iemand een bedrag overmaakt naar je oude rekeningnummer, dan wordt dat geld automatisch naar de nieuwe overgemaakt. Echter, die periode geldt maar 13 maanden. In die tussentijd moet je dus wel je nieuwe rekeningnummer doorgeven aan je relaties. Voor incasso's geldt dat niet: de Overstapservice zorgt ervoor dat alle bedrijven die vanaf jouw rekening mogen incasseren, het nieuwe rekeningnummer krijgen.

Zelf doen

Alhoewel het lijkt dat met Overstapservice alles digitaal voor je wordt geregeld, is dat in de praktijk niet zo. Je moet namelijk wel de nodige formulieren downloaden, afdrukken, invullen en vervolgens opsturen naar de nieuwe bank. Dat komt omdat er sowieso een handtekening nodig is en natuurlijk de benodigde kopieën van je identiteitsbewijs. Zijn die gegevens eenmaal opgestuurd naar je nieuwe bank, dan draagt deze er zorg voor dat alles netjes voor je wordt omgezet. Voordeel: je hoeft in ieder geval niet direct naar het kantoor van je nieuwe bank, maar je kunt alles vanuit huis regelen.

Zelf moet je dan bijvoorbeeld aan je werkgever of uitkeringsinstantie het nieuwe rekeningnummer doorgeven. Hiervoor heb je 13 maanden te tijd.

Nieuwe klant

Als je klant bent bij je nieuwe bank, betekent het echter nog niet dat je er dan bent. Zo moet je er zelf ook nog voor zorgen dat je betaalpassen ontvangt, internetbankieren krijgt en andere producten regelt die niet zijn meegenomen in de overstapservice. Ook afspraken omtrent roodstaan moet je opnieuw bij je nieuwe bank maken.

Kies een bank

Op de website van Overstapservice kun je zien welke banken deelnemen aan het overstapinitiatief; dat zijn bijna alle banken in Nederland (waaronder een aantal buitenlandse banken die in Nederland kantoor houden). Het complete overzicht vind je hier:

Deelnemende banken aan Overstapservice

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten